Цілеспрямовані зусилля з обмеження поширення корупції в колишніх країнах соціалістичного табору дають позитивні результати, але для запобігання поверненню до старої практики потрібен невпинний процес реформування, зазначено в новій доповіді Світового банку (СБ). Проте, як повідомляє офіційний сайт СБ, до цього часу корупція у країнах Східної Європи і колишнього Радянського Союзу поширена більше, ніж у багатьох країнах Західної Європи. При цьому, за спостереженнями, у великих фірмах хабарництво скорочується більше, ніж у дрібних, які переважно й сприяють зростанню числа і створенню робочих місць.
«Починаючи з 2002 р., фірми в більшості країн сплачують хабарі з меншою періодичністю і у відносно менших обсягах; за їхньою інформацією, корупція є менш важливою проблемою, ніж у минулому, — пояснює Джеймс Андерсон, співавтор звіту і старший економіст СБ по регіону Європи та Центральної Азії. — Поширеною є думка, ніби ситуація з корупцією постійно погіршується, та при ближчому розгляді виявляється, що це не так».
Значний прогрес відзначено у сфері податкового та митного адміністрування. Країни, що переживають перехідний період, стали світовими лідерами у прийнятті спрощених низьких або єдиних ставок прибуткового податку на основі розширених баз обчислення і з деякими винятками, причому процес розпочався в Естонії у середині 1990-х років. Ці країни також доклали серйозних зусиль для поліпшення системи податкового адміністрування.
Масштаб хабарництва в митних органах у багатьох країнах із перехідною економікою скоротився завдяки перегляду митних законодавств, які нерідко були розроблені відповідно до стандартів ЄС та з допомогою ЄС. Деякі держави зробили інвестиції в нові інформаційні технології і запровадили оцінювання на основі ризику, що зменшило суб’єктивне ставлення до вибору об’єктів для проведення фізичних перевірок.
На противагу цьому, судовій реформі в перші роки перехідного періоду найчастіше не приділялося належної уваги, внаслідок чого розмах корупції у судових органах загалом не зменшився. Країни тільки починають розглядати цю проблему, вживаючи таких заходів, як підвищення заробітної платні суддів (Грузія і Росія), впровадження автоматизованих систем управління з метою підвищення ефективності та прозорості судочинства (Хорватія), а також вдаючись до порушення кримінальних справ за фактами хабарництва в судах (Словацька Республіка). Що ж до державних закупівель, то багато країн провели реформу законодавства у цій сфері.
Країни, що переживають перехідний період, розширюють свою політичну відповідальність, зокрема, коли йдеться про закони щодо конфлікту інтересів, про фінансові перевірки й контроль, а також декларування доходів і майна.
Дослідження, яке проводиться раз на три роки (востаннє це було зроблено 2005 року), охоплює 26 колишніх соціалістичних країн і Туреччину, а також узяті для порівняння п’ять західноєвропейських країн, які не переживають перехідного періоду (Німеччина, Греція, Ірландія, Португалія та Іспанія). Від початку проведення дослідження ділового середовища та ефективності підприємств було обстежено понад 20000 фірм.