Верховна Рада ухвалила за основу законопроєкт №5850 «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань діяльності Національного банку України». Документ підтримали 283 народні депутати.
«Законопроєкт розроблено з метою удосконалення чинних положень Закону про НБУ та приведення їх у відповідність із кращою світовою практикою. Крім цього, низка пропонованих законопроєктом змін спрямована на унормування окремих питань в діяльності Національного банку, які виникають під час здійснення ним своїх функцій та потребують врегулювання для забезпечення належного виконання Національним банком законодавчо визначених повноважень», – йдеться у пояснювальній записці.
Документ пропонує унормувати питання внутрішнього урядування в Національному банку. Зокрема пропонується доповнити перелік кваліфікаційних вимог до осіб, які призначаються на посади членів Ради НБУ, голови Нацбанку та його заступників, а також встановити перелік обмежень та доповнити перелік підстав для звільнення з посади таких осіб.
Також документ уточнює окремі норми щодо повноважень Ради НБУ, порядку її роботи та взаємодії з правлінням Нацбанку. Проєкт закону передбачає запровадження повноважень правління НБУ щодо розроблення Кодексу етики його працівників та визначення комунікаційної політики установи.
Пропонується впровадити норми щодо обов'язків для членів правління Національного банку, його працівників та членів Ради щодо захисту інтересів НБУ.
Також пропонується внести зміни до законодавства щодо управління золотовалютним резервом, а саме:
- уточнити інструментарій Національного банку для більш ефективного управління золотовалютним резервом;
- уточнити коло контрагентів, з якими можна буде проводити операції з золотовалютним резервом;
- уніфікувати у тексті Закону про НБУ використання терміну «золотовалютний резерв».
Закон також пропонує, що б НБУ раз на рік надавав уряду інформацію про очікувану частину прибутку до розподілу НБУ, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету. Пропонується замість обов’язку встановити право НБУ та уряду проводити взаємні консультації.
Крім того, пропонується виключити положення статті 52 Закону про НБУ щодо підтримки економічної політики уряду. Автори законопроєкту стверджують, що це питання є предметом регулювання статті 6 Закону про НБУ та не потребує додаткових уточнень та дублюючих норм.
Також документ пропонує:
- удосконалити та осучаснити термінологічний апарат Закону про НБУ;
- встановити можливість для Нацбанку забезпечувати представництво його інтересів в органах влади іноземних держав, захист прав та інтересів НБУ у закордонних юрисдикційних органах;
- впровадити функцію НБУ щодо створення (ведення) інформаційних систем (реєстрів, баз даних), необхідних для виконання функцій валютного регулювання та нагляду;
- впровадити право встановлювати необхідність створення та ведення таких реєстрів (баз даних) для банків;
- змінити підхід до вилучення надлишкової ліквідності за допомогою надання Нацбанку права нараховувати відсотки на кошти, розміщені на рахунках банків, відкритих у ньому;
- закріпити право НБУ перевіряти банків та юридичних осіб, які мають ліцензії на надання банкам послуг з інкасації, щодо дотримання ними вимог нормативно-правових актів Нацбанку з питань порядку ведення касових операцій, інкасації коштів та перевезення валютних цінностей, організації охорони приміщень;
- уточнити окремі положення Закону про НБУ для узгодження їх із розширенням його повноважень з регулювання небанківського фінансового сектору.
Нагадаємо, правління Національного банку прийняло рішення збільшити облікову ставку на 0,5 п.п. до рівня 8,5% річних. Водночас більшість банкірів були впевнені, що Нацбанк підвищить облікову ставку. Оскільки НБУ рухається в світовому тренді реагування інфляції - за останній місяць процентну ставку підвищили півтора десятка центробанків по всьому світу.