UA / RU
Підтримати ZN.ua

Підсумкові контрольні — незаконні!

Наказ Міносвіти про проведення підсумкових контрольних робіт не проходив державної реєстрації, а відповідно— не є чинним.

Автор: Юрій Забара

Щойно батьки українських учнів 5-8 класів встигли разом зі своїми дітьми відсвяткувати новорічні свята, як Міністерство освіти і науки України зробило їм подарунок: наказ про проведення підсумкових контрольних робіт. Цим «чудовим» документом від 16 лютого нинішнього року під номером 141 було встановлено проведення з 10 по 20 травня 2011 року підсумкових контрольних робіт із чотирьох предметів: математики, іноземної мови, історії України та української мови!

При цьому в міністерстві чомусь забули, що в Україні з 1992 року існує певний нормативний акт, який регулює окремі моменти введення в дію таких наказів, а саме: «Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади». Державна реєстрація нормативно-правового акта полягає у проведенні Міністерством юстиції правової експертизи на відповідність його Конституції та міжнародному законодавству і законодавству України. Такій реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, котрі: а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації.

І ось у самісінький розпал проведення контрольних робіт виявляється, що наказ №141 на державну реєстрацію навіть не був поданий! Може, в Міносвіти вирішили, що документ, який стосується багатьох тисяч школярів, - акт персонального характеру, наприклад, або такий, що має рекомендаційний, роз’яснювальний та інформаційний характер і, відповідно, не подається на державну реєстрацію? Не знаю, чим керувалися у цьому випадку очільники міністерства, але я особисто впевнений, що зазначений наказ повинен був пройти правову експертизу в установленому законодавством порядку, оскільки він по суті змінює життєвий уклад учнів і передбачає, що семестрова оцінка з предмета виставляється з урахуванням оцінки за підсумкову контрольну роботу. Причому про такий «іспит» школярі дізналися менш ніж за три місяці до його проведення, і це тільки від дати появи наказу. А ще мав бути витрачений час на підготовку самих завдань, інструктаж викладачів тощо!

До речі, моя думка збіглася з позицією Міністерства юстиції, яке у своєму листі за підписом заступника міністра юстиції Сєдова повідомило (у відповідь на мій запит), що цей наказ Міносвіти (№141 від 16.02.11) підлягає державній реєстрації. А, згідно з п.15 «Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади», «міністерства, інші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані».

Відповідно, у тих батьків, котрі будуть незадоволені результатами таких підсумкових контрольних, є всі підстави оскаржити їх у суді та визнати нечинним факт проведення цих контрольних. Що ж стосується дій міністра освіти Дмитра Табачника, який не тільки підписав зазначений наказ, а й поклав на себе функції контролю за його виконанням, - то його незаконні дії, або бездіяльність, як посадової особи можуть бути, щонайменше, предметом окремого оскарження в адміністративному суді, з відповідною вимогою компенсації моральної шкоди.