UA / RU
Підтримати ZN.ua

У законі про БФР необхідно уникнути системних помилок, допущених при створенні НАБУ, ДБР та Нацполіції — експерт

Вищий рівень майстерності законотворця - створення БФР як органу якісно нового зразка, з інтегрованою системою управління ризиками.

Часи змінилися, влада просигналізувала про пріоритетність створення окремого органу з протидії злочинам у сфері публічних фінансів, і тепер нібито справа за малим - зробити "нарізку" з відносно нових законів про НАБУ, ДБР чи Національну поліцію, копіюючи звідти цілі кластери про порядок проведення конкурсу на керівні посади, рівень заробітної платні, зовнішній аудит, громадську раду доброчесності, суперповноваження на кшталт "автономної прослушки", власного спецназу. Ну і, звісно ж, передбачити максимально широку підслідність для новоствореного органу згідно зі старим українським принципом - "а отам я ще огірки посаджу".

Про це у своїй статті для DT.UA пише Євген Єнін, експерт Українського інституту майбутнього. На його думку, більш складний та амбітний шлях - уникнути в законі про БФР системних помилок, допущених при створенні НАБУ, ДБР та Нацполіції. Вищий рівень майстерності законотворця - створення БФР як органу якісно нового зразка, з інтегрованою системою управління ризиками. Впровадження саме цього інструменту дозволить робити акцент як на виробленні пропозицій для Кабміну щодо усунення нормативних прогалин у законодавстві, завдяки яким, власне, і існують тіньові схеми, так і фокусувати увагу органів досудового розслідування БФР на протидії найбільш небезпечним проявам злочинної діяльності у сфері публічних фінансів (а не "закривати план" розгоном ФОПів по місцевих ринках).

"Саме тому розслідування має бути кероване аналітикою, а не навпаки, як зараз. І тут йдеться не лише про дослідження фактів, що вже відбулись - аналітичний підхід дозволяє ефективно прогнозувати ризики у майбутньому та виробляти механізми запобігання. Звісно, чергова команда "бізнесменів у погонах" може легко перекреслити будь-яку справу, але спочатку має бути розроблений принаймні хороший закон, - зазначає експерт. - Законопроєкт 1208-2 про Бюро фінансових розслідувань (прийнятий у 1-му читанні цієї середи) покликаний реалізувати згадані очікування, втім, уже встиг обрости певною контроверсійністю в громадському середовищі".

Детальніше про проблеми з запуском органу фінансових розслідувань читайте в статті Євгена Єніна "БФР: ніхто не казав, що буде просто" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".