UA / RU
Підтримати ZN.ua

ТИХШЕ ЇДЬ — ДАЛІ БУДЕШ

«Громадяни не готові до ліберального законодавства», — вважає глава столичної державтоінспекції Що інспекторів ДАІ в нас не люблять, це факт...

Автор: Олександра Примаченко

«Громадяни не готові до ліберального законодавства», — вважає глава столичної державтоінспекції

Що інспекторів ДАІ в нас не люблять, це факт. І він був би надто прикрим, якби те ж саме не можна було сказати про представників ще цілої низки професій, у тому числі про інших працівників міліції, а також, приміром, про суддів та журналістів. Хоча, напевно, всім нам у глибині душі хочеться викликати зовсім інші почуття в тих, заради кого, як заведено вважати, ми працюємо. Та, на жаль, мабуть, навіть міра цієї народної «нелюбові» до представників вищезгаданих професій приблизно однакова. Різниця лише в тому, що з інспектором ДАІ обиватель зіштовхується частіше, хоча далеко не завжди останній має рацію і насправді є безмовною жертвою. Тому ми надаємо читачам можливість вислухати іншу сторону, і, мабуть, шанс позбутися деяких забобонів. Пропонуємо подивитися на учасників дорожнього руху з погляду начальника столичної ДАІ полковника Анатолія ПАВЛОВСЬКОГО. Він розповідає також про результати й наслідки запровадження нових Правил дорожнього руху, про те, як формується база «крутих» номерів, про використання спецсигналів, а також скільки отримує працівник ДАІ.

Анатолій Павловський вважає, що намітилася позитивна тенденція, яка неодмінно найкращим чином позначиться на взаєминах водія та інспектора. Може, це стане свідченням того, що не лише від любові, а й до неї — один крок. І хоча розповідати все, як на духу, — не в традиціях чиновників, для більшості яких постулат «нічого, крім правди», зовсім не є одинадцятою заповіддю, можна стверджувати, що Анатолій Павловський набагато відвертіший за всіх своїх попередників на цій посаді.

— Анатолію Сергійовичу, які, на ваш погляд, найпринциповіші зміни привнесли нові Правила дорожнього руху (ПДР)?

— Кардинальних змін у нових правилах не так і багато. Водіям заборонили користуватися мобільним телефоном за кермом. Ухвалили нове трактування обгону. Відтепер під цим терміном слід розуміти «випередження одного або кількох транспортних засобів, пов’язане тільки з виїздом на смугу зустрічного руху». Раніше обгоном вважався маневр навіть коли ви не виїжджали на зустрічну смугу. Також дозволили паркування на тротуарах легковим автомобілям і мотоциклам — за умови, що вони стоятимуть на краю тротуару так, щоб для руху пішоходів залишалося не менше двох метрів. У водіїв побільшало прав. Зокрема, тепер вони можуть відступати від вимог законодавства в умовах дії непереборної сили або коли іншими способами неможливо уникнути власної загибелі чи травмування громадян.

З’явився новий термін: «власник транспортного засобу». У зв’язку з цим викладено права, що дозволяють йому вимагати відшкодування збитків, яких він зазнає внаслідок невідповідності вимогам безпеки стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, відшкодування витрат у разі надання транспортного засобу працівникам міліції та органів охорони здоров’я відповідно до цих правил.

— У деяких областях України в зв’язку з запровадженням нових ПДР місцеві адміністрації організували платну перепідготовку водіїв. Чи не планується таке нововведення в Києві?

— У столиці ми такого не практикуємо. Державтоінспекція провела широку роз’яснювальну роботу щодо ухвалення нової редакції ПДР, зокрема за допомогою ЗМІ. Думаю, водіям і самим цікаво ознайомитися з новими правилами.

— Які, на вашу думку, причини тотального правового нігілізму, що панує на наших дорогах?

— Час, що минув із моменту затвердження поправок до Адміністративного кодексу України (з 5 травня 2001 року, коли визначення відповідальності за допущене правопорушення перейшло «в руки» судових органів, було зменшено розміри штрафів за порушення ПДР), показав, що настільки ліберальне законодавство може бути ефективним лише тоді, коли всі — і водії, і пішоходи — усвідомлюють, наскільки важливо виконувати правила дорожнього руху. Адже йдеться не просто про покарання — штраф чи позбавлення прав водія, а передусім про відповідальність не тільки за своє життя, а й за життя інших людей. На жаль, більшість наших співгромадян виявилися просто неготовими до таких норм поведінки.

Дехто навіть побачив у цих змінах своєрідне прикриття на випадок скоєння того чи того порушення ПДР. Є величезна кількість прикладів, коли судові органи обмежуються усним попередженням водіїв, котрі допустили грубі правопорушення (перевищення швидкості, проїзд на червоне світло й навіть керування автомобілем у нетверезому стані). Як наслідок — погіршилася транспортна дисципліна, зросла кількість правопорушень.

Природно, причини дорожніх подій різноманітні, але деякі положення вищезгаданого закону, на мою думку, негативно позначилися на дисциплінованості водіїв. Наведу лише один приклад: відповідальність за перевищення швидкості до 20 км/год. скасовано. Виходить, міськими магістралями з інтенсивним рухом можна безкарно їхати зі швидкістю 80 км/год. А либонь тільки з початку цього року кількість ДТП через перевищення безпечної швидкості руху зросла більш як на 20 відсотків.

— Чому, попри проведений техогляд, містом пересувається досить багато автомобілів, техстан яких кричуще не відповідає нормам, що видно неозброєним оком («лиса» гума, несправні світлові сигнали, дірявий кузов)?

— Певне, так відбувається й тому, що техогляд проводиться раз на два роки. Що не кажи, за цей час автомобіль зношується. Звісно, порушення ці очевидні, та якщо висувати претензії до водія, то може виникнути конфліктна ситуація — адже формально він пройшов техогляд, має відповідний талон. Тож це питання стосується, скоріше, законодавства.

— У зв’язку з чим вирішили змінити колір номерів міліцейських автомобілів на темно-синій?

— Думаю, це правильно, що міліцейські машини виділяються таким чином. Як, приміром, зелений — колір транзитних номерів, а чорний — військових. І правильно, що цю приналежність позначено, адже людина знає, до кого можна звернутися по допомогу або дати пріоритет службовій машині з міліцейськими номерами, коли її водій поспішає, не змушуючи його вмикати блималку. Та й взагалі ці сині номери дисциплінують самих міліціонерів. На жаль, вони також допускають порушення. Тепер же це легше контролювати.

— Номери міліцейських автомобілів замінювалися скрізь?

— Так, по всій Україні.

— Однак уже після заміни я не раз бачила: їде автомобіль із нібито звичайним білим номером, що починається, приміром, двома двійками й закінчується літерами КА, але співробітники ДАІ надають йому такі самі знаки уваги, як і раніше.

— Ніколи їх не надають. Це просто такі номери та й край. Просто, самі розумієте, — криза, грошей бракує, тож старі номери й використовуються.

— Навіть коли такі номери — на «Джипі», «Лексусі»?

— Це не має значення, такі номери можуть бути на будь-яких автомобілях. Ці знаки на рівних з усіма іншими використовуються як «бевушні», оце й усе, просто нам це вигідно. Буває, приходять наші ветерани й кажуть: я все життя проїздив на автомобілі 218-25 КА, пішов на пенсію, дайте мені цей номер — ви ж його зняли. І ми йдемо назустріч.

— А чи можете ви хоча б частково розповісти про таїнство видачі спецномерів, спецталонів і спецсигналів?

— Видачу спецномерів, спецталонів, спецсигналів обумовлено нашими нормативними документами — внутрішніми наказами. І там указано, хто може їх мати, а хто — ні.

— Чи відомо вам, що фірми, які займаються нелегальним бізнесом, використовують різноманітні спецталони для безперешкодного перевезення значних сум нелегальної готівкової виручки?

— Коли є оперативна інформація про те, що якийсь транспортний засіб використовується з протиправною метою, то ніякий спецталон не забезпечить водієві безперешкодний проїзд.

— Будь ласка, максимально точно опишіть, як повинен виглядати проблисковий маячок і де може бути встановлений цей спецсигнал? Яким Держстандартом це регламентується?

— Відповідно до постанови Кабінету міністрів України №291 від 12.02.2000 року, використання спецсигналів і проблискових маячків суворо регламентовано й допускається тільки на автомобілях спеціальних служб. Скажімо, використовувати маячок синього кольору дозволяється на оперативних машинах міліції, служб безпеки руху, «швидких», аварійно-рятувальних служб, пожежної охорони, служб інкасації, а також Управління державної охорони. Усі ці автомобілі повинні мати відповідне забарвлення, написи й емблеми. Без останніх користуватися спецсигналами дозволено тільки машинам СБУ, Управління державної охорони, прокуратури й МВС. А маячками червоного кольору можуть бути обладнані тільки автомобілі Державтоінспекції та Управління державної охорони. І кожна машина зобов’язана мати спеціальний дозвіл ДАІ, що видається терміном на рік.

Відповідно до ГСТУ 3849-99, спеціальні світлові сигнальні пристрої повинні встановлюватися на даху транспортного засобу або над ним. Якщо це неможливо, спецсигнал слід аналогічно закріпити за допомогою оснащення, що дозволяє безперешкодно бачити цей сигнал усім учасникам руху.

Так, ми на лінії досить часто виявляємо людей, котрі використовують спецсигнали без дозволу. Регулярно, із періодичністю раз на квартал, а то й раз на місяць, ми проводимо операцію «Спецсигнал». У результаті минулого року в Україні виявлено 2,5 тисячі водіїв, котрі використовували спецсигнали без відповідного дозволу.

— Повертаючись до питання номерів. У народі поширена думка про існування номерів, що забезпечують лояльне ставлення до водія інспектора ДАІ. Про це свідчать спостереження учасників дорожнього руху...

— У нас немає номерних знаків, які надавали б право, так би мовити, не звертати увагу на інспектора ДАІ, порушувати ПДР або кидати машину, де заманеться.

— Ну як це — немає?

— Я говорю вам — немає.

— Ну гаразд, приміром, автомобіль із номером із трьома нулями?

— Немає такого номера, який надавав би право їздити п’яним або на червоне світло.

Є тільки вигадки громадян, котрі бачать себе дуже важливими, потрібними й хочуть мати змогу похвалитися в лазні, що в них номер, приміром, із трьома сімками або... з п’ятьма нулями.

Інспектор загалом працює, скажемо так, на пробу — зупиняє, дивиться, хто за кермом. Більше того, інспектора скоріше зацікавить «крутий» номер і він його перевірить, причому в першу чергу. Тож «крутість» номера визначає обиватель. Закінчуються «круті» номери з трьома нулями, з’являються номери з 001 і т.д. Саме обивателі самі для себе формують цю базу номерів. Для ДАІ «крутих» номерів не існує. І особисто в мене немає такого номера.

Ми знаємо, що три сімки — це номери Верховної Ради, адміністрація міста — 800. Це — номери автобаз. Там є різні автомобілі: і «Волги», і «джипи», але директори ринків із такими номерами не їздять, це я вам точно говорю.

Немає прецедентів, щоб в обивателів брали гроші за видачу якихось особливих номерів. Інша річ, що є люди, котрим подобається створювати видимість або справді платити зайве з власної ініціативи, але це вже їхня справа. Інше питання — як це подається. У нас загалом сьогодні є послуга: обслуговування вдома за певними позиціями! Це цілком законно й робиться на основі постанови Кабінету міністрів. Хочеш — плати. Але, одержавши таку послугу, хтось неодмінно скаже: «Приїхав даішник додому, я йому бабки заплатив...» І знову скажуть, що інспектор бере гроші.

З’являється інформація про те, що в МРЕВ торгують особливими номерами. У нас зараз немає прецеденту, щоб це підтвердилося.

Більше того, публікуються рейтинги структур, де хабарництво поширено найбільшою мірою. Так ми в цьому рейтингу — на другому місці. Хоча в МРЕВ сьогодні немає черг, працює без вихідних і без обіду. Нас перевіряють щодня. А либонь у нас є організації, що, відповідно до опублікованих рейтингів, ідуть далеко за нами. А туди загалом не потрапиш без посередника, котрий заведе, скаже, що це своя людина і їй треба допомогти. А якщо хтось прийде та скаже, що його не пустили в МРЕВ тому, що він за це не заплатив, я того ж дня покладу рапорт на стіл і звільнюся.

— Скільки загалом працівників у столичній ДАІ?

— 1704 чоловіки.

— А скільки працівників ДАІ було притягнуто за зловживання службовими повноваженнями, вимагання хабара або його одержання? Яка тенденція?

— Лише за чотири місяці поточного року до дисциплінарної відповідальності притягнуто 58 чоловік, чотирьох звільнено, близько 12 понижено в посаді. Вісьмох було звільнено нібито за хабарі.

— Що означає — «нібито за хабарі»?

— Загалом про це можна багато розповідати. Це наша робота, десь ми виявляємо такі порушення. Але в нас немає фактів, які свідчили б, що інспектор вимагав хабара — як правило, водії самі пропонують гроші. Водій знає, що він порушив правила й у яку суму йому це обійдеться, отож він і прагне дати 5 гривень замість 20 плюс день, змарнований на суд. Тож водій сам намагається обійтися «малою кров’ю», ніхто його не катує, в наручники не заковує і в ліс не вивозить, щоб одержати 5 або 10 гривень. А для обивателя інколи є просто задоволенням розповідати про те, як він комусь давав гроші, навіть якщо він їх і не давав.

Стосовно тенденції, то можу сказати, що в Київському ДАІ значно поліпшився морально-психологічний клімат, адже працівникам істотно підвищили зарплату — майже вдвічі порівняно з листопадом минулого року. Сьогодні в інспектора середня зарплата 500—600 гривень. Це в людей, котрі щойно прийшли на роботу, тобто це мінімум. Тож думаю, що тут у нас буде поліпшення.

— Не лише кияни старшого віку, а й колишні працівники «дев’ятки» стверджують, що нинішні обмеження руху простих смертних у зв’язку з переміщенням перших осіб держави є цілком безпрецедентними, і що ні за кого з колишніх керівників так званого тоталітарного періоду нічого схожого не було. На жаль, йдеться не тільки про перших осіб держави. Чи вважаєте ви незручності, створювані для інших учасників руху в зв’язку з пересуванням наділених владою осіб, адекватними, нормальними?

— Цілком навпаки. Коли я прийшов сюди працювати — ще за Леоніда Ілліча Брежнєва та й за Михайла Горбачова — у зв’язку з їхнім прибуттям ми рух на трасі перекривали за три години. Коли прибували всі інші лідери, приміром, Фідель Кастро — рух перекривали за дві година. Тепер рух перекривається поетапно. Приміром, колона вийшла з Борисполя, ми перекриваємо рух на ділянках по черзі, а там, де вона проїхала, — відразу ж відновлюємо.

— Тобто напруженість на дорогах у цьому зв’язку виникає через дуже велику кількість автомобілів?

— Безумовно. Нині, приміром, по Володимирській і так проїхати складно. А уявіть, якщо хоча б на дві хвилини притримати транспорт. У такому місті будь-яке призупинення створить величезну кількість незручностей. І знаєте, що прикро? Дехто говорить: щойно на перехресті з’являється інспектор, у водіїв виникають проблеми з проїздом. Але ж він з’являється, як правило, тоді, коли потрібно обмежити рух і, ясна річ, створює проблему, а не тому, що він неспроможний нормально регулювати рух.

— Хто сьогодні наділений повноваженнями зупиняти автотранспорт для перевірки, огляду? Які спецпідрозділи мають право робити це?

— Відповідно до Закону України «Про міліцію», будь-який працівник правоохоронних органів, незалежно від того, у якій він службі, наділений повноваженнями зупиняти автотранспорт для перевірки. Природно, що така перевірка повинна бути обгрунтованою.

— Які документи вправі вимагати водій у співробітника ДАІ, що зупинив його (посвідчення особи, сертифікати на спецтехніку, котра використовується для фіксації правопорушення)?

— Справді, при здійсненні контролю над швидкісним режимом або проведенні екологічного контролю із застосуванням спеціальної техніки, водій управі вимагати від співробітника міліції наявності відповідних сертифікатів (актів перевірки) на використовувані прилади. Також на вимогу водія працівник ДАІ зобов’язаний пред’явити своє службове посвідчення.

— Чи мають право працівники ДАІ нести службу на приватному автомобілі?

— Інспектор не може просто так вийти на дорогу та «працювати», він зобов’язаний нести службу в статутній формі, у складі наряду чи патруля, у визначеному місці. Цю вимогу регламентовано інструкцією з дорожньо-постової служби Державтоінспекції, введеною в дію наказом МВС України. Крім того, цією ж інструкцією передбачено, що контроль над дорожнім рухом може бути відкритим, прихованим і змішаним.

Зокрема, прихований контроль здійснюється працівниками ДАІ на автомобілях звичайного пофарбування без написів і розпізнавальних знаків. При цьому інспектори можуть бути як у міліцейській формі, так і в цивільному. Коли автоінспектор працює в цивільному, він обов’язково повинен мати при собі нагрудний знак і посвідчення працівника ДАІ.

— Чи заборонено сьогодні працівникам ДАІ влаштовувати на дорогах «засідки» або «пастки»?

— Ні, не заборонено. Хочу сказати, що ніхто цим і не займається. Основне завдання інспектора ДАІ — забезпечення безпеки дорожнього руху. Так, іноді ми бачимо, що інспектор ставить автомобіль за якоюсь опорою, у кущах. Але, відповідно до наших наказів, існує прихований контроль над дорожнім рухом і явний контроль. Ще один момент. Вважаю, що учасники дорожнього руху не повинні порушувати ПДР, і тоді їм не страшний ніякий контроль. «Пастка», це якби інспектор сам змушував людей їхати у швидкісному режимі або під’їхав на червоне світло й усім показував: «Проїжджай», а потім давай зупиняти та штрафувати. Ось що таке пастка. А коли інспектор стоїть, працює — це не пастка.

— Що робити водієві в тому випадку, коли інспектор ДАІ посилається на інструкцію під грифом «ДСВ», яка погіршує становище водія порівняно з чинними ПДР?

— На озброєнні в інспектора немає ніяких інструкцій і наказів, які обмежують права та свободи громадян. Він керується винятково Правилами дорожнього руху, більше нічим. У нього може бути інструкція щодо його поведінки під час виконання службових обов’язків, щодо зовнішнього вигляду інспектора чи застосування зброї — остання, звісно, має гриф «ДСВ». Але відносини інспектора й водія будуються тільки на основі ПДР. І ніякої самодіяльності тут бути не може.

— Чи відомо вам про існування такої послуги, що її нібито надають несумлінні працівники ДАІ, як тимчасове «вибивання» з бази даних «Інтерполу» даних про заявлені в розшук машини? У результаті, якщо зловмисник продасть цю машину, то на її нового власника через певний час чекає сюрприз у вигляді затримання й вилучення транспортного засобу.

— Я знаю, коли народжуються такі чутки. Мені знайома ця проблема, оскільки я займався розшуком украдених автомобілів. Річ у тому, що автомобіль потрапляє в базу даних «Інтерполу» тільки тоді, коли представники держави, де його вкрадено, впевнені, що машина залишила її межі. Виходить, що автомобіль з’являється, ми його реєструємо, а потім навздогін надходить така інформація.

Інша річ, якщо людина свідомо перекуповує викрадений автомобіль і швидко реалізовує його, щоб не втратити гроші. У цьому випадку страждає останній покупець, котрий обурюється — мовляв, як же так, у продавця все було нормально, а тепер виявляється, що машина крадена. Очевидно, такі випадки й породжують ці чутки.

З іншого боку, якби в базу автоматично вбивався кожний викрадений автомобіль, якою була б ця цифра, важко навіть уявити. До речі, «Інтерпол» розшукує автомобіль протягом п’яти років, у базі даних про викрадені автомобілі інформація про нього зберігається сім років, а потім її витирають. Оскільки ніякий комп’ютер не «потягне» таку кількість інформації.

— Яким чином людина, котра купила автомобіль, але ніде не прописана, може його зареєструвати?

— У цьому випадку автомобіль можна зареєструвати за місцем проживання близького родича.

— Ваше ставлення до облаштування наземних переходів на швидкісних магістралях? Чи вважаєте ви це припустимим?

— Повинні бути незалежні від проїжджої частини переходи. Оптимальний варіант — підземні. А наземні переходи на магістралях — «зебри», це загалом страшні пастки. Адже навіть коли один з учасників руху пропускає пішохода, то інший може не встигнути зреагувати. Там, де є трисмуговий рух із високим швидкісним режимом, робити наземний пішохідний перехід просто не можна.

— Скажіть, вас дратують анекдоти «про даішників»?

— Страшенно дратують. Мене загалом дратує ставлення спільноти до міліції. Якось так склалося, що міліція стала об’єктом кепкування для народу, але я переконаний, що не вона в цьому винна. Але по телевізору постійно показують маревні історії про інспектора Петренка, котрий бігає на екрані в трусах. Пам’ятаєте серіал «Слідство ведуть ЗнаТоКи»? Я, можна сказати, через цей фільм пішов у міліцію. Я дивився його, здавалося — був готовий до подвигів. Вважаю, що в будь-якому нормальному, цивілізованому суспільстві міліціонер не може бути «ментом». Якщо ви не довіряєте цим людям, знищіть цю структуру.

Взагалі, мені хотілося б, щоб анекдоти про міліцію були добрими й хорошими.

— Отож, я так розумію, що запитувати, який ваш улюблений анекдот — зайве...

— Ну, розповім один. У Грузії інспектор ДАІ зупиняє «Мерседес». Водій, не виходячи з автомобіля, запитує, мовляв, що потрібно. Міліціонер попросив пред’явити документи й показати, що той везе в багажнику. Водій каже: «Сто рублів і я поїхав». Інспектор: «Ні, покажіть, що у вас у багажнику». Пропонує 200, 300 рублів і так далі. Інспектор не погоджується. Водія це сердить, він вискакує з машини, відкриває багажник: «На, дивися». Багажник порожній. «То чого ж ти гроші пропонував», — запитує інспектор. «А ти «Поле чудес» дивишся?» — відказує водій.

Довідка "ДТ"

Полковник Анатолій Павловський — начальник управління ДАІ ГУ МВС України в м.Києві. Народився 5 жовтня 1959 року, корінний киянин, закінчив Київський автодорожній інститут, Українську академію внутрішніх справ. На службі в міліції — з 1985 року. Почав роботу старшим інспектором дорожнього нагляду полку дорожньо-патрульної служби, потім працював в організаційно-аналітичному відділі ДАІ. 1995 року очолив відділ організації розшуку викраденого автотранспорту й автомобілів, що зникли з місця ДТП. Нагороджений медаллю «За відмінну службу з охорони громадського порядку» за затримання трьох озброєних злочинців, котрі вбили людину.