UA / RU
Підтримати ZN.ua

Як депутат «наїхав» на Косякова: TruCam і український менталітет

Даїшники і народні депутати — для дев’яти з половиною мільйонів українських автолюбителів немає на дорозі більш нелюбимих персонажів.

Автор: Юрій Бутусов

Даїшники і народні депутати - для дев’яти з половиною мільйонів українських автолюбителів немає на дорозі більш нелюбимих персонажів. Люди, які диктують правила, і люди, які не додержуються жодних правил. Вони завжди знаходять між собою спільну мову. З вікна показують депутатське посвідчення, сержант козиряє, машина летить далі, й здається, що викоренити це неможливо. Тим дивнішим видається скандал, що стався 12 березня в Луганську, коли патруль ДАІ зупинив автомобіль народного депутата Володимира Ландика.

Внаслідок цієї зупинки інспектор ДАІ потрапив у лікарню зі струсом мозку нібито після ударів охоронця Ландика, а нардеп спокійно поїхав у своїх справах. Начальник УВС Луганська Євген Польськой на прес-конференції констатував порушення правил дорожнього руху водієм Ландика. Депутат заявив, що інспектора ніхто не бив, правил дорожнього руху ніхто не порушував. Просто даїшник двадцять хвилин вимагав у нього хабар, а потім інсценував своє побиття. При цьому депутат посилається на свій недоторканний статус і Конституцію. В.Ландик вважає інцидент провокацією МВС проти нього особисто, оскільки незадовго до цих подій начальник луганського ДАІ, за словами депутата, вніс його машину у список «тих, кого зупиняти небажано».

Посилюють резонанс скандалу такі обставини: брати Ландики, впливові депутати правлячої партії, належать до найавторитетніших і найзаможніших діячів Луганської області. В.Ландик заявив: «У мене не машина Верховної Ради, у мене немає спеціальних номерів. Моїй машині 20 років, я на старій машині їхав». Факти свідчать про те, що депутат припускається певної неточності. «Мерседес-600» з номерами ВВ 0014 АН Володимира Івановича не було особливої потреби вносити до списку ДАІ - такі машини й таких осіб у Луганську знають в обличчя. Не тільки в Луганську, а й у Києві «шестисотий» з такими номерами мало хто посміє зупинити. Міністри приходять і відходять, а Ландики в області були й ще довго будуть громовержцями місцевого масштабу. Не дивно, що народний депутат сам факт зупинки сприйняв як особисту образу і замах на статус небожителя. Здається, що за останніх років двадцять не було ще жодного даїшника, який би посмів зупинити депутата партії влади й затримати його на час трохи більший, ніж потрібно, щоб ознайомитися з «ксивою» й побажати «щасливої дороги». А тут такий прецедент.

Чи дає мандат нардепу якоїсь партії право спокійно й безкарно вдарити співробітника міліції? І що сталося 12 березня в Луганську? DT.UA спробувало з’ясувати деталі в наших джерел у МВС і прокуратурі.

Отже, приблизно о 16.00 на перехресті вулиць Херсонської та Артільної стояв наряд ДАІ в складі старшого сержанта з доленосним ім’ям Олексій Косяков і його напарника прапорщика Андрія Сливи. Зрозуміло, при повній формі й табельній зброї. Головне запитання: а як же в Косякова піднявся кийок на шестисотий «мерс» Ландика?

Виявляється, в нещасного Косякова просто не було вибору. Річ у тому, що торік, як відомо вже багатьом водіям, МВС поставило на озброєння 150 камер американської системи TruCam, які встановлено в усіх областях України для контролю найбільш пожвавлених магістралей. Ці камери оснащено лазерним цілевказівником і супутниковою навігацією. Вони з високою точністю фіксують швидкість автомобілів на дистанціях до 800 метрів. При фіксації перевищення швидкості камера автоматично фотографує порушника, кожен знімок отримує дату й точку географічних координат, і довести перевищення швидкості таким чином не становить труднощів. Система захищена від стороннього втручання, і співробітник ДАІ не може змінити її дані, стерти знімки. Очевидно, що підступний заокеанський TruCam категорично обмежує українські національні традиції поведінки на дорозі та менталітет можновладців. За регламентом після сигналу TruСam пост ДАІ, який перебуває при камері, зобов’язаний зупинити порушника. Потім або скласти протокол, або написати рапорт, чому такого протоколу складати не слід. За законом, виняток можна робити для співробітників правоохоронних органів при виконанні тощо.

За останні півроку під приціл TruСam сотні разів потрапляли найрізноманітніші держслужбовці, й це вже неодноразово спричиняло конфліктні ситуації в ДАІ. Проте подій такого масштабу ще не було - Ландик зробив для TruCam чудову рекламу.

Нині всі матеріали справи передано до прокуратури.

Перевищення швидкості «мерседесом» задокументовано - 91 км/ч замість належних 60. Наряд ДАІ був зобов’язаний зупинити машину - байдуже, в яких «недоторканих» списках вона значилася. Наявність у цій машині недоторканного депутата аж ніяк не є гарантією недоторканності водія, який перебував за кермом.

«Шестисотий» Ландика зареєстрований узагалі не на нього самого, а на дружину Валентину Олександрівну, і машина не є недоторканним майном народного депутата.

Навіть якщо припустити, що інспектор Косяков сам собі завдав травми у вигляді ушкодження грудної клітини й струсу мозку, щоб дискредитувати одного з лідерів луганської Партії регіонів, водій депутата не мав права покинути місце події без складання протоколу про порушення ПДР. Оскільки факт перевищення швидкості мав місце, і навіть сам Ландик у своїх коментарях цього не заперечує.

Свідком події, крім напарника інспектора, був зупинений раніше - також за перевищення швидкості - водій Олексій Сенін, який уже дав показання у прокуратурі.

Слідчі органи встановили охоронця Ландика - Володимира Волчкова, підозрюваного у злісній непокорі законним вимогам і заподіянні тілесних ушкоджень співробітникові міліції.

Те, що рівність перед законом в Україні - повна фікція, громадяни сприймають як цілком природне явище. Проте в цій справі велике значення має моральний аспект. Партія регіонів проголошувала гасла про наведення порядку та зміцнення влади. Проте якщо депутат Партії регіонів дозволяє своїй обслузі привселюдно бити співробітника правоохоронних органів без жодних законних наслідків, це свідчить про те, що ніякого порядку і закону в українській владі немає і найближчим часом не передбачається. Аналогічний висновок можна зробити, коли припустити достовірність версії депутата Ландика, згідно з якою його зупинка нарядом ДАІ після перевищення швидкості була провокацією керівництва МВС особисто проти нього. Про яку реформу міліції, про яку реформу прокуратури можуть говорити Анатолій Могильов і Віктор Пшонка, якщо ця справа не завершиться законними рішеннями, ухваленими проти винних осіб?

З усього видно, якщо співробітники міліції побачать безкарність депутатського охоронця, то за чинної влади до касти недоторканих невдовзі ввійдуть не тільки носії мандатів та їхні родичі, а й тисячі їхніх помічників, охоронців, водіїв, кухарів, садівників, різноробів, десятки тисяч власників депутатських візиток. Про будь-яку довіру співробітників МВС до свого керівництва тоді не може бути й мови. Причому цей випадок стане прецедентом і для співробітників інших силових структур: дивіться, холопи, хто стане в пана на шляху, тому буде непереливки...

Є серйозні підстави сумніватися в тому, що результат конфлікту стане надбанням гласності. Це випливає з дуже стриманих заяв луганської міліції та, м’яко кажучи, дивної поведінки луганської прокуратури, яка досі не зважилася порушити кримінальну справу, попри наявні показання і медичний огляд. Досі не складено протоколу про порушення правил дорожнього руху «мерседесом» Ландика й не виписано штрафу водієві! Якось це не вкладається в картину змови МВС проти депутата, про яку заявив В.Ландик. Скоріше навпаки, це цілком укладається в правила типового українського відмазування й замовчування.

Спроба насадити порядок на дорогах з допомогою західної системи контролю жорстко наразилася на вітчизняну дійсність. Хто переможе? Відповідь на це запитання в руках Феміди. Громадський резонанс у цій історії потрібен хоча б для того, щоб завтра TruCam не відправили на смітник і щоб змусити бодай одного «небожителя» сплатити належний штраф.

До речі

Охоронець народного депутата від Партії регіонів Володимира Ландика, який побив даїшника, перебуває в розшуку. Про це заявив керівник прес-служби УМВС у Луганській області Тетяна Погукай.

«Людину, яка завдала тілесні ушкодження сержантові ДАІ, ми поки що не знайшли. Її немає за місцем проживання. Але знайдемо обов’язково», - сказала Погукай.

За її словами, помічник Ландика може бути притягнутий за ст. 364 Кримінального кодексу, яка передбачає відповідальність за завдання тілесних ушкоджень. «Але я це тільки припускаю як юрист, а точно протиправні дії будуть кваліфіковані працівниками прокуратури, які займаються розслідуванням інциденту», - зазначила керівник прес-служби.