Про це у своїй статті для ZN.UA пише Олександр Сушко. По-друге, за його словами, країни-члени ЄС продовжують вважати свободу пересування одним з найцінніших надбань європейської інтеграції, і не збираються від неї відмовлятися. По-третє, ніяких безпосередніх істотних змін для громадян третіх країн (в тому числі Україна), що оформляють шенгенські візи та подорожуючих по Європі з такими візами, не відбудеться.
Єдиним існуючим дотепер способом реагування на гіпотетичні проблеми було право країни-члена шенгенської зони на тимчасове запровадження прикордонного контролю у разі «загрози громадському порядку».
На думку О. Сушко, у разі, якщо на будь-яких внутрішніх кордонах ЄС прикордонний контроль буде тимчасово відновлюватися (а це передбачено лише як крайній захід кризового реагування у виняткових ситуаціях), то у пасажира виникне тільки необхідність зайвий раз продемонструвати наявність паспорта з візою на даному кордоні, щоб продовжити подорож. Прикордонний контроль, здійснюваний вибірково, не спричинить істотної зміни графіка руху громадського транспорту.
Ніяких серйозних розмов про скасування шенгенських віз і повернення до виключно національних віз в ЄС немає і не передбачається, підкреслює автор.
Водночас О. Сушко зазначає, що проблему не варто й недооцінювати: підйом правопопулістських сил, характерний для нинішньої Європи (включаючи й Україну), створює певний благодатний грунт для «закручування гайок» у міграційній сфері, і тут можливі деякі ексцеси в окремих країнах.
Так, зокрема, рішення уряду Данії про відновлення митних перевірок на всіх своїх кордонах без будь-якої серйозної мотивації виглядає скандальним, і вже викликало гостру критику як Єврокомісії, так і інших країн-членів.
Неприємні моменти доведеться пережити також Румунії і Болгарії, які очікують вступу в шенгенську зону, що , можливо, в цьому році і не відбудеться (хоча спочатку планувалося на кінець минулого року, але було заблоковано Німеччиною і Францією), вважає автор.
У Європейському Союзі, за його словами, не існує достатньої впевненості в тому, що Болгарія і Румунія зможуть впоратися зі збільшеним потоком нелегальної міграції, який неминуче виникне внаслідок їх вступу в шенгенську зону. Звідси одна з узгоджених міністрами змін в Шенгенську угоду, що передбачає можливість тимчасового вилучення окремої країни з шенгенської зони рішенням Ради ЄС у разі, якщо ця країна не може впоратися з виконанням відповідних зобов'язань.
О. Сушко також зазначає, що реформа шенгенського законодавства повинна передувати вступу Румунії та Болгарії в шенгенську зону (оскільки закон не має зворотної сили) - таким чином країни Західної Європи хочуть перестрахуватися від можливих ризиків.
Крім того, існуючі пропозиції передбачають можливість відновлення візового режиму з тими з «безвізових» країн, які є джерелами міграційних загроз і при цьому не готові до повноцінного співробітництва з ЄС у правоохоронних та міграційних питаннях - так само, як крайній захід антикризового реагування.
Докладніше читайте у свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» в статті Олександра Сушка «Не поспішайте їх ховати: шенгенська зона не закривається!».