Як відомо, профільний комітет Верховної Ради підтримав законопроєкт №8225, який передбачає спрощення процедури примусового відчуження земельних ділянок для будівництва об'єктів критичної інфраструктури І та ІІ категорій критичності на період дії воєнного стану та наступні десять років. Відчужувати ділянки пропонують без рішення суду на підставі рішення Кабміну.
Водночас цей документ створює ризики, що виділені на будівництво гроші витрачатимуться швидко, але ймовірність затягування початку самого будівництва стане більшою, пише Георгій Могильний у статті для ZN.UA «Як законопроєкти №8178-1 і 8225 перетворюють державу на «царя Мідаса».
«Найбільше обурення в суспільстві викликав намір відбирати землю без рішення суду. Але давайте на кілька хвилин станемо реалістами та чесно відповімо на запитання: де більше шансів на незаконне рішення — в українських судах чи Кабміні?», – пише автор.
За його словами, погано, що замість справжнього реформування судової системи частину природних повноважень суду покладають на уряд, але ймовірність незаконних дій Кабміну явно менша. Могильний пояснив, що на відміну від судів, кожне рішення Кабміну перебуває в полі уваги ЗМІ. Саме ця увага «четвертої влади» і забезпечує відсутність надмірного нахабства.
Найгірше за словами автора те, що найбільш значні об’єкти критичної інфраструктури хочуть починати будувати, не усунувши попередньо всіх потенційних проблем. Рішення Кабміну про відчуження земельних ділянок може бути оскаржене в суді, та яким буде остаточне рішення українського суду, невідомо.
«Тобто запропонований у проєкті закону №8225 механізм дає можливість швидко почати витрачати публічні кошти на велике будівництво, але значно підвищує ймовірність затримок чи навіть повної зупинки реалізації проєкту та, як наслідок, може призвести до значного зростання вартості чи до величезних збитків», – додає Могильний.
Ще однією новацією законотворців він назвав право Кабміну безоплатно відчужувати у державну власність землю та будівлі комунальної власності, якщо це потрібно для будівництва зазначених вище об'єктів критичної інфраструктури. Під лозунги про децентралізацію і спроможні територіальні громади безкоштовно відбирати у місцевого самоврядування частину його матеріальної основи, встановленої Конституцією, — це, як зазначив автор, не найкращий спосіб демонструвати європейський вибір України.
За словами Могильного, відсутність компенсації (що певним чином ще й суперечить частині 3 статті 142 Конституції) у цьому разі може спровокувати зловживання з боку державної влади із подальшими перевитратами публічних коштів. Для об’єктів можуть почати обирати не найбільш раціональне розміщення, аби тільки будувати на безкоштовно відібраній у територіальної громади ділянці, а не використовувати державну землю чи викуповувати приватну.
«Таким чином, у законопроєкті є певні позитивні наміри передбачити примусове вилучення землі для будівництва дійсно необхідних для функціонування держави об’єктів і можливість примусового вилучення землі із комунальної власності, щоб інтереси держави не залежали від політичних забаганок органів місцевого самоврядування (ОМС). Але закладена концепція реалізації цього зводить нанівець усе спрощення процедури і навпаки створює чималі ризики затягування чи навіть повної зупинки реалізації проєкту, якщо власник землі опиратиметься», – підсумував автор.
Нагадаємо, у ВРУ до голосування готують законопроєкти №8178 і №8178-1, які спрощують механізм зміни цільового призначення сільськогосподарських земель, а також №8225 та №7528, що дозволяють примусово вилучати земельні ділянки під час відновлення. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр Новіков заявив, що всі чотири документи сповнені корупційних ризиків.