UA / RU
Підтримати ZN.ua

Хвалять Зеленського і хейтять Порошенка та Разумкова: журналісти дізнались, як працює провладна ботоферма

На політичну рекламу сторінки витратили близько 30 тисяч доларів. Однак у деклараціях можновладців витрати на утримання ботів не згадуються.

Голова Офісу президента України Андрій Єрмак, пояснюючи падіння рейтингів голови держави Володимира Зеленського й усієї влади, вказував, зокрема, на «роботу ботоферм опозиції». За його словами, молода команда не може потягатися ресурсами із системою, котра працює проти неї.

Втім, виступаючи в етері одного з українських телеканалів, Єрмак жодним словом не обмовився про мережу сторінок і фейкових акаунтів, яка працювала на вихвалення Зеленського та його команди. Як вона працює, дізнались журналісти порталу «Букви».

У соціальній мережі Facebook журналісти знайшли понад 20 публічних сторінок політичної тематики та понад 100 фейкових акантів, які могли бути частиною мережі. Однак її реальні розміри можуть бути більшими.

Майже всі сторінки були створені упродовж двох останніх років. Найстарішу –18 вересня 2018 року, тобто за пів року до перемоги Володимира Зеленського на виборах президента. Кількість «читачів» варіюється від кількох сотень до кількох тисяч.

«Усі сторінки ведуться за однаковим принципом: сторінку з певною періодичністю наповнюють контентом із різних ЗМІ, але акцентують на прославленні «успіхів» влади та боротьбі з її політичними опонентами. На сторінках регулярно запускають політичну рекламу, яка також спрямована на боротьбу з опонентами і підтримку влади», - йдеться у матеріалі.

Усього на політичну рекламу ці сторінки витратили майже 778 тисяч гривень, свідчать дані Бібліотеки реклами Facebook.

Інформаційна робота з провладними меседжами базується на трьох рівнях:

  1. Формування інформприводу – допису на сторінці впізнаваного експерта чи політолога або замовної статті в малопомітному медіа;
  2. Створення матеріалу – публікацій на кількох публічних сторінках у Facebook із посиланням на думку експерта.
  3. Поширення матеріалу – купівля реклами, репости ботів, публікації на сторінках мережі та на інших ресурсах тощо.

«Залежно від того, наскільки важливою є тема, пост можуть «закинути» у пул від 5 до 200 локальних груп. Це дозволяє створити ефект «органічного» поширення , матеріал за день можуть побачити кілька сотень тисяч користувачів», - зазначають досліджувачі.

Основні ресурси мережі спрямовані на позитивну оцінку роботи Володимира Зеленського: просування його відеозвернень, позитивна оцінка законодавчих ініціатив і підтримка у політичних конфліктах.

Крім того, багато уваги приділяється поширенню думок й аналітики очільника Офісу президента Андрія Єрмака.

На сторінках часто згадують голову партії «Слуга народу» Олександра Корнієнка, заступницю голови фракції «СН» Євгенію Кравчук, «слугу» Олександра Качуру та голову Держгеокадастру Романа Лещенка.

Головним ворогом мережі ботів став п’ятий президент України Петро Порошенко. Тільки на рекламу постів про новорічний відпочинок Порошенка у січні власники сторінок витратили понад 1000 доларів.

Багато уваги, особливо впродовж останніх днів, сторінки приділяють голові Верховної Ради Дмитрові Разумкову. На рекламні атаки проти спікера лише цього місяця витратили від 1400 до 1800 доларів.

«Хейтили» на сторінках ботоферми й українського режисера та колишнього політв’язня Кремля Олега Сенцова, мера Черкас Анатолія Бондаренка, депутата-викривача Гео Лероса, ексголову Офісу президента Андрія Богдана, мера Києва Андрія Кличка і навіть гумористичне «Дизель шоу», яке звинувачувало студію «Квартал 95» у плагіаті.

У всіх сторінок спільні боти для поширення, загалом журналісти нарахували 104 основних боти та кількадесят другорядних, за допомогою яких інформацію поширювали по всій країні. 

У частини ботів адреса сторінки відрізняється від фактичного імені профілю, щоб обманути алгоритми захисту соцмережі. Це підтверджує несправжність цих профілів і те, що за ними не стоять реальні люди. Кожен бот працює приблизно з 20-30 групами, де поширює публікації пабліків ботоферми.

Мережа не лише порушує правила користування Facebook, але й може свідчити про витрати бюджетних коштів не за призначенням. Адже політичну рекламу та роботу ботів хтось має фінансувати, а видатків на це у деклараціях українських можновладців помічено не було.

Більшість сторінок було видалено під час написання матеріалу. Точну причину видалення журналісти не знають, але припускають, що власники мережі вирішили приховати свою діяльність, або «в офісі соцмережі почали роботи свою роботу».

Читайте також: СБУ в двох містах викрила "ботоферми", які поширювали фейки перед місцевими виборами

За даними опитування соціологічної групи «Рейтинг», Володимиру Зеленському довіряють 38% опитаних українців. Спікеру Верховної Ради Дмитру Разумкову – 26%. Дані Центру Разумкова свідчать про протилежне: українці, згідно з їх соціологією, найбільше довіряють Разумкову, після нього – Зеленському.  

Співрозмовники «Української правди» розповіли, що для порятунку рейтингу Володимира Зеленського було створено «рятувальні трійки». Їх завдання – показати, що він виконує свої передвиборчі обіцянки. До складу двох десятків профільних груп («трійок») входять представники парламенту, уряду та ОП України.