UA / RU
Підтримати ZN.ua

М.БІЛОКОНЬ: «ПОДОЛАННЯ ПСИХОЛОГІЇ ПРИХОВУВАННЯ ЗЛОЧИНІВ ЗУМОВИЛО ЗРОСТАННЯ ЗЛОЧИННОСТІ НА 17%»

Пропонуємо увазі читачів «ДТ» витяги з офіційного листа, надісланого на ім’я голови Верховної Ра...

Пропонуємо увазі читачів «ДТ» витяги з офіційного листа, надісланого на ім’я голови Верховної Ради В.Литвина міністром внутрішніх справ М.Білоконем, у якому він доповідає про виконану роботу й ділиться планами на майбутнє.

У листі повідомляється, зокрема, що протягом останніх трьох місяців МВС зробило ряд кроків, спрямованих на якісну зміну діяльності органів внутрішніх справ. Ці якісні перетворення почалися зі змін кількісних. Уже замінено 292 працівники на посадах номенклатури МВС, із них 22 — перші керівники структурних підрозділів центрального апарату, 23 — начальники регіональних і транспортних управлінь. У бік помітного зменшення переглядається питома вага керівного складу, передусім у центральному апараті. (Здійснюється умовне скорочення шляхом створення недокомплекту, який уже доведено до 17% і передбачено найближчим часом довести ще до 20%.) Скорочено 10 генеральських посад, планується скоротити понад тисячу посад полковників. 10,5 тисячі атестованих посад замінено вільнонайманими.

«На основі науково обгрунтованих норм збільшуємо кількість співробітників, які безпосередньо взаємодіють із населенням, передусім дільничних інспекторів, міліціонерів патрульно-постової, дорожньо-патрульної та деяких інших служб». Треба сказати, з погляду пересічного громадянина, а надто водія — радість вельми сумнівна й потенційно дуже дорога.

МВС упорядковує нормативно-правову базу. У результаті перегляду й уніфікації понад двох тисяч відомчих нормативно-правових актів їх зменшилося до ста.

Наболіла проблема — міліцейська звітність. За словами М.Білоконя, майже наполовину зменшено кількість відомчої статистичної звітності. На обласному рівні скасовано понад 300 документів, які передбачали надання з місць службової інформації. Мета таких перетворень — «відмова від значного масиву цифрових, не завжди об’єктивних, показників й орієнтація на реальну оцінку населенням роботи міліції».

«Історичний аналіз свідчить, що багаторічна гонитва за показниками розкриття злочинів, які переважно не були об’єктивними, призводила до різкого зниження довіри населення до міліції. Вивчення діяльності правоохоронних органів інших держав, зокрема Німеччини, свідчить, що при показнику розкриття злочинів у межах 50% поліція за рівнем довіри населення посідає одне з чільних місць. До речі, у Німеччині, що вважається однією з найбезпечніших країн світу, кількість зареєстрованих злочинів у розрахунку на 10 тис. населення становить 789, в Італії — 438, у Франції — 693, у Румунії — 450, у Російській Федерації — 205, тоді як в Україні — лише 102. Фахівці пояснюють такі розбіжності значними відмінностями в законодавстві, яке стосується визначення ознак злочину, а також введенням обов’язкових механізмів страхування здоров’я, власності, що стимулює обов’язкову реєстрацію будь-яких правопорушень».

Це стимулювало МВС переглянути підходи до організації діяльності міліції. Як зазначено в листі, у результаті «впровадження повного обліку звернень громадян про злочини та події тільки за листопад поточного року зареєстровано 215 тисяч таких повідомлень, або на третину більше, ніж за аналогічний період минулого року. Подолання психології приховування злочинів від обліку дозволило довести кількість зареєстрованих заяв і повідомлень про них майже до двох мільйонів, що зумовило значне зростання злочинності — до 17%. Водночас такі види злочинів, як навмисні вбивства, тяжкі тілесні ушкодження, злочини, скоєні з використанням вогнепальної зброї, та деякі інші, які за всіх часів не приховувалися й відповідали реальній ситуації, сьогодні пішли на спад».

Аналіз результатів роботи міліції України за останні три місяці, зокрема стану реєстрації злочинів, а також вивчення громадської думки, свідчить про правильність обраного МВС курсу, вказано в листі. Невідомо, як вивчалася громадська думка, але про думку професіоналів, яких ці нововведення стосуються безпосередньо, йтиметься в майбутніх номерах газети.

Як зазначено в посланні, належне реагування на всі без винятку заяви й повідомлення громадян, безумовно, збільшує навантаження на органи внутрішніх справ і потребує відповідного правового, кадрового й матеріально-технічного забезпечення.

Сьогодні переглядається законодавча база діяльності МВС. Готуються нова редакція закону України «Про міліцію» та законопроект «Про службу в органах внутрішніх справ» із чітким визначенням основних положень, завдань і функцій, прав та обов’язків міліції, гарантій соціального захисту співробітників органів внутрішніх справ.

«Без кардинальної зміни відносин міліції з населенням, її підтримки органами місцевої влади й місцевого самоврядування забезпечити дійовий захист громадян і держави неможливо. Саме з цією метою та у зв’язку з тим, що більшість заяв і повідомлень про злочини надходить переважно в другій половині дня й у вечірній час, ми прийняли рішення про організацію роботи п’ятдесяти відсотків особового складу в другу зміну, починаючи з 15-ї години.

Скорочення чисельності міліції, збільшення навантаження за рахунок повноти обліку змушує перенести центр ваги в роботі з розкриття злочинів на застосування спеціальної техніки. Оскільки без використання сучасних передових технологій, нової спецтехніки й оснащення успіхів у боротьбі зі злочинністю домогтися неможливо. У зв’язку з цим не можна не відзначити вкрай незадовільного стану забезпечення нею підрозділів оперативно-технічних заходів, боротьби з організованою злочинністю, оперативної та експертно-криміналістичної служб. Тож Міністерство внутрішніх справ 2004-й визначило роком технічного переоснащення системи й поліпшення кадрового забезпечення з метою належного функціонування міліції, що є складовою іміджу як її самої, так і влади в цілому», зазначено в листі.