Венеціанська комісія вивчила проєкт закону "Про вдосконалення процедури встановлення неможливості проведення загальнодержавних та місцевих виборів, всеукраїнського та місцевого референдумів на окремих територіях та виборчих дільницях", підготувала та опублікувала рекомендації до документа. Відповідний висновок опублікований на сайті Комісії.
Венеціанська комісія та БДІПЛ (Бюро демократичних інститутів та прав людини) привітали ініціативу українських законодавців щодо розробки поправок до законодавчої бази щодо питання щодо проведення або непроведення виборів на “складних територіях”. Відповідний законопроєкт став реакцією на громадську та міжнародну критику щодо рішення не проводити місцеві вибори 2020 року у 18 територіальних громадах.
“Як чинна, так і пропонована правова база дозволяє ухвалити рішення не проводити вибори — місцеві вибори відповідно до чинного законодавства, а також національні вибори та референдуми відповідно до законопроєкту — на певних територіях, на яких було створено військово-цивільні адміністрації та таким чином Таким чином, втручатися у право голосу та бути обраним”, — йдеться у тексті рекомендацій Венеціанської Комісії.
Комісія наполягає, що право на участь у загальних, вільних та справедливих виборах є одним з найважливіших політичних прав людини, закріпленим у всіх основних документах з прав людини.
На думку Венеціанської комісії та БДІПЛ, держава має право приймати рішення про тимчасове призупинення виборів з міркувань безпеки. Однак тривале зупинення або скасування виборів або голосування на певних територіях може призвести до необґрунтованого порушення права голосу та бути обраним.
У будь-якому разі, будь то скасування або тимчасове призупинення виборів/голосування, відповідна правова база повинна зберігати всеосяжні принципи верховенства закону та відповідати критеріям пропорційності та неупередженості.
Венеціанська комісія акцентувала, що необхідно чітко вказати, що захист виборчих прав має першорядне значення і що в принципі вибори/референдуми мають проводитися на всіх територіях, що розглядаються, як і в інших частинах країни; будь-які винятки з цього принципу мають бути добре обґрунтовані та підлягати ефективному судовому контролю. Проєкт поправок необхідно доопрацювати для відповідності цим вимогам.
У тексті резолюції сказано, що у законопроєкті є положення, які відхиляються від міжнародних стандартів та порушують можливі питання конституційності.
“Необхідно привести проєкт поправок у відповідність до міжнародних стандартів, щоб усунути недоліки, виявлені на попередніх виборах, та створити всеосяжний, послідовний та всеосяжний правовий механізм, який збереже незалежність та об'єктивність ключових рішень, пов'язаних з виборами. Зрештою, достатня інклюзивність, прозорість та підзвітність для будь-яких рішень не проводити вибори/голосування на певних територіях послужать зміцненню суспільної довіри до виборчого процесу та результатів, що є ключовим компонентом будь-якого демократичного виборчого процесу”, — зазначили у “Венеціанці”.
Венеціанська комісія та БДІПЛ дали ряд прямих ключових рекомендацій:
- Чітко прописати в законі, що будь-які заходи, що обмежують право голосу та права бути обраними, мають бути пропорційними та тимчасовими, та констатувати у законі, що при прийнятті рішення про (не) можливість проведення виборів/референдумів/голосування, використання альтернативних заходів для сприяння збереженню цих прав має бути повністю вивченим.
- Забезпечити адекватну участь ЦВК у процесі прийняття рішень, незалежно від того, чи вона зберігає свої повноваження щодо прийняття рішень або якщо рішення приймається РНБО та Президентом. Також має бути забезпечено міжвідомче співробітництво, залучення відповідних експертів та консультації з громадськістю.
- Будь-яке рішення про не проведення виборів, референдумів чи голосування на певних територіях має бути всебічно та послідовно аргументовано у письмовій формі та своєчасно опубліковано, щоб забезпечити прозорість та довіру громадськості до цього рішення.
- Основні критерії оцінки (для рішень про неможливість проведення виборів/голосування або референдумів на певних територіях) повинні визначатися парламентом після консультацій як із ЦВК, так і з РНБО, а також із громадянським суспільством та мають бути внесені до закону.
- Необхідно надати учасникам виборчого процесу доступ до ефективної системи судового оскарження рішень щодо невиконання вимог виборів/референдумів на певних територіях, забезпечення своєчасного, предметного та незалежного розгляду скарг та апеляцій.
Раніше повідомлялося, що Бюро Венеціанської комісії повідомило про перенесення розгляду питання про надання висновку про Закон України «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу у громадському житті (олігархів)» на наступний рік.