UA / RU
Підтримати ZN.ua

Перемогти на виборах "Слугам народу" допомогли секретні "комісари"

Ця практика широко поширена, зокрема, в Росії. В Україні на рівні Верховної Ради вона так широко використовувалася вперше

Партії "Слуга народу" перемогти в 65% мажоритарних округів і отримати найбільшу фракцію в історії Верховної Ради допомогла група з 30 технологів-консультантів під керівництвом колишнього бізнес-тренера Артема Михайлюка. Після виборів про технологів-консультантів заговорили. Про це розповів колишній керівник виборчого штабу партії Олександр Корнієнко.

Кандидати від "Слуги народу" в переважній більшості не мали політичного досвіду і самі повинні були знайти гроші на передвиборну кампанію, повідомляє Громадське. В округах їм доводилося конкурувати з досвідченими депутатами попередніх скликань. У "ЗеКоманди" таких суперників називали "феодалами".

Для протистояння з "феодалами" був план. "У нас є мережа технологів-консультантів. Це така полусекретная історія. Ніхто не знає, хто вони. Ми не можемо їх "світити"", - розповів Громадському за тиждень до виборів Олександр Корнієнко, голова штабу "Слуги народу".

За його словами, технологів закріпили за областями, і вони консультували кандидатів-мажоритарників: вчили, як спілкуватися з виборцями, підбирали членів виборчих комісій, а іноді самі очолювали виборчий штаб кандидата.

Корнієнко придумав назву "комісари". "Це така трошки олдскульна термінологія, вона ще з радянських часів", - пояснював він.

"Комісарів" Корнієнко придумав на старті дострокової парламентської кампанії разом зі своїм університетським другом Артемом Михайлюком.

На початку 2000-х вони навчалися в Київському політехнічному інституті їм. Сікорського. Обидва брали участь у студентському самоврядуванні, а після університету заробляли гроші як бізнес-тренери. Михайлюк, в першу чергу, відомий як автор і керівник сервісу Helsi.me, з допомогою якого українці можуть підібрати собі лікаря.

Паралельно з основною роботою друзі працювали консультантами на виборах, однак вище рівня місцевих кампаній не доходили. На президентських виборах цього року Корнієнко приєднався до команди Володимира Зеленського - координував роботу волонтерів "ЗеКоманды". На парламентські вибори Зеленський довірив йому керувати штабом партії "Слуга народу".

Корнієнко, в свою чергу, агітував Михайлюка долучитися до кампанії.

"Ми розуміли, що більшість мажоритарних кандидатів ніколи не мали відношення до виборів. Їм потрібна якась методологічна допомога, поради, підказки. Моя задача була сформувати таку команду, яка зможе їм допомагати", - розповідає Михайлюк.

Так в штабі "Слуги народу" з'явилася технологічна група у складі Михайлюка та двох його колег, яких він не називає. В їх підпорядкуванні було 25 "комісарів". Їх закріпили за окремими регіонами країни. За словами Михайлюка, у "комісарів", по суті, було чотири функції:

Імен "комісарів" Корнієнко та Михайлюк не розголошують. Кажуть, вони не хочуть публічності. "Це українські фахівці, які працюють, скажімо так, на різних виборчих кампаніях. І вони на волонтерських засадах погодилися допомогти", - каже Корнієнко.

Універсальна порада, яку технологічна група давала абсолютно всім мажоритарникам - на початку кампанії всі кандидати від області мають провести спільну прес-конференцію. Адже якщо це зробити в обласному центрі відразу після оголошення прізвищ кандидатів, то не треба докладати особливих зусиль, щоб зібрати ЗМІ.

"Це не мегатехнологія, це ряд порад. І ось в різних областях робили по-різному. В Одесі кандидати приїжджали на цю прес-конференцію на велосипеді. На саму прес-конференцію це ніяк не вплинуло, але це дало можливість зняти красивий відеоролик, закинути його в інтернет, де він активно поширювався. У Миколаєві прес-конференцію провели на причалі", - згадує Михайлюк. Знаходити нестандартний формат для втілення універсальних порад штабу - одна з основних завдань "комісарів".

Аналогічним чином працював ще одна радник "з центру" - викликати конкурентів на дебати. Такий заклик розглядали як ще один привід потрапити в інформаційне поле.

"Це була синергія різних груп. І не можна визначити внесок кожного. Є кандидати, які приходили і говорили: завдяки тому, що ваш консультант приділяв мені багато часу, я переміг", - говорить Михайлюк.

За його словами, в центральному штабі, крім технологічної групи, працювала також група юристів, тому у кандидатів була можливість зателефонувати та отримати юридичну пораду. Digital-команда Михайла Федорова допомагала і підказувала кандидатам, що робити в соцмережах, тим часом медіа-група на чолі з Тетяною Цібо радила, як вибудовувати комунікацію з пресою.

У скільки "Слузі народу" обійшлися послуги "комісарів"? Корнієнко переконує - вони працювали як волонтери.

Кампанія "Слуги народу" унікальна тим, що політконсультантам не треба було вигадувати, як підкупити виборця або вести "чорну кампанію" проти конкурента. Замість цього їм потрібно було слідкувати за тим, щоб кандидати від "Слуги народу" залишалися максимально стерильними. По суті, для того, щоб перемогти, їм під час кампанії просто треба було не дискредитувати себе.

Після виборів шляхи Корнієнко та Михайлюка знову можуть розійтися. Перший пройшов у Верховну Раду як сьомий номер партійного списку, другий поки залишився за бортом парламенту - його номер у списку був 142-й.

За попередньою інформацією, фракція "Слуги народу" складатиметься з 254 осіб (124 списочники і 130 мажоритарників). "Опозиційна платформа – За життя" проводить до Ради 43 депутати (37 списочників і шість мажоритарників), "Батьківщина" - 26 (24 списочники і два мажоритарники), "Європейська Солідарність" - 25 депутатів (23 списочники і два мажоритарники). "Голос" може отримати 20 депутатських мандатів (17 за списком і три по мажоритарці). Також у Раді дев'ятого скликання буде ще 56 мажоритарників, 46 з яких брали участь у виборах як самовисуванці.

Зазначимо, що на позачергових виборах була зафіксована рекордно низька явка: за даними ЦВК, на дільниці прийшли менше 50% виборців.