UA / RU
Підтримати ZN.ua

Префекти впливатимуть на кадрові питання і контролюватимуть акти місцевої влади

Підозри в бік влади щодо намагання паралізувати місцеве самоврядування перебільшені

Префекти в Україні, введення яких передбачають зміни до Конституції України щодо децентралізації, здійснюватимуть контроль за актами територіальних органів виконавчої влади, а після зупинення сумнівних звертатиметься до відповідного міністерства з проханням скасувати такий акт.

На відміну від французького префекта, його український гомолог не керуватиме поліцією чи іншими територіальними органами міністерств і відомств, йдеться у статті Юрія Ганущака для DT.UA.

Читайте також: Порошенко: "Питання миру в Донбасі дуже пов'язане з питанням децентралізації"

Також при призначенні на посаду керівника територіального органу префект протягом двох тижнів зможе проявити активну позицію, якщо він не згоден із таким призначенням.

"На відміну від французького префекта, його український гомолог не керуватиме поліцією чи іншими територіальними органами міністерств і відомств. Проектом Конституції передбачено лише їх координування, що трохи знижує вимоги до рівня його підготовки та досвіду. Однак це не означає, що український префект - слабкий. Як і у випадку з органами місцевого самоврядування, він здійснює контроль за актами територіальних органів виконавчої влади, однак після зупинення сумнівних звертається не до суду, а до відповідного міністерства з проханням скасувати такий акт. Звісно, центральний орган виконавчої влади може й відмовити в цьому префектові, тоді міністр і префект зустрінуться на засіданні Кабінету міністрів, який поставить крапку в їхній суперечці", - йдеться у статті.

Читайте також: Бюджетна децентралізація: повний назад!

"Та і в кадрових питаннях префект не безпомічний, - при призначенні на посаду керівника територіального органу префект протягом двох тижнів повинен проявити активну позицію, якщо він не згоден із таким призначенням. Інакше призначення відбудеться за "мовчазною згодою", - пояснює Ганущак.

Автор зазначає, що інститут представника держави на території існує в більшості європейських країн. Зазвичай це орган загальної юрисдикції, основна компетенція якого - державний контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування.

"Донедавна в Україні ця місія покладалася на прокуратуру, однак із середини нинішнього року останню було позбавлено функцій загального нагляду. І органи місцевого самоврядування взагалі залишилися поза професійним державним контролем. Таким чином, у системі балансу влад утворився певний вакуум, який, зрештою, треба заповнити", - йдеться у статті.

Для перевірки на відповідність Конституції та законам України необхідно, щоб усі акти органів місцевого самоврядування (за винятком, звісно, актів внутрішньої організації управління) направлялися до префекта одразу після їх прийняття. Не поданий на перевірку акт вважається недійсним, пояснює Ганущак.

"Сканування" актів на предмет законності триває не більше місяця з дня набуття ним чинності. Тільки впродовж цього часу префект може заявити, що акт суперечить законові, зупинити його й подати до суду. Причому така зупинка триває лише до першого засідання суду, на якому вже в межах судового процесу приймається рішення про забезпечення позову шляхом зупинення акта чи ні. Тому підозри в намаганні паралізувати діяльність місцевого самоврядування дуже перебільшені. Понад те, умудрені досвідом керівники органів місцевого самоврядування розводитимуть у часі моменти прийняття, оприлюднення та набуття чинності таким актом, щоб можна було оцінити його перспективи з працівниками префектури. Адже після набуття чинності актом префект змушений буде застосовувати офіційні процедури", - йдеться у статті.

"То кому ж тоді підпорядкований префект - прем'єрові чи президенту? Як не дивно, обом, але не одночасно. Проект Конституції передбачає, в яких випадках акти префекта скасовуються президентом, а в яких - урядом. Отож, у питаннях контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування префект представляє главу держави. Як і у випадках надзвичайного чи військового стану. А ось, співпрацюючи з територіальними органами виконавчої влади, префект носить кашкет уряду", - наголошує Ганущак.

Нагадаємо, реформа держслужби в Україні фінансуватиметься за рахунок кількох джерел, серед яких - 1,8 мільярда євро, які ЄС виділив на реформи в країні.

Детальніше про префектів в Україні читайте у статті "Яким бути українському префекту" Юрія Ганущака у свіжому номері "Дзеркала тижня".