UA / RU
Підтримати ZN.ua

Рада скасує депутатську недоторканність 3 вересня

З одного боку скасування депутатського імунітету відповідає одній з основних обіцянок Володимира Зеленського. З іншого - допоможе йому за рахунок правоохоронців контролювати монолітність фракції.

За даними DT.UA, фракція "Слуга народу" зараз доукомплектовується мажоритарниками, які пройшли до Верховної Ради як самовисуванці. Мова йде про можливу набирання 49 депутатів.

Спочатку ідея Банковій полягала у формуванні з мажоритарників, які традиційно проявляють лояльність до будь-якої влади, окремої фракції. Проте складнощі при формуванні та використанні коаліції, а також виписуванні коаліційної угоди виявилися для Банкової меншими, ніж формат монофракції, що включає в себе кількість депутатів, яка забезпечує конституційну більшість

Передбачається, що в перший день сесії, 29 серпня, буде не тільки обрано президію Верховної Ради і склад нового Кабінету Міністрів, але і проголосований законопроект номер 7203 - про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України). З одного боку ухвалення закону відповідає одній з основних обіцянок Зеленського. З іншого - допоможе йому за рахунок правоохоронців контролювати монолітність фракції.

Законопроектом пропонується викласти статтю 80 Конституції України у новій редакції, яка скасовує положення, згідно з яким народним депутатам України гарантується депутатська недоторканність, і те, що народні депутати України не можуть бути без згоди Верховної Ради притягнені до кримінальної відповідальності.

Простою більшістю у 226 голосів 29 серпня депутати мають намір закріпити законопроект, підготовлений у свій час Петром Порошенком і який вже отримав висновок Конституційного суду України. Згідно з процедурою, закон, що змінює Конституцію, повинен отримати на наступній сесії конституційну більшість голосів у мінімум 300 голосів. І таке голосування заплановано на 3 вересня.

Зазначимо, що коли законопроект вийшов з Конституційного суду, до нього були зауваження. КСУ звернув увагу на те, що, "ухвалюючи рішення щодо скасування депутатської недоторканності, необхідно враховувати стан політичної та правової системи України - її здатність у разі повної відсутності інституту депутатської недоторканності забезпечити безперешкодне та ефективне здійснення народними депутатами України своїх повноважень, функціонування парламенту, а також реалізацію конституційного принципу поділу державної влади".

Конституційний Суд неодноразово підкреслював, що недоторканність народних депутатів - не особистий привілей, а необхідність забезпечення безпеки від незаконного втручання в діяльність депутата, безперешкодного та ефективного здійснення ним своїх функцій. Крім того, на наслідки повного скасування депутатської недоторканності звертала увагу Венеціанська Комісія, яка відзначала, що в політичній системі "з вразливою демократією, такою, як в Україні, повне скасування недоторканності може бути небезпечним для функціонування і автономії парламенту".

Згідно з законом про регламент ВРУ, перед остаточним прийняттям закону, що змінює конституцію (пункт 1 статті 150), депутати у разі наявності зауважень КСУ повинні направити законопроект на повторний розгляд. Закон про КСУ і сама Конституція не потребують повторної відправки законопроекту, тому щоб забезпечити правову чистоту прийняття закону про зняття депутатської недоторканності парламентарії повинні або направити законопроект на повторний розгляд до КСУ, або проголосувати і прибрати із закону про регламент ВРУ статтю, що вимагає повторного розгляду законопроекту в КСУ.

Конституційний суд України (КСУ) 7 червня 2018 року оприлюднив текст висновку про визнання конституційним законопроект №6773 про скасування депутатської недоторканності.Відповідне рішення було прийнято напередодні.

У ході перевірки законопроекту на відповідність вимогам статей 157 і 158 Конституції України КСУ встановив, що Верховна Рада VIII скликання протягом року відповідний законопроект не розглядала. І зміни в положення ч. 1 і 3 статті 80 Конституції України протягом строку своїх повноважень не вносила. Таким чином, він відповідає вимогам статті 158 Конституції України.

Крім того, на момент складання висновку в країні та окремих її регіонах не діяв військовий або надзвичайний стан, а запропоновані законопроектом зміни не являють загрози для територіальної цілісності і суверенітету України і не обмежують права і свободи людини, тому законопроект відповідає вимогам статті 157 КУ.

Але, незважаючи на те, що законність була дотримана, і законопроект відповідав всім вимогам, до повного прийняття справа так і не дійшла, хоча з декількох депутатів недоторканність знімалася, правда, окремими рішеннями ВРУ.