UA / RU
Підтримати ZN.ua

Не можна посилювати регіони під час війни — автор реформи децентралізації

Як і раніше на психологічному рівні присутній розкол між Заходом і Сходом по більшості позицій.

Необхідно оперативно прийняти нормативну базу, якої не вистачає, щоб чергові місцеві вибори пройшли на новій основі. Потрібно затвердити новий адміністративно-територіальний устрій України, прийнявши 24 окремі законодавчі акти по кожній області, затвердивши нові адміністративно-територіальні одиниці - громади і райони. Після чого ми отримаємо нову просторову основу, де можна і потрібно проводити вибори і закінчувати перший етап реформи. Також в процесі прийняття цього закону можна вирішити проблеми неефективних і неправильно створених ОТГ.

Про це в інтерв'ю для DT.UA сказав автор реформи децентралізації Анатолій Ткачук. Також, на його думку, потрібно прийняти закон про засади адміністративно-територіального устрою, який закріплює алгоритм дій держави на цьому етапі реформи - уточнення, зміна вже створених громад, на це піде в спокійному режимі найближчих 5-7 років. Слід внести зміни в закон про регулювання містобудівної діяльності, якими надати можливість органам місцевого самоврядування планувати свою територію, як у межах поселення, так і за ними. Щоб упорядкувати роздачу земель і хаотичну забудову.

"Ну, і ключове, що потрібно зробити найближчим часом, - це запровадити третій складовий елемент реформи: державний нагляд. І якщо ми все це швидко приймаємо і впроваджуємо, то вже до весни 2020 року дійсно будемо мати всю необхідну базу для проведення місцевих виборів на новій основі і зможемо перегорнути першу сторінку реформи, - зазначив експерт. - Я противник внесення будь-яких змін у Конституцію, якщо за цим є якась недомовленість і невизначеність. У таких ситуаціях завжди є загроза того, що в Конституцію будуть внесені додаткові проблеми. Зумовлені політичними торгами, або переламуваннями через коліно. Так було з судовою системою, адвокатурою, з обмеженнями повноважень президента... А після внесення змін у Конституцію в 2004 році взагалі з'ясувалося, що голова ради обирається на п'ять років, а сама рада - на чотири".

Автор реформи вказує на те, що сьогодні Україна дуже ослаблена. Ми знаходимося в стадії війни. Державні інституції та органи державної влади нестійкі. Існує величезна кількість внутрішніх викликів.

"При цьому стабільно сильні зовнішні впливи. В тому числі і на регіональні еліти. У такій ситуації ми легко можемо замість скальпеля отримати ножа, який остаточно розріже країну. Вже сьогодні вісім (!) обласних рад проголосували за договірні відносини між Києвом і областю в частині розподілу повноважень. Ви уявляєте, що це таке? Це навіть не федерація, а конфедерація, - зазначає Ткачук. - А одна відома обласна рада, територія якого межує з ЄС, звернулася до парламенту, президента та уряду (правда вже колишнім) з питанням: чому досі не враховані результати референдуму 1991 року про автономну самоврядну територію в межах області. Де 1991-й рік і 2019-й? Але рада піднімає це питання. Більше того, депутати зажадали ще й передати в управління обласної ради частину "Укрзалізниці", яка знаходиться на її території. Так і до відключення "Укрзалізниці" недалеко".

За його словами, дуже мало що змінилося в порівнянні з 2014 роком. Як і раніше на психологічному рівні присутній розкол між Заходом і Сходом по більшості позицій. Це дуже небезпечна річ.

"Тому сьогодні наше завдання - завершити реформу на базовому рівні. По суті, це наша відповідь Росії, США та Німеччині, які ще в 2014 році настійно радили нам передати повноваження і фінанси на рівень регіонів. Але ми утримали свою лінію. Якщо б ми тоді пішли шляхом регіоналізації, сьогодні, напевно, вже б і не говорили про реформи в Україні. Її, можливо, вже не було б", - підкреслив співрозмовник.

Детальніше про проблеми децентралізації читайте в матеріалі Інни Ведерникової "Автор реформи децентралізації Анатолій Ткачук: Зараз не можна змінювати Конституцію. Посилимо регіони - втратимо країну"" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".