UA / RU
Підтримати ZN.ua

Забезпечити учнів підручниками можна тільки якщо передати кошти на їх закупівлю школам

Якщо порахувати витрати держави на видання підручників, то на одного учня припадатиме близько 400 гривень на рік. Якби школам виділили хоча б половину цих коштів на придбання навчальної літератури, то кожен учень мав би сучасні підручники. Про це у своїй статті для «ДТ в Україні» пишуть Євген Шестопалов та Ігор Завадський.

«Підручникотворення є прибутковою галуззю і її монополізація приносить значні кошти групам та особам, які мають доступ до управління державною власністю. Виробництво і розповсюдження навчальної літератури через систему державного замовлення стало предметом змагань видавництв, внаслідок чого замість відкритої конкуренції ідей, авторів та програм усе вирішують зв’язки, знайомства та політичні впливи», - вважають автори.

В статті наводяться конкретні приклади корупції при держзамовленні на видавництво підручників.

«Не знаючи, які підручники одержать у жовтні, листопаді або грудні, навчальні заклади не можуть організувати якісне навчання. Без згоди і вибору школи до бібліотек привозять «державні» підручники, що досить часто не відповідають профілю навчального закладу, написані не тими авторами, що у попередньому навчальному році тощо… За державні гроші в школи йшла і буде йти переважно макулатура», - наголошується в статті.

«Розв’язати цю проблему, на думку багатьох учителів і керівників системи освіти, могла б передача за прикладом інших країн, бюджетних коштів безпосередньо у школи, щоб вони могли за них закуповувати саме ті підручники, які найбільше відповідають методиці й програмі навчання. Наприклад, у Франції офіційними документами для шкіл є державні навчальні програми та коментарі до них. Саме на їх підставі розробляються підручники, а видавці діють на вільному конкурентному ринку. Закупівля літератури здійснюється навчальними закладами за бюджетні кошти. За таких умов школи не потерпають від недолугості системи державного замовлення», - вважають автори статті.

«Налагодити своєчасне забезпечення шкіл підручниками не вдавалося жодному керівництву МОН за всі роки незалежності України. Навпаки, стан справ у навчальному книговиданні лише погіршується, незважаючи на нові правила і служби. І так триватиме й надалі, поки далекі від школи чиновники вирішують, які підручники «потрібні» учням», - констатують автори.

Докладніше читайте у свіжому номері «ДТ. Україна» в статті Євгена Шестопалова та Ігора Завадського «Школи знову без підручників».