UA / RU
Підтримати ZN.ua

Контрольні у 5-8 класах - незаконні

Відповідний наказ Міносвіти №141 не було подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції. Тому у незадоволених результатами тестування є всі підстави оскаржити їх у суді і визнати недійсним факт проведення таких контрольних.

Наказ Міносвіти №141 від 16 лютого 2011 року про проведення у 5-8 класах підсумкових контрольних робіт не було подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції, як того вимагає законодавство, і, отже, вважається таким, що не набрав чинності і не може бути застосованим.

Про це йдеться у листі Мін'юсту за підписом заступника міністра відомства у відповідь на відповідний запит ZN.UA.

Зокрема, у самий розпал проведення підсумкових контрольних робіт із чотирьох предметів - математики, іноземної мови, історії України та української мови, - виявилося, що цей наказ Міносвіти №141 підлягає державній реєстрації.

Проте, мабуть, у міністерстві чомусь забули, що в Україні з 1992 року існує нормативний акт, що регулює окремі моменти набуття чинності подібних наказів, а саме: «Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади».

Згідно з п.15 цього положення, «міністерства, інші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані».

Можливо, у Міносвіти вирішили, що документ, який стосується багатьох тисяч школярів, - це акт персонального характеру, або, наприклад, він має рекомендаційний, роз'яснювальний або інформаційний характер і, відповідно, не подається на державну реєстрацію?

Однак нагадаємо, що наказ, по суті, змінює життєвий уклад учнів і передбачає, що семестрова оцінка з предмета виставляється з урахуванням оцінки за підсумкову контрольну роботу. Причому про цей «іспит» школярі дізналися менш ніж за три місяці до його проведення, і це тільки від дати появи наказу.

Відповідно, у тих батьків, які будуть незадоволені результатами підсумкових контрольних, є всі підстави оскаржити їх у суді і визнати недійсним факт проведення таких контрольних.

Що ж стосується дій міністра освіти Дмитра Табачника, який не тільки підписав зазначений наказ, але і взяв на себе функції контролю за його виконанням, то його незаконні дії (чи бездіяльність) як посадової особи можуть бути як мінімум предметом окремого оскарження в адміністративному суді, з відповідною вимогою компенсації моральної шкоди.

Нагадаємо, що державна реєстрація нормативно-правового акта полягає у проведенні Міністерством юстиції правової експертизи на відповідність його Конституції, міжнародному законодавству і законодавству України. Такій реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо у них міститься одна або більше норм, які зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи і законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України.