Раз на кілька місяців у ЗМІ ширяться новини про залучення патрульних поліцейських на допомогу контролерам для перевірок у громадському транспорті.
Та чи потрібно це взагалі? Спробуємо розібратись у юридичних нюансах штрафування "зайців" і ролях поліції та контролерів.
Якщо хтось апелюватиме до теорії розбитих вікон (яку часто виривають з контексту і примітивізують), то, може, варто все-таки розпочати з інших "розбитих вікон"? Ну хоча б нарешті покласти край крадіжкам телефонів і гаманців у тому ж таки громадському транспорті (в моїй сім'ї таке нещодавно трапилося). Спіймати злодіїв, які вибивають вікна у припаркованих автомобілях (у мене таке було двічі). Нехай уже місцева влада і поліція візьмуться за те, що створює справжні проблеми для містян. Чи це мені одному здається, що Національну поліцію створювали не для відлову "зайців" у громадському транспорті? Це при тому, що в кожного слідчого поліції - сотня-дві кримінальних проваджень на столі. Може, ще й патрулі Національної гвардії залучити?
В ідеалі найкраще було би зробити за прикладом багатьох міст світу - запровадити безоплатний проїзд у громадському транспорті. Тоді й маршрутки зникнуть, розвантажаться дороги, не треба буде тримати в штаті контролерів, і зникне навіть гіпотетична можливість створювати корупційні схеми на оплаті проїзду. Або для початку хоча би прибрати з ліній контролерів і покластися на сумлінність жителів міста. Не всіх же мотивує страх заплатити штраф за безквитковий проїзд розміром приблизно 1,5% від середньої зарплати.
Одне з правил ефективної податкової політики - адміністрування податку не має бути дорожчим, ніж надходження від цього податку. Чи справді є економічна доцільність тримати контролерів із заробітною платнею на рівні середньої по країні? Чи варте це залучення поліцейських, яких і так менше, ніж потрібно, і які не встигають упоратися з усім обсягом навантаження?
А тепер про штрафування. За безквитковий проїзд передбачено адміністративну відповідальність за статтею 135 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Щодо міського транспорту дивимось абзаци 4 і 5 цієї статті - це штраф у двадцятикратному розмірі від вартості проїзду. Зверніть увагу, стаття має тільки абзаци і не має поділу на частини (тобто частина тільки одна). Бо кодекс дуже недосконалий і на сьогодні вже застарів.
Хто ж має право притягувати до відповідальності? У кодексі визначено цих осіб: це керівник перевізника, який в установленому законодавством порядку надає транспортні послуги, його заступники та контролери (стаття 229 КУпАП). Тобто водії і кондуктори не мають права штрафувати.
Чи мають право поліцейські штрафувати безбілетників? Адже таке іноді трапляється. Звертаємося до кодексу: у частині першій статті 222 КУпАП вказано, що органи Нацполіції розглядають справи за частиною другою статті 135 КУпАП. Але ж заковика - стаття 135 не має частини другої! І це далеко не єдина помилка в кодексі. Отже, поліцейські не мають права притягувати до адміністративної відповідальності за безквитковий проїзд!
Чи мають складати протокол про адміністративне правопорушення? Відповідно до частини першої статті 258 КУпАП, протоколу в таких справах можуть не складати, а відразу виносити постанову. Хтось може апелювати до частини третьої цієї статті, за якою протоколів не складають і в інших випадках, коли відповідно до закону штраф накладають і стягують, а попередження оформлюють на місці вчинення правопорушення. Але якщо частина перша містить посилання на статтю 135, то її не можна віднести до "інших випадків". Навіть якщо в такому випадку говорити про колізію (конкуренцію) норм, то такі колізії однаково мають вирішуватися на користь особи, яку притягують до відповідальності. Водночас кодекс і закони не містять положень, які передбачають стягнення штрафу за безквитковий проїзд на місці.
Разом із тим, відповідно до частини п'ятої цієї статті, якщо під час складання постанови у справі про адміністративне правопорушення особа оскаржить допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається, то уповноважена посадова особа зобов'язана скласти протокол про адміністративне правопорушення.
Чи може контролер виписати штраф не за процедурою КУпАП, а на підставі правил перевезення пасажирів, затверджених місцевою радою? Ні, адже відповідальність має бути передбачена законом, а законодавство передбачає тільки адміністративну відповідальність за статтею 135 КУпАП за таке порушення. Правила перевезення пасажирів, затверджені місцевою радою, не можуть встановлювати інакше, ніж КУпАП, регулювання в частині штрафування "зайців".
Чи можна доставити правопорушника до поліції? Загалом, відповідно до частини першої статті 259 КУпАП, для складання протоколу про адміністративне правопорушення в разі неможливості скласти його на місці вчинення правопорушення, якщо складання протоколу є обов'язковим, порушника можуть доставити до поліції.
Але порушника не можуть затримувати чи в будь-який інший спосіб позбавляти волі будь-які інші особи, крім поліцейських і членів громадських формувань з охорони громадського порядку ("дружинників"). Тобто якщо поліцейського чи "дружинника" немає на місці порушення, то не можна затримувати порушника навіть на хвилину, інакше може йтися вже про кримінальне правопорушення - незаконне позбавлення волі (стаття 146 КК). І це не "громадське затримання"! Так зване громадське затримання може застосовуватися тільки щодо осіб, які вчинили злочин, і то не до будь-кого.
Чи можна для складання постанови за безквитковий проїзд доставити до поліції чи затримати порушника? У частині п'ятій статті 285 КУпАП вказано, що у випадках, передбачених статтею 258 цього кодексу, копія постанови уповноваженої посадової особи у справі про адміністративне правопорушення вручається особі, щодо якої її винесено, на місці вчинення правопорушення. Відтак, якщо не оскаржувати порушення, то постанова може бути складена тільки на місці. У поліцейському відділку постанову складати не можна.
Чи може контролер затримати безбілетника? Чи може утримувати його до приїзду поліції? Громадянин не має права вийти з транспорту, допоки не сплатить штрафу? Порушник зобов'язаний чекати на поліцію? На всі ці запитання відповідь однозначна - ні. І винен у цьому тільки законодавець, який досі не декомунізував українське законодавство хоча б у частині КУпАП.
Це не заклик порушувати законодавство. Громадяни повинні знати свої права і вміти ними користуватися, а поліцейські, водії, кондуктори і контролери повинні дотримуватися закону і не порушувати прав громадян. А всі ми маємо задуматися, яка модель стосунків для проїзду в муніципальному транспорті нам потрібна.