UA / RU
Підтримати ZN.ua

Організоване вагітне угруповання

Останнім часом у пресі виникла доволі гостра дискусія про те, чи справедливо й гуманно звинувачувати вагітних жінок і породіль у незаконних діях із присвоєння коштів допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами...

Автор: Едуард Ушаков

Останнім часом у пресі виникла доволі гостра дискусія про те, чи справедливо й гуманно звинувачувати вагітних жінок і породіль у незаконних діях із присвоєння коштів допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами.

Про те, що ділки-підприємці шляхом махінацій, втягуючи в них вагітних жінок, в надвеликих розмірах отримують кошти на виплату допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, завдяки чому незаконно збагачуються, написала в обласній газеті в грудні минулого року депутат Чернігівської обласної ради Таїсія Марченко. Вона змалювала приголомшливу ситуацію в області, яка існує вже впродовж багатьох років. У відповідь не забарилася інша стаття — під спільним авторством підприємців Бахмаччини. Щоправда, недолугі її аргументи нічого читачеві не прояснюють.

Слід зазначити, що кількість зловмисників, які незаконно діють з метою заволодіти коштами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (яких насправді потребують мільйони застрахованих осіб), на жаль, збільшується. У своїй статті Т.Марченко лише трохи підняла завісу над відпрацьованими злочинними схемами, проте вона все одно викликала бурхливе невдоволення підприємців.

З 2 по 12 грудня 2008 року робоча група у складі фахівців виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Київського, Черкаського обласних відділень фонду та представників правоохоронних органів Чернігівщини провела перевірку діяльності робочих органів Чернігівського обласного відділення фонду. У ході перевірки встановлено, що витрати на виплату допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами за дев’ять місяців 2008 року по обласному відділенню склали 25 млн. 798 тис. грн. Це більш ніж уполовину більше, ніж за такий самий період у 2007 році, і на 34% більше передбачених планом асигнувань.

Зростання витрат на виплату допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами пов’язане із зростанням середньоденної заробітної плати, збільшенням кількості оплачених днів відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами. Найбільший рівень витрат зафіксовано в Бахмацькій міжрайонній та Чернігівській міській виконавчих дирекціях: сумарно за дев’ять місяців 2008 року вони становлять майже 75% загальної суми витрат на виплату допомоги по обласному відділенню.

Таке перевищення витрат спричинене обчисленням зазначеної допомоги на підставі необґрунтовано високих посадових окладів. Ці неадекватні оклади та премії значно перевищують заробітну плату керівника, а сумарно заробітна плата найманих вагітних жінок дорівнює або наближається до максимальних розмірів доходу, з якого беруться страхові внески та розраховується допомога.

У четвертому кварталі 2008 року така зарплата становила 10035 грн., а загальна сума допомоги — 40—44 тис. грн. на одну людину. Тим часом заробітна плата в Чернігівській області, згідно з даними Держкомстату, становить 1445 грн., по Бахмацькому району — 1489 грн., а по
м. Чернігову — 1526 грн. Унаслідок змови учасників махінацій виходить приблизно такий розподіл коштів допомоги фонду: вагітні жінки отримують 10% суми, шахраї — 90%.

За дев’ять місяців 2008 року до правоохоронних та контролюючих органів було направлено 161 звернення з мотивацією виду порушення. Найбільш типовими порушеннями, що дають підстави звертатися до правоохоронних органів, є такі: фіктивне підприємництво; зарахування на посаду вагітної дружини, сестри, невістки та ін.; реєстрування договорів у центрі зайнятості без урахування фахової підготовки; працевлаштування жінок на один день (при цьому вагітна за один день укладає угоду про працевлаштування, з її участю угода реєструється в центрі зайнятості, у той же день жінка відвідує лікаря й отримує листок непрацездатності на останніх днях вагітності. У табелі проставляється вісімка, і за сумлінну роботу вона отримує премію в розрахунку 9 тис. грн. на місяць). Крім того, договір знімається з реєстрації в день закриття листка тимчасової непрацездатності, фінансові документи фальсифікуються, а звернення, скарги, позови до суду є абсолютно ідентичними. Усе це спритні ділки роблять практично за один день, швидко й продумано. Ідентичність цих складників злочинної схеми свідчить про координацію дій відповідними структурами.

Враховуючи наведені результати перевірок страхувальників, можна зробити висновок, що трудові договори між найманими працівниками та фізичними особами-підприємцями укладаються без наміру виконати роботу. Майже в усіх договорах не зазначено мети та основних завдань, які повинен вирішувати працівник; умов праці, необхідних для виконання роботи; не визначено показників діяльності, виконання яких залежить безпосередньо від зусиль конкретного працівника і за що, власне, нараховується заробітна плата; термінів виконання роботи; не подано висновків про її якість. Виконаний обсяг роботи не підтверджений первинними документами. Посади, на які призначалися вагітні жінки, запроваджувалися з дня укладання трудового договору. Отже, можна вважати, що заробітна плата за один робочий день нараховується безпідставно, і, відповідно, при призначенні допомоги у зв’язку з вагітністю і пологами грубо порушується трудове законодавство.

Як свідчать записи в трудових книжках таких вагітних жінок, професійного досвіду, а відповідно й підстав для встановлення високої заробітної плати вони не мають. Праці інших найманих працівників, крім вагітних жінок, суб’єкти господарювання не використовують. Цілком очевидно, що йдеться про фіктивні підприємства, а це тягне за собою кримінальну відповідальність. До речі, факти притягнення до кримінальної відповідальності такого роду шахраїв і мам — співучасниць махінацій — уже існують. Але поки що розкритих справ небагато. На сьогодні ситуація вийшла з-під контролю, і географія таких звернень — практично вся Україна.

Працівники відділу з питань експертизи тимчасової непраце­здатності виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення фонду провели в лікарняних закладах області перевірки щодо правомірності видачі та правильності оформлення листків непрацездатності. Йдеться про документи, видані жінкам, з якими за кілька днів до настання відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами суб’єктами підприємницької діяльності були укладені трудові договори або які були прийняті на роботу в приватні підприємства. Таким чином вдалося запобігти незаконним виплатам на загальну суму 526 тис. грн.; сімох лікарів притягнуто до дисциплінарної відповідальності, чотирьом заборонено видачу листків непраце­здатності на термін до шести місяців.

Слід зазначити, що саме лікарі є незмінними дійовими особами цих махінацій. Є велика ймовірність, що до оборудок за певну винагороду заздалегідь залучаються лікарі закладів охорони здоров’я: вони самі пропонують вагітним жінкам відповідні схеми, а потім видають листки непрацездатності в останні дні вагітності під фіктивне працевлаштування.

З метою запобігання таким зловживанням працівники виконавчих дирекцій Чернігівського обласного відділення фонду разом із прокуратурою області провели чотири засідання з участю зацікавлених сторін. Це питання розглядалося також і на пленарному засіданні Чернігівської обласної ради, за рішенням якої надіслано депутатський запит прокурору області з проханням вжити відповідних заходів.

Попри складність ситуації, з розглядом відповідних справ постійно зволікають, у зв’язку із чим терміни ухвалення робочими органами рішень щодо відшкодування грошей на виплату допомоги також затримуються. Це призводить до збільшення заборгованості фонду.

Аби покласти край зловживанням при виплаті допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами Виконавча дирекція фонду розробила і подала до Кабінету міністрів України пропозиції щодо внесення змін до чинного законодавства, які б унеможливлювали шахрайські дії нечистих на руку підприємців. Запровад­жено моніторинг порушень чинного законодавства при призначенні та виплаті допомоги, за результатами якого проводяться перевірки дотримання страхувальниками букви закону — з подальшим інформуванням правоохоронних органів.

На жаль, доводиться констатувати, що не тільки складність ситуації затримує вирішення справ і покарання винних. Бракує посиленої уваги деяких контролюючих та силових структур. Натомість маємо байдужість і відсутність принципової позиції при розгляді наданих працівниками фонду матеріалів.