UA / RU
Підтримати ZN.ua

Україна очікує на якомога швидшу оцінку Єврокомісії щодо реформ на шляху до повноцінної євроінтеграції – Стефанішина

Проміжна оцінка очікується навесні, основна – у жовтні.

Попри отримання статусу кандидата в члени ЄС лише пів року тому Україна очікує від Єврокомісії якомога скорішої оцінки реформ, впроваджених нами для початку переговорів. Зокрема, проміжне оцінювання очікується навесні. Чому так важливо швидко оцінити кроки на шляху до повноцінної євроінтеграції, в інтерв’ю ZN.UA пояснила віцепрем’єрка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Ольга Стефанішина, з якою поговорила Тетяна Силіна

«Саме щодо цього ми й домовимося на саміті. Єврокомісія, очевидно, їде з очікуванням, що це оцінювання буде найпізніше навесні. І Європейська комісія, і Європейська рада точно знають, що вони, приїхавши до Києва, почують нашу позицію: ця оцінка має бути на початку весни. Десь посередині, думаю, ми зійдемося. Тобто цей часовий проміжок поки що не визначений, бо в нас різні очікування, але це буде точно навесні», – зазначила Стефанішина.

На зауваження, що до весни можна чогось не встигнути зробити, віцепрем’єрка зазначила, що «тут дві основні складові». Вона пояснила, що основна оцінка буде в жовтні 2023 року. І логіка весняної оцінки, за словами Стефанішиної, полягає в тому, щоб визначитися з переліком принципових кроків, які нам треба виконати до жовтня.

«Для того, аби отримати максимально амбітні рекомендації щодо початку перемовин, наступних кроків. Це дуже важливо з погляду політичної ясності. Базу для цього ми закладемо 3 лютого на рівні розмов і дискусій лідерів. Політичну роботу надалі буде забезпечувати урядова команда, яку я координую. Це перше — підготуватися максимально амбітно до жовтня», – зазначила віцепрем’єр-міністерка.

Читайте також: Україна готова виконати рекомендації та внести зміни до закону щодо реформи КСУ – Стефанішина

За її словами, офіційний Київ розуміє, що статус кандидата Україна отримала трошки більш ніж пів року тому. Але водночас за плечима влади досвід майже восьми років виконання Угоди про асоціацію, досвід функціонування зони вільної торгівлі. 

«А це дуже жорсткі умови, в яких наша країна має працювати на європейському ринку. І це не про політичні домовленості. Це про гроші, про бізнес, про економіку. Там жорсткі правила гри, дуже важко домовитися, там дуже висока конкуренція. Тому це вимагало від нас зміни законодавства й інституцій, створення нових органів, незалежних регуляторів, анбандлінгу. Результат — ми стали частиною енергетичного і цифрового ринку ЄС; увійшли в ТОП-20 імпортерів ЄС», – зазначила Стефанішина. 

Вона підкреслила, що Україна не повинна себе недооцінювати, адже ми вже провели величезну роботу. За словами Стефанішиної, у певному сенсі, ми вже «інтеграційні тигри». Віцепрем’єрка не бачить підстав для сумнівів щодо здатності України реалізувати необхідні політичні реформи у найкращий можливий спосіб, який буде прийнятний для всіх сторін. 

«Ми поспішаємо, бо розуміємо, що нам треба готувати країну до перемоги. Нам треба вже зараз закладати фундамент для тієї країни, якою Україна буде завжди. Це абсолютно інший процес, ніж той, що стартував у 2014 році з підписанням Угоди про асоціацію. І, на нашу думку й на переконання особисто президента, це найкращий запобіжник від будь-якої зміни курсу держави, постійної економічної нестабільності — коли бізнес сьогодні живе в одних умовах, з одними реформаторами, а завтра приходять інші реформатори. Тобто ми закладаємо основу тієї країни, в якій будемо жити ми, наші діти й онуки. Це і є сталість, європейськість. Тому і відповідальність шалена», – підсумувала Стефанішина.

Читайте також: Наразі ми в процесі оцінки кроків, які зробили для виконання рекомендацій ЄК перед перемовинами про вступ до ЄС – Стефанішина

Нагадаємо, у червні минулого року Єврокомісія рекомендувала надати Україні статус кандидата у члени ЄС. Однак перед початком переговорів про членство в ЄС Україна має виконати сім кроків. Серед іншого, ми маємо посилити контроль за корупцією (завершити відбір та призначення нового директора НАБУ та прокурора САП) і реформувати Конституційний суд, аби суддів до нього обирали через конкурс.