Про це у своїй статті для ZN.UA пише адвокат Тетяна Монтян.
Вона звертає увагу, що Державну реєстраційну службу України, яку координує міністр юстиції, і Державне агентство земельних ресурсів України, яке координує міністр аграрної політики і продовольства України, рівною мірою наділено правами на реєстрацію земельних ділянок. У той же час, голів та заступників (у тому числі, перших заступників) голів цих відомств призначає особисто президент України.
Така правову колізію було створено указами президента України №401/2011 "Про затвердження Положення про Державну реєстраційну службу України" від 6 квітня 2011 року і №445/2011 "Про Державне агентство земельних ресурсів України", які підписано 8 квітня 2011 року.
Так, згідно з першим з них, Укрдержреєстр є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України і входить до системи органів виконавчої влади. Цей орган, зокрема, здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно відповідно до закону.
Цей Указ, зазначає Т.Монтян у статті, цілком узгоджувався з Законом України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень», згідно з яким саме Мінюст був визначений як спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань державної реєстрації прав і утримувач Державного реєстру прав. Адміністратором Державного реєстру прав прописано державне підприємство, що належить до сфери управління Міністерства юстиції України, вживає заходів щодо створення та супроводження програмного забезпечення Державного реєстру прав і відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист даних, що містяться у Державному реєстрі прав.
"Нерухоме майно" при цьому визначено в законі як "земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їхнього знецінення та зміни призначення".
Після прийняття закону експерти відзначали, що нарешті в Україні земля і розташовані на ній будівлі будуть реєструватися однією організацією, як це і робиться в усьому цивілізованому світі.
Проте, з виходом другого згаданого указу ситуація змінилася.
В указі, яким було затверджено Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, зазначається, що Державне агентство земельних ресурсів України є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Саме цей орган, згідно з указом, здійснює ведення та адміністрування державного земельного кадастру, і - увага! - здійснює державну реєстрацію земельних ділянок та державну реєстрацію права власності, права користування земельними ділянками (сервітут), права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок, права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельної ділянки (суперфіцій).
"Яким чином існування відразу двох реєстраційних органів узгоджується з положеннями зазначеного Закону, згідно з якими "Державний реєстр прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав" - не зрозуміло", - підкреслює Тетяна Монтян.
"Єдине, що можна стверджувати однозначно, так це те, що реєструвати права власності та інші майнові права в Україні будуть особи, підконтрольні особисто президенту", - робить висновок автор статті.
Детальніше читайте у свіжому випуску "Дзеркало тижня. Україна".