Учені розробили комп'ютерну онлайн-гру Phylo, в якій від користувачів вимагають вирівнювати послідовності ДНК.
Учені розробили комп'ютерну онлайн-гру Phylo, в якій від користувачів вимагають вирівнювати послідовності ДНК. Інтерфейс гри зроблений у такий спосіб, що вона виглядає як звичайна головоломка. Користувачам пропонують кілька рядів з квадратів різних кольрів, розташованих один під одним. Гравцю необхідно вирівняти ці послідовності так, щоб квадрати одного кольору розташовувалися один під одним. Для цього можна переміщати квадрати по горизонталі, але не можна змінювати їхній порядок. Вирівняти послідовності так, щоб всі квадрати однакового кольору виявилися один під одним, майже ніколи неможливо. За кожен пропуск або розбіжність кольорів гравцеві нараховується штраф. Завдання гри - вирівняти послідовності й набрати очок більше, ніж було набрано комп'ютером.
Квадрат кожного кольору відповідає одному з типів нуклеотидів - елементарних «цеглинок», з яких складається ДНК. Усього розрізняють чотири їхні різновиди, які позначають буквами А, Т, Г і Ц. Пропоновані користувачам послідовності - це фрагменти генів різних організмів. Наприклад, у верхньому ряді може бути фрагмент якогось гена людини, а в нижньому - аналогічного або близькоспорідненого гена миші.
Автори гри вирішили залучити геймерів до вирівнювання генетичних послідовностей, оскільки люди справляються з вирішенням подібних завдань краще за машини. Порівняння послідовностей генів у різних організмів дозволяє уточнювати їхню еволюцію, а також виявляти найбільш важливі для живих систем гени - зазвичай вони дуже мало змінюються з покоління в покоління.
Творці Phylo розповіли, що навмисно зробили інтерфейс максимально ненауковим для того, щоб в їхню гру грали не лише люди, що захоплюються наукою. Як підкреслюють автори, вони домагалися того, щоб, граючи, «люди не думали про біологію, а просто отримували задоволення й розважалися».
Phylo - не перша гра, де користувачам пропонують узяти участь у вирішенні наукових проблем. Наприклад, у грі Foldit, яку створили американські біологи, геймери підбирають тривимірну структуру білків. Нещодавно з'ясували, що вони справляються з цим краще, ніж суперкомп'ютери.