UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вибори під час війни можливі, але дію воєнного стану доведеться припинити – екссуддя Конституційного суду

Водночас для такого кроку, насамперед, мають бути прийнятні умови, з якими погодяться і влада і суспільство.  

Єдиним юридичним чинником для проведення  виборів вищих представницьких органів державної влади України має бути не завершення війни, а завершення правового режиму воєнного стану. Плутанина з цими близькими, але юридично нетотожними поняттями породжує дискусії, яких не повинно бути в принципі, заявляє у своїй статті для ZN.UA «Вибори в Україні: не зараз, а коли?» суддя Конституційного суду України у відставці, доктор юридичних наук Микола Мельник.

Він зазначає, що Конституція України та відповідне їй чинне українське законодавство забороняють проведення виборів в умовах воєнного стану: на рівні закону — всіх виборів, на рівні Конституції — парламентських. Однак потреба проведення парламентський чи президентських виборів може виникнути, навіть якщо війна затягнеться на тривалий або взагалі невизначений час.

«Слід визнати, що повна консолідація українського суспільства щодо факту завершення війни можлива тільки після повної деокупації України. А це може зайняти значно більше часу, ніж нам усім хотілося б. Війна, в найширшому значенні цього поняття, може тривати довго, надто довго, щоби з її завершенням пов’язувати дату початку чергових виборів президента й парламенту», - зазначає він.

Читайте також: Вибори у війну практично неможливі, але ми входимо у небезпечний період – Данілов

Автор підкреслив, що завершення воєнного стану — постійне чи строкове для проведення виборів — має відбутися внаслідок настання сприятливих умов для реалізації вільного волевиявлення виборців, хоч би де вони перебували — в Україні чи за її межами. При цьому з таким рішенням мають погодитися всі учасники політичного процесу: органи державної влади, найвпливовіші партії, громадські організації та широкі верстви українського суспільства.

«Тобто з юридичної точки зору проведення виборів під час воєнного стану — неможливе. Проведення ж виборів під час війни з Росією, яка може тривати ще хтозна скільки, може виявитися безальтернативним варіантом, до якого слід готуватися вже сьогодні», - вважає Мельник.

При цьому він підкреслює, що такі вибори можуть і мають відбутися в разі виникнення справді об’єктивно-критичної потреби в цьому й за наявності відповідних безпекових та інших обставин, які б максимально забезпечували вільне волевиявлення й дотримання демократичних виборчих процедур.