UA / RU
Підтримати ZN.ua

Хто дав права вилучати права?

МВС стверджує, що вилучення водійських посвідчень та добровільно-примусове супроводження водіїв до суду в цілому не суперечить чинному законодавству...

Автори: Тетяна Котюжинська, Олександр Бурмагін

МВС стверджує, що вилучення водійських посвідчень та добровільно-примусове супроводження водіїв до суду в цілому не суперечить чинному законодавству. На обґрунтування наводиться стаття 260 Кодексу України про адміністративні правопорушення. У 2004 році ці аргументи вже розглядали Генпрокуратура і суди. Результат для ДАІ невтішний.

Повноваження щодо штрафування «на місці» та вилучення посвідчень водія народні депутати відібрали у ДАІ у 2001 році і передали до компетенції суду. Серед мотивів таких змін була боротьба з корупцією у рядах Державтоінспекції.

У 2003 році МВС спробувало самостійно повернути собі повноваження з вилучення посвідчення водія. Два місяці проіснував наказ міністерства, який «дозволяв» це робити на підставі статті 15 Закону України «Про дорожній рух», якою, зокрема, було передбачено, що «посадові особи Державтоінспекції Міністерства внутрішніх справ України мають право не повертати зазначене посвідчення до прийняття рішення про позбавлення права або сплати визначеного штрафу». За фактом «затримання посвідчення» видавався тимчасовий дозвіл на керування транспортним засобом. Після затвердження цього наказу інспектори «права» забирали масово, за будь-яке порушення ПДР, без встановлення судом винуватості водія. Була з боку представників МВС і гра слів, на кшталт — це «не вилучення», це — «не повернення».

Громадські правозахисні організації піддали дії правоохоронців жорсткій критиці, а водії, у яких вилучили (затримали, не повернули) водійські посвідчення, почали оскаржувати дії представників МВС у суді й отримували рішення на свою користь.

Невдовзі Генеральна прокуратура України внесла до МВС припис «Про усунення порушення конституційних прав громадян шляхом скасування положень Інструкції з організації провадження та діловодства у справах про адміністративні порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, затвердженої наказом МВС України від 22.10.2003 № 1217, в частині надання права посадовим особам ДАІ МВС України затримання транспортних засобів та посвідчень водіїв». Цей припис МВС було виконано, а наприкінці 2004 року — парламент виключив цю зловісну норму закону.

Як і тоді, «високі погони» від МВС знову вирішили спертися на статтю 260 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Ця норма допускає вилучення документів, але тільки «у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу».

Тобто до прийняття змін до законодавства України, якими були б передбачені такі «випадки», дії співробітників ДАІ не відповідають законодавству, порушують конституційні права громадян, щонайменше — право на справедливий судовий розгляд, свободу пересування, право власності. Крім того, встановлений статтею 265 цього ж Кодексу порядок вилучення документів робить аргументи ДАІ просто смішними, оскільки передбачає вилучення тільки тих документів, «що є знаряддям або безпосереднім об’єктом правопорушення».

Громадська організація «Спілка водіїв», яка активно сперечалася і у 2003—2004 роках із МВС, уже звернулася до Генеральної прокуратури України. Найближчим часом з’явиться судова практика щодо оскарження неправомірних дій інспекторів. Цього разу будь-яких письмових наказів міністра внутрішніх справ або будь-якого державного службовця, які можна було б оскаржити, не існує. І дії інспекторів є виключно їх­ньою «творчістю».

Водіям, яких суди поспіхом позбавили права керування транспортним засобом, можна звертатися зі скаргами до голів апеляційних судів або голови Верховного суду України, які можуть скасувати або змінити постанову суду відповідно до статті 294 того ж таки Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Безперечно, на дорогах України має бути наведено порядок, і якомога швидше. Але держава не може, спираючись на добрі наміри, чинити свавілля.

За поданням президента України, 11 січня цього року у Верховній Раді зареєстровано проект закону, яким передбачено надання права інспекторам ДАІ стягувати штрафи, причому не на дорозі готівкою: водії сплачуватимуть штрафи через банківські установи. Запроваджується система штрафних балів для водіїв. Позбавлення права керування транспортним засобом і надалі здійснюватиметься у судовому порядку. Співробітники МВС матимуть право вилучати посвідчення водія до прийняття рішення судом.

Але це лише проект, і до набрання ним чинності закону дії службовців ДАІ мають бути виключно у рамках чинного законодавства.