UA / RU
Підтримати ZN.ua

Посилання команди Зеленського на Конституцію в бажанні урізати владу Кличко не витримує критики — експерт

Апеляція до Кабінету міністрів - не що інше як спроба загрібати жар чужими руками.

Посилання команди президента Зеленського на Конституцію України та закони в бажанні урізати владу Кличка виглядає аргументованим лише на перший, поверховий погляд і не витримує критики при більш докладному аналізі.

По-перше, у відомому листі глави ОП Богдана є посилання на закон "Про місцеві державні адміністрації", згідно з яким їх голови призначаються на "строк повноважень президента України". Однак у Конституції України (КУ) немає жодного слова про "строк повноважень"! У ст. 118 КУ написано лише таке: "Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади президентом України за поданням Кабінету міністрів України". Отже, законодавець довільно розширив цю норму КУ, й буквальне її розуміння призводить до парадоксу: голови МДА стають "незамінними", - звільнити їх із посад, поки триває президентська каденція, - неможливо! Це просто суперечить здоровому глузду, який має лежати в основі законодавства.

Про це у своїй статті для DT.UA пише Олександр Сергієнко, кандидат фізико-математичних наук, юрист, директор аналітико-дослідницького центру "Інститут міста". На його думку, тут ми бачимо вульгарне розуміння, а точніше - повне нерозуміння правових норм юристами президента Зеленського.

"Насправді в законі "Про МДА" є окрема норма, яка регламентує порядок усунення з посад голів держадміністрацій при обранні нового президента: "У разі обрання нового президента України голови місцевих державних адміністрацій продовжують здійснювати свої повноваження до призначення в установленому порядку нових голів місцевих державних адміністрацій" (ч. 4 ст. 9). Тому всі попередні звільнення голів МДА без призначення нових - просто незаконні", - зазначає експерт.

За його словами, звернення голови канцелярії чи офісу, хай і президента, до міністра Кабінету міністрів України видаються доволі некоректними, й ось чому. Закон "Про МДА" дає вичерпний перелік випадків, за якими може йти звільнення голів МДА:

"Повноваження голів місцевих державних адміністрацій можуть бути припинені президентом України у разі:

1) прийняття відставки голови відповідної обласної державної адміністрації;

2) подання прем'єр-міністра України;

3) висловлення недовіри простою більшістю голосів від складу відповідної ради;

4) з інших підстав, передбачених цим та іншими законами України;

5) з ініціативи президента України" (ч. 2 ст. 9)@.

"У цьому переліку лише п. 5 може відповідати коректній процедурі звільнення, тобто не канцелярист президента, а особисто президент має звертатися до прем'єр-міністра для ухвалення рішення уряду. Однак це для випадку, що лише теоретично мав би місце, якби не прописана в законі процедура звільнення при появі нового президента, - вказує автор. - У нашому випадку апеляція до Кабінету міністрів - ніщо інше як спроба загрібати жар чужими руками: адже "персональний наїзд" Зеленського на все ще популярного мера неодмінно знизив би рейтинги "слуг народу" та його особисті серед киян".

Юрист наголошує: за законом "Про МДА", повноваження голови КМДА Кличка припиняються лише після призначення нового голови, а в Києві, за рішенням КСУ 2003 р., ним може бути призначений лише … Київський міський голова - Віталій Кличко. Коло замкнулося.

Детальніше про правові колізії навколо посади мера та голови КМДА читайте у статті Олександра Сергієнка "Столиця дежавю" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".