UA / RU
Підтримати ZN.ua

Пам’ятка українській владі до Всесвітнього дня дитини

Автор: Маріанна Онуфрик

20 листопада 1989 року було ухвалено Конвенцію ООН про права дитини, а тому з нагоди цього дня варто нагадати собі та кожному, що ми, дорослі, зобов’язані зробити заради дітей. У фокусі цієї статті — вимоги та рекомендації наших міжнародних партнерів, які сьогодні підтримують українських дітей. 

Насамперед викладемо позицію Комітету ООН з прав дитини (далі — Комітет), адже саме цей орган контролює виконання нами Конвенції й періодично видає звіти та рекомендації. Останній такий звіт був у жовтні минулого року, після того, як Україна доповідала про ситуацію в розпал війни.

Читайте також: Депортація українських дітей до РФ: Зеленський ввів санкції проти низки благодійних організацій та росіян

Безперечно, головним порушником прав української дитини вже не один рік є Росія. Проте наше нагадування адресоване саме українській владі, бо ми поділяємо позицію Комітету, що саме держава, яка ратифікувала Конвенцію, несе головну відповідальність за захист свого населення, а тому має й далі вживати всіх можливих заходів для захисту дітей, особливо тих, які перебувають в уразливих ситуаціях. 

У цьому звіті на 14 сторінок Комітет висловлює дуже багато застережень щодо порушень прав дитини в Україні, невиконання Конвенції, і найважливіші з них (за визначенням самого органу) такі:

Читайте також: Ворог завіз чергову партію пропагандистських підручників для шкіл на окупованих територіях — ЦНС 

Варто оперативно виконувати рекомендації Європейської комісії, адже як країна зі статусом кандидата в члени ЄС ми не досягнемо бажаного, порушуючи права дитини. І якщо в попередніх звітах згадок щодо дітей було небагато, то в документі від 8 листопада цього року окреслено широке коло проблем, які необхідно врегулювати:

Читайте також: «Іноді здавалося майже нереальним, що все це закінчиться успішно». Історія повернення з Росії 37 дітей із Харківщини

Загалом за понад рік із часу набуття статусу кандидата, згідно з висновком Єврокомісії, «Україна перебуває на початковій стадії підготовки у сфері соціальної політики та зайнятості. Протягом звітного періоду досягнуто обмеженого прогресу».

Як бачимо, багато в чому вимоги Комітету та Єврокомісії збігаються, що дає нам змогу окреслити головні пріоритети: 

  1. Проведення деінституціалізації — реформувати систему інституційного догляду та виховання дітей, аби кожна дитина отримувала догляд і виховання в сім’ї.
  2. Розвиток інтегрованих соціальних послуг на рівні громади для дітей і сімей із дітьми, зокрема з інвалідністю, що запобігають насильству та інституціалізації, а також орієнтовані на психосоціальний добробут і мінімізацію чи подолання наслідків травматизації від війни.
  3. Ухвалення будь-яких рішень на будь-якому рівні має здійснюватися в найкращих інтересах дитини та базуватися на основі достовірної інформації та повноти даних. 

Очевидно, що для реалізації цих пріоритетів потрібно багато ресурсів і політична воля. Кажуть, що політична воля є, а самі партнери, які висувають вимоги, надають нині безпрецедентну допомогу для їх виконання. Ба більше, організації в громадянському суспільстві мають роками напрацьовані практики, досвід і величезне бажання підтримати і державу, й партнерів заради дітей.

То чому ж укотре «початкова стадія» й «обмежений прогрес»?