UA / RU
Підтримати ZN.ua

У Раді пропонують вподовж 15 днів повернути з-за кордону усіх військовозобов’язаних

Законопроєкт на разі відправлено на розгляд відповідного комітету.

У Верховній Раді України зареєстрували два законопроєкти, один із яких має змусити повернутися в Україну військовозобов’язаних, які цілком законно перетнули кордон і зараз перебувають не в Україні, а другим встановлюється кримінальна відповідальність за незаконне перетинання державного кордону України під час дії воєнного стану. Серед авторів обох законопроєктів є член комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки Федір Веніславський та голова правоохоронного комітету Сергій Іонушас. Тому законодавчі ініціативи мають реальний шанс бути ухваленими у найближчий час законопроєкти мають шанс таки бути ухваленими, однак їхнє наповнення не достатньо виписане, зазначає в своїй колонці юрист Інституту законодавчих ідей Андрій Климосюк.

Так, згідно з законопроєктом №7265 запропоновано доповнити Кримінальний кодекс новою статтею 337-1, яка встановить відповідальність "за невиконання вимог закону щодо повернення в Україну без поважних причин після введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях особою, яка згідно з законом підлягає призову на військову службу під час мобілізації, або зобов’язана повернутись в Україну із-за кордону".

Стаття відсилає до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", згідно з яким обов'язок повернутись в Україну у разі введення воєнного стану поширюється на:

Водночас поважними причинами для неповернення вважаються:

Зазначені в законі повинні повернутись в Україну не пізніше, ніж через п’ятнадцять днів з дня набрання чинності закону, інакше їм загрожуватиме покарання у вигляді позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років.

В том числі закон прошрюватиметься на призовників, які на абсолютно законних підставах перебувають за кордоном, в тому числі усіх трудових мігрантів віком від 18 до 60 років. Також закон стосуватиметься і певних категорій жінок, які займають відповідні посади.

«Варто звернути увагу на недосконалість положень, які позбавляють пропоновану статтю КК належної юридичної визначеності. Це стосується невичерпності переліку поважних причин неповернення в Україну, які визначені в згаданій статті 10-1 Закону. … На практиці, такі "інші обставини" будуть визначатися правоохоронними органами на власний розсуд у кожному конкретному випадку, що сприяє корупційним ризикам», - зазначають правозахисники.

Іншим законопроєктом №7268 пропонується доповнити Кримінальний кодекс новою статтею  332-3.

Так, кримінальна відповідальність загрожуватиме за перетинання державного кордону України під час дії воєнного стану у будь-який спосіб поза пунктами пропуску через державний кордон України або в пунктах пропуску через державний кордон України без відповідних документів, або за документами, що містять недостовірні відомості або з приховуванням від прикордонного контролю.

Згідно з частиною 1 за вказані діяння каратимуться призовники, тобто особи, які згідно з законом приписані до призовної дільниці штрафом від п’яти тисяч до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.

Частина 2 встановлює відповідальність за вказані діяння для військовослужбовців та військовозобов’язаних, резервістів, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, а також осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.  Під цей пункт статті попадуть усі чиновники, яких стосується стаття 3 закону "Про запобігання корупції" - державні службовці, судді, поліцейські тощо.

За вчинення цього злочину, вказаним особам загрожуватиме позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Частина 3 передбачає притягнення до покарання за повторно вчинені дії, вказані у перших двох пунктах.  За це загрожуватиме позбавлення волі на строк від восьми до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років або без такої.

«Наскільки виправданим є такий радикальний підхід для повернення громадян з-за кордону та  чи буде реальна необхідність у поверненні сотень тисяч, а то й мільйонів військовозобов'язаних, які живуть та працюють за кордоном, зважаючи на рекордні суми коштів, які перераховують в Україну трудові мігранти, встановити складно. У будь-якому випадку, положення законопроєкту потребують доопрацювання задля дотримання принципу юридичної визначеності та запобігання порушенню прав громадян», - зазначають автори аналізу.

Водночас юристи підкреслюють, що встановлення кримінальної відповідальності за незаконне перетинання державного кордону України під час дії воєнного стану є вимушеним та потрібним кроком, який відіб’є будь-яке бажання втікачів покидати країну.