UA / RU
Підтримати ZN.ua

НАВІЩО УБОЗ ТРЯСЕ «ПОРОМНИЙ МІСТ» ГУУАМ?

Кому стала на заваді чорноморська поромна лінія Батумі—Іллічівськ—Варна? Невже доля сотень тепл...

Автор: Михайло Аксанюк

Кому стала на заваді чорноморська поромна лінія Батумі—Іллічівськ—Варна? Невже доля сотень теплоходів Чорноморського пароплавства, яких назавжди «вивели» з українських портів, судилася й суднам-поромам «Герої Шипки» та «Герої Плевни»? Ось уже кілька місяців, поки співробітники УБОЗу не перестають «трясти» судноплавну компанію «Укрферрі», сотні одеських моряків, які втратили робочі місця в ДСК ЧМП, переймаються цим запитанням.

Єдиний із залишених поки що на плаву уламок пароплавства продовжує щорічно поповнювати держскарбницю більш ніж трьохмільйонними відрахуваннями. Проте кінця-краю ревізії «Укрферрі» не видно. «Як нагрянув 5 березня збройний загін облУБОЗу, — каже комерційний директор СК «Укрферрі» Володимир Чернієвський, — так досі триває свавілля. На наші здивовані запитання, чим викликане блокування офісу дюжиною автоматників і виїмка протягом двох днів бухгалтерської та договірної документації компанії, відповідь була лаконічною: «Діємо відповідно до санкції першого заступника генпрокурора Миколи Гарника». Проте копію постанови ніхто не пред’явив ні керівництву компанії, ні Жовтневому райсуду Одеси, який на початку червня розглянув скаргу «Укрферрі» і прийняв рішення негайно повернути компанії вилучену документацію». Втім, в інтерв’ю одному з московських ЗМІ з приводу скандального інциденту в офісі СК «Укрферрі» роз’яснено: «Перевіряється методика оцінювання майна, розрахунку орендної плати та використання інвестицій Євросоюзу для розвитку поромної переправи в рамках програми ТРАСЕКА».

Інакшою постає «показова акція» правоохоронних органів щодо СК «Укрферрі» в оприлюдненій заяві Асоціації судновласників України: звинувачення УБОЗу абсурдні. До «Укрферрі» ніколи не було претензій із боку Фонду держмайна з оплати орендних платежів. Застосовувані методики оцінювання майна та розрахунку орендної плати розроблені не ким іншим, як фахівцями Кабміну. А посилені «пошуки компромату» пов’язані з елементарним бажанням «впливових замовників стати майбутніми власниками поромів». Ось і знадобився виконуваний з особливою ретельністю сценарій: «зірвати нормальний робочий ритм орендної компанії, поставити під сумнів авторитет «Укрферрі» на українському та міжнародному транспортному ринках задля того, щоб запустити підготовку до приватизації поромного комплексу у потрібне русло». Очікуваний результат — дострокове розірвання «укладеного до 2007 року договору оренди між ФДМУ і СК «Укрферрі», внаслідок чого трудовий колектив усувається від участі в приватизації поромного комплексу...»

Важко не помітити, що, приймаючи 19 лютого ц.р. рішення про приватизацію унікального поромного комплексу, керівництво Фонду держмайна України геть чисто «забуло» про чинний з 1997 року договір оренди з колективом моряків СК «Укрферрі». Не було жодних «форс-мажорних обставин» і не дано жодних роз’яснень: просто опубліковане рішення про приватизацію. Так на продаж пустили компанію, яка бере участь у кількох міжурядових угодах. Зауважимо в дужках: визначена Законом України (унікальний випадок у вітчизняній практиці!) як «призначене підприємство в реалізації угод зі спільної експлуатації поромних переправ із Грузією та Болгарією».

Не банальне запитання: хто ж стоїть за раптовим «інтересом» Генпрокуратури й УБОЗу до судноплавної компанії «Укрферрі»? Невже прагне приватизуватися безпосереднє керівництво транспортної галузі? «В жодному разі, — відповідає директор Укрморрічфлоту Мінтрансу України Василь Зубков. — «Укрферрі» ми вважаємо компанією, яка стабільно і професійно працює. Ні до її колективу, ні до керівництва — жодних претензій. Що ж до подій, які зараз розгортаються навколо неї, то пов’язані вони, мабуть, із прагненням усунути колектив від участі в оголошеній приватизації». А ось думка президента СК «Укрферрі» Олександра Курлянда: «У мене є дані про те, що певні кола намагаються скористатися ситуацією, яка склалася, забуваючи, що це може викликати скандал, не менший, ніж «справа про приватизацію «Донбасенерго». Відповідно до одного з проектів, запропонованих для реалізації, розроблено цікавий сценарій: «1) У судовому порядку визнати нечинним договір про оренду; 2) ФДМУ має передати судна на баланс великого морського торгового порту (назву пропускаю. — М.А.), якому потрібно відшкодувати вартість переданих суден ДСК ЧМП; 3) порт має оцінити майно поромного комплексу і суден-поромів, попри наявну оцінку компанії «Артур Андерсен»; 4) порт може укласти договір про спільну діяльність із підприємством, яке має досвід операторства суднами-поромами і зацікавленим в інвестуванні коштів…»

Керівник компанії відкладає проект і переводить дух: «Чи можемо ми, члени трудового колективу, які по суті вберегли пороми від долі інших суден ДСК ЧМП, спокійно читати такі проекти? Адже є досвідчена компанія-оператор поромів — «Укрферрі», до якості менеджменту якої немає жодних претензій». Проте ось що пропонується в заключних пунктах проекту: «Таким підприємством-оператором може бути не лише ТОВ «Укрферрі», а й інша, у тому числі іноземна компанія. А внеском порту у спільну діяльність буде поромний комплекс і судна-пороми, оцінені експертами. Внеском контрагента за договором про спільну діяльність можуть бути оборотні кошти. Одержувачем технічної допомоги ЄС буде порт...»

«Чи не схожий цей проект на вже виконану схему розвалу ДСК ЧМП?» — запитує президент СК «Укрферрі». Чого лукавити — ще й як схожий! Як ще розцінити той факт, що керівництво УМВС України в області нехтує вимогами законодавства, відповідно до яких необхідно повернути СК «Укрферрі» вилучену документацію? Більше того, не знаходячи протягом трьох місяців компромату, останніми днями йде на те, що затримує й бере «у розробку» ділових партнерів судноплавної компанії. Для прикладу, вранці 12 червня раптово зник дорогою на роботу директор представництва однієї з болгарських компаній, який займався постачанням будматеріалів для ремонту свого офісу. А наприкінці дня з’ясувалося — його затримали співробітники УБОЗу за підозрою в наявності незадекларованих закордонних рахунків. І лише наступного дня до затриманого В.Розенбойма допускають адвокатів. Ті відразу з’ясовують: жодних підстав для затримання співробітники УБОЗу не мали. Останні настирливо натякали під час «задушевних розмов» на необхідність посвідчити проти керівників СК «Укрферрі». Потім затриманого переадресували податковій міліції. І ось уже слідчий Одеського міськуправління податкової Ірина Губська о 2-й годині ночі (!) 13 червня складає протокол затримання.

Виявляється, таким ось чином напередодні 10-річного ювілею української державності можна здобувати потрібні УБОЗу відомості! Важко оминути увагою й той факт, що саме 16 червня, за кілька годин до звільнення В.Розенбойма з-під варти, перший заступник міністра внутрішніх справ Михайло Корнієнко розцінив на прес-конференції в Одесі дії своїх підлеглих як цілком «правомірні»! А привселюдний закид на адресу міліції міністра транспорту України, який висловив думку, що «вилучення УБОЗом документації «Укрферрі» свідчить про змішування політики та чиїхось корисливих інтересів», М.Корнієнко парирував, явно ігноруючи факти: «В «Укрферрі» є реальні порушення, які пов’язані з тим, що казково дешево були продані судна й вони перейшли в чиюсь власність»(?!). При цьому до самої компанії претензій начебто немає, проте є до її керівників, один із яких (мабуть, йшлося про В.Розенбойма) вже затриманий і «стосовно нього ведуться процесуальні дії». А запитання одного з журналістів, чому все-таки, всупереч закону, компанії «Укрферрі» не повертають документи, здивувало: «Рішення суду не знаю...» Такий ось парадокс: привселюдно подати співробітника болгарської компанії як одного з керівників української СК «Укрферрі» сумління УБОЗу дозволяє. А в тому, чи слід виконувати вимогу закону, сумніваються.

На жаль, чимало можновладців звикли жити не «за законами», а «за поняттями». І прямо на очах у громадськості не гребують нагло й цинічно організовувати між собою розподіл стратегічних об’єктів державної власності, зокрема й такого багатомільйонного майнового комплексу, як СК «Укрферрі», до якого досі аж ніяк не були причетні. А що стоїть на заваді «поділу», те просто розтоптується, у тому числі з залученням УБОЗу. Ось останні того підтвердження. Вилучення більш ніж на 10-денний термін, усупереч законодавству, фінансово-договірної документації СК «Укрферрі», відповідно до повідомлення прес-служби Асоціації судновласників України, уже призвело до зриву незалежного аудиту компанії та відмови від реалізації раніше узгодженого транспортного проекту обсягом $20 мільйонів (!) між «Укрферрі» і американською холдинговою компанією Allegiance Financial Group. Наступною жертвою сваволі УБОЗу виявився довгостроковий договір між СК «Укрферрі» й іранською компанією Hadem Internatіonal Shipping Company, який передбачав створення нового транзитного маршруту: з Ірану у країни Євросоюзу й назад — через територію України.

Залишається навести промовисту цифру: обсяг торгових перевезень між країнами Європи й Азії зараз становить близько 300 млн. тонн. Поки що вантажопотоки йдуть через Перську затоку. А був же шанс хоч десяту їх частину перевести на український транзит. На жаль, багатомільйонному поповненню української держскарбниці зашкодили підкилимові сутички за привласнення СК «Укрферрі». Невже заради «тіньової» схеми приватизації так і не буде припинено замахи на впевнене функціонування чорноморського «транспортного мосту» між державами та народами?