Корінь усіх лих української медицини у відсутності людей, здатних здійснювати кваліфікований менеджмент медичної установи. В цьому, мабуть, уже мало хто сумнівається. Хоча тривалий час (та й тепер ще подекуди) панувала думка: медицина — це милосердя, а милосердя і жорсткий розрахунок — речі несумісні. Але, як свідчить практика, якість медичних послуг безпосередньо залежить від уміння керівника чітко, до дрібниць, розрахувати всю роботу дорученої йому лікарні, поліклініки чи амбулаторії. Як правило, наші головні лікарі цього робити не вміють, та, власне, й не повинні, це завдання топ-менеджера.
— На роботі в білому халаті я ще жодного разу не ходив, — розповідає генеральний директор клініки «ІСІДА» Валерій Кидонь. — Моє завдання — оптимально організувати весь процес. Є пацієнти, є клініка, є персонал: необхідно поєднати це так, щоб на виході пацієнти були задоволені, персонал розвивався й одержував хорошу зарплату, а клініка була профітабельною. Тобто щоб у неї постійно були гроші на підвищення зарплат, упровадження сучасних технологій, розвиток нових видів лікування, збільшення кількості палат, купівлю устаткування тощо.
— Зміна керівництва — а ви, як відомо, обійняли посаду генерального директора нещодавно — свідчить про бажання щось змінити в роботі підприємства.
— У новому вигляді клініка працює всього один рік, а це не той період часу, протягом якого все можна зробити на «п’ятірку». Саме тому мене й запросили сюди, щоб довести модель до досконалості, а потім цей досвід перенести на інші медичні бізнеси чи на інші території. Адже потреба в послугах, які ми надаємо, у нашій країні величезна. Однак доти, доки не поліпшиться економічна ситуація, говорити про серйозне розширення — передчасно.
— Скільки часу ви відводите клініці на досягнення статусу «відмінниця»?
— Рік, максимум. Як ситуація розвиватиметься далі, залежить від чинників, котрі впливають на розвиток будь-якого іншого бізнесу: інвестиційного клімату в країні і доступу до недорогих ресурсів. Окрім того, повинно вирівнятися ставлення до державних і приватних клінік — вони перебувають у різних «вагових категоріях». Якщо ми пройшли акредитацію, отримали ліцензію, як і державна клініка, то така сама рівність має бути й перед контролюючими органами. У державній клініці може відбуватися все що завгодно, і ніхто її не закриє. Ми ж, щоб існувати, повинні дотримуватися всіх правил.
— Яка стратегія подальшого розвитку «Ісіди»?
— Стратегія — це створення довгострокової профітабельної клініки. Як цього досягти? Насамперед — розвивати орієнтацію на пацієнта. В «Ісіді» найголовніший не я, не лікар, а пацієнт: усі зусилля клініки спрямовані на реалізацію його потреб. Для цього необхідно правильно вибудувати весь бізнес-процес. Важливо не просто знайти клієнта, а й уміти грамотно з ним працювати. Людина, яка прийшла у клініку, не повинна чекати, сидіти в черзі, шукати потрібного лікаря, нервуючи й марнуючи при цьому час.
З цього випливає і третя складова — правильний добір персоналу. Кожен спеціаліст — чи то лікар, лаборант чи медсестра — повинен бути висококваліфікованим професіоналом у своїй справі, постійно навчатися й адаптуватися до змін у медичному світі та суспільстві. І все це з чіткою орієнтацією на клієнта — кожен працівник «Ісіди» повинен добре розуміти, для кого він працює.
— Як ви оцінюєте фахове зростання персоналу? Проводите атестації?
— Поки що ні, хоча й плануємо. Поки що ми намагаємося посилати співробітників на стажування за кордон, причому в спеціалізовані клініки Німеччини, Австрії, Швейцарії, Ізраїлю, які зарекомендували себе. Крім того, в самій «Ісіді» відбуваються конференції з найбільш актуальних медичних тем, різні круглі столи. Наші спеціалісти мають досить високий рівень, за мірками України, але ми хочемо, щоб вони вийшли на міжнародний.
— Часто можна чути, що вони не гірші, ніж у провідних світових центрах.
— Звісно, простої заяви про те, що ми добре працюємо, замало. Необхідно щоб вона була підтверджена авторитетною організацією. Тому зараз ми готуємося до сертифікації за міжнародними стандартами ISO, у нас працюють консультанти з Австрії, а сертифікуватиме центр, розміщений у Нюрнберзі.
— Чим «Ісіда» відрізняється від інших українських клінік?
— У держустановах пацієнтові зазвичай надають одну конкретну медичну послугу: в одному центрі допомагають завагітніти, наглядають у жіночій консультації, народжувати везуть у пологовий будинок, а спостерігає за новонародженим лікар із поліклініки. Наша головна перевага в тому, що ми всі ці послуги надаємо в комплексі, ведемо жінку від вагітності до народження здорової дитини і на кожному етапі робимо щось таке, чого не робить ніхто в країні.
Наприклад, на рівні діагностики ми можемо визначати вроджені каліцтва на найбільш ранніх стадіях і діяти відповідно до обставин. У нас є пакети нагляду, до яких входить госпіталізація в разі складної або просто тривожної ситуації, і за це додаткових грошей не братимуть.
Якщо говорити про пологи, то в «Ісіді» можна народити не в тому положенні, до якого звикнув лікар, а в будь-якому зручному для пацієнтки: у воді, навстоячки, навсидячки — одне слово — яка-завгодно примха! Чоловік чи будь-який інший родич може бути присутнім як під час пологів, так у всі дні спостереження після них.
— У вас, кажуть, застосовуються унікальні технології лікування безпліддя.
— Я не можу сказати, що вони унікальні, оскільки цей бізнес досить добре розвинений в Україні, просто в нас за рахунок комплексності, можливості використовувати новітні досягнення науки і високотехнологічного устаткування результати добрі. Не випадково до нас приїжджають з Ізраїлю, Італії, Великобританії, Канади — усього з 60 країн світу.
— У держлікарнях як правило кожен лікар відповідає тільки за свою роботу: хірург — за проведення операції, медсестра — за зроблений укол і так далі, але загалом за хворого не відповідає ніхто.
— У нас просто неможлива така ситуація, коли за пацієнта ніхто не відповідає. Насамперед пацієнт підписує з клінікою договір, у якому чітко прописуються обов’язки сторін. Для того, щоб клієнт почувався повністю захищеним, у договорі є розділ про відповідальність клініки. У ньому зазначено, що відповідає за лікування пацієнта на кожному етапі «Ісіда» в цілому, а не окремі лікарі чи медсестри. Тому роботу організовано так, щоб виключити саму можливість помилок і прорахунків персоналу.
— Оскільки йдеться не про механізми, а про живих людей із неминучим «людським чинником», завдання топ-менеджера медичної клініки здається неймовірно складним.
— Насправді ми займаємося дуже простими і конкретними речами й показуємо іншим, як можна і треба працювати в будь-якій медичній структурі. У медичному бізнесі не легше і не важче, ніж у будь-якому іншому. Але якщо в інших видах бізнесу вже нагромаджено певний досвід, то у приватному медичному бізнесі «Ісіда» — один із піонерів. А першим завжди важче.
Недержавна акушерсько-гінекологічна клініка «ІСІДА»
Україна, 03126, м.Київ
бульвар Івана Лепсе, 65
Тел.: (044) 251 2101; 251 2103
www.isida.ua