UA / RU
Підтримати ZN.ua

Оточення Труханова монополізувало в Одесі не тільки бізнес, але й саму корупцію – експерт

Одеська мерія плодить все нові і нові рішення, які потребують підвищеної уваги правоохоронців.

Обшуки у мера Одеси Геннадія Труханова минулого понеділка наробили багато галасу в ЗМІ. Між тим це не перші обшуки в кабінетах міської влади. Щоправда, особисто до мера додому детективи навідалися вперше. Хоча сам Труханов, який на початку жовтня побував на допиті в НАБУ в Києві, заявив, що обшуки проводилися в будинку колишньої дружини, пише власкор DT.UA в Одесі та Одеській області Ніна Перстньова.

Автор зазначає, що НАБУ веде три кримінальні провадження. Всі вони були відкриті ще в минулому році по слідах резонансних розслідувань, опублікованих журналістами та громадськими активістами в ЗМІ. Але результатів після розкритих схем - фактично нуль.

У статті говориться, що перше кримінальне провадження було внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань ще 28 квітня 2016 р. Тоді на початку квітня журналісти "Слідство.Інфо" оприлюднили інформацію про офшорні компанії Геннадія Труханова, якими він володіє поряд з іншими особами. Серед них - нинішні депутати Одеської міськради, які входять в його найчисленнішу фракцію "Доверяй делам".

Автор нагадує, що в матеріалах "Слідство.Інфо" фігурувала бізнес-група "Рост", яка після приходу Труханова до влади частіше інших стала отримувати замовлення на ремонт одеських доріг. Компанії, близькі до цієї групи, і сьогодні фігурують у кримінальних справах, які веде НАБУ.

Як видно з рішень Солом'янського районного суду Києва, прийнятих влітку минулого року, слідчі НАБУ встановили, що мер Одеси і його підлеглі, а також депутати міськради, починаючи з 2014 р., розтрачували бюджетні кошти в особливо великих розмірах, використовуючи при цьому підконтрольні їм підприємства.

Перстньова пише, що мова йде про ТОВ "Ростдорстрой", ТОВ "СК "Автострой", ТОВ "СВК "ПІК-Буд", ПП "Київшляхбуд", ТОВ "ДРСУ-КОМ" і ін. Як встановили детективи, ці підприємства за допомогою фіктивних тендерів із завищеною вартістю послуг отримали з бюджету на той момент близько 800 млн грн. Більше всього грошей дісталося компанії "Ростдорстрой". З нею управління мерії уклало договорів на 437 млн грн.

Друге кримінальне провадження, відкрите влітку 2016 р., пов'язане з передачею майна інвестору одеського аеропорту поза конкурсом за заниженою вартістю. Фактично, отримавши в своє одноосібне управління прибуткове підприємство, бізнесмени Кауфман і Грановський не поспішали виконувати взяті на себе зобов'язання - провести реконструкцію злітної смуги і побудувати новий пасажирський термінал, зазначає Перстньова.

Автор нагадує, що на базі діючого аеропорту було створено спільне підприємство ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса" ("МАО"). Одеська міськрада внесла в його статутний фонд все майно аеропорту. А інвестор - ТОВ "Одеса аеропорт девелопмент" - кредитні кошти в сумі 355 млн грн, частина яких відразу ж були використані в якості застави для інших підприємств інвестора. Тим не менш, місто отримало у "МАО" частку в розмірі 25% і позбулося будь-якої можливості впливати на прийняття рішень. А інвестор, частка якого склала 75%, став господарем повітряних воріт Одеси і отримав права розпоряджатися прибутком, не сплачуючи жодних дивідендів місту.

Пізніше інвестора змусили виконувати свої зобов'язання. Він був змушений перерахувати місту дивіденди за підсумками роботи за 2013-2014 рр. Після розділу в розпорядженні "МАО" залишилися 42,7 млн грн прибутку, міська скарбниця отримала 10,6 млн, тобто 25% від своєї заниженою частки. І, нарешті, інвестора змусили завершити будівництво нового пасажирського терміналу, який був зданий в експлуатацію в цьому році.

Однак, як зазначають слідчі НАБУ, термінал був побудований за рахунок прибутку від діяльності аеропорту за період 2011-2016 рр. і кредитних коштів, взятих у 2013-му в АТ "Укрексімбанку" в сумі 30 млн дол під заставу майна аеропорту, частина якого сьогодні повернута у комунальну власність.

Як пише автор, в жовтні 2016-го міськрада прийняла рішення взагалі вийти зі складу ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса" і вимагала заплатити місту дивіденди за 2015 і 2016-й рр. Але це рішення так і не було виконано. За даними НАБУ, територіальна громада зазнала матеріальних збитків більш ніж на 118 млн грн.

Третє кримінальне провадження пов'язане з купівлею мерією колишніх будівель заводу "Краян" для створення на їхній базі європейського офісу для служб та управлінь мерії. Досудове розслідування було розпочато в листопаді 2016 р. А обшуки у цій справі детективи проводили в мерії цієї весни. Міська влада угоду про купівлю будівель вважає законною, а ідею, задуману в рамках проекту "Європейська мерія" - революційною. Однак все питання в ціні, яку заплатило за місто будівлі. Вона в рази вище ринкової вартості. За них казна заплатила 185 млн грн, у той час як ціна їм трохи менше 4 млн, пише Перстньова.

"НАБУ шукає докази провини градоначальника вже більше року. Між тим мерія продовжує роботу в тому ж дусі, плодячи все нові і нові рішення, які вимагають підвищеної уваги правоохоронців. І це незважаючи на зростаючий вал негативу, пік якого спостерігався після трагедії в дитячому таборі "Вікторія", коли під час пожежі загинули діти. Але, мабуть, цей вал не став поки що настільки токсичним для Києва, щоб реагувати на ситуацію в Одесі. До того ж оточення Труханова, яке, як кажуть в Одесі, монополізувало в місті не тільки бізнес, але і саму корупцію, працює в системі координат, заданій владою в країні", - зазначає автор.

Детальніше про кримінальні провадження проти одеської влади читайте в матеріалі Ніни Перстньової "Хвилі навколо одеської мерії" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".