UA / RU
Підтримати ZN.ua

КРАЩІ СЕСТРИЧКИ «РОДОМ» ІЗ ПОЛТАВИ

Медсестринський факультет Української медичної стоматологічної академії (УМСА), що в Полтаві, ще зовсім молодий: його створено в 1994 році...

Автор: Настя Тополя

Медсестринський факультет Української медичної стоматологічної академії (УМСА), що в Полтаві, ще зовсім молодий: його створено в 1994 році. На факультеті запроваджено багатоступеневу медичну освіту. Перший рівень — отримання диплому медичної сестри. Другий — вища сестринська освіта, бакалавр сестринської справи. Спеціаліст із дипломом медичної сестри ще два роки навчається на бакалавра за денною формою навчання або три роки за вечірньою без відриву від виробництва. Вечірня форма навчання дуже важлива, тому що практикуючі медичні сестри лікувальних закладів Полтавщини мають великий досвід сестринської роботи, але їм бракує знань, які дає вища медсестринська освіта.

Раніше вважалося, що медична сестра повинна допомагати пацієнтові. Якщо наприклад, після інсульту він не рухає правою чи лівою рукою або ногою, не може самостійно їсти, за ним потрібен догляд. Але в усьому світі існує інша технологія сестринського догляду — медсестринський процес. Це самостійна, незалежна від лікаря робота медичної сестри коло ліжка хворого. Вона не тільки виконує призначення лікаря, а і обстежує пацієнта: виявляє міру його здоров’я, ставить свій медсестринський діагноз (у Сполучених Штатах Америки, скажімо, законодавчо визначено 114 медсестринських діагнозів). Поставивши діагноз, медсестра працює з пацієнтом самостійно.

На Заході є стандарти роботи медичної сестри. Наприклад, у лежачих хворих часто виникають пролежні. За кордоном цих пролежнів майже не буває, оскільки медсестра знає, що через кожні півгодини повинна перевертати пацієнта. І всі сестри, які приходять на зміну, робитимуть так само, бо це — стандарт їхньої роботи. Такі стандарти вже розроблені в Україні і найближчим часом будуть затверджені Міністерством охорони здоров’я.

Чим відрізняється діагноз, який ставить медична сестра, від лікарського? Скажімо, у хворого після інсульту не працює права рука. Лікар після обстеження ставить діагноз — інсульт, а медсестринський діагноз буде — обмеженість рухів правої руки (у зв’язку з певним захворюванням). Далі, залежно від діагнозу, визначається мета медсестринського процесу. У наведеному прикладі це — навчити пацієнта обслуговувати себе лівою рукою, бути максимально незалежним від медсестри й лікаря, щоб не почуватися безпомічним.

На бакалавраті медична сестра вивчає додатково до сорока нових предметів. Один із напрямів — адміністрування сестринської справи. Головна й старша медична сестра є керівниками. Тож аби навчити їх адміністрування, введено такі курси як менеджмент, маркетинг медсестринства, лідерство в медсестринстві, економіка охорони здоров’я та маркетинг медичних послуг, медичне та фармацевтичне товарознавство. Другий напрям — підготовка бакалаврів для викладання в медичних училищах і коледжах.

Перспективний напрям — підготовка сімейної медичної сестри. Четвертий напрям медсестринського бакалаврату — більш висококваліфікована робота медичної сестри без лікаря. Такий фахівець може очолювати відділення сестринського догляду, або хоспіси — лікарні, де допомагають безнадійним хворим. На Полтавщині відкрито ще одну перспективну спеціальність, нову для України, — асистент лікаря-стоматолога.

Нині на медсестринському факультеті УМСА навчається 250 студентів. Перед отриманням диплома випускники складають інтегрований ліцензійний тестовий іспит із сестринської справи: приїжджає незалежна комісія з міністерства, кожен отримує окремі тести, потім відповіді везуть до Києва. Між іншим, за результатами цього тестування кілька останніх років саме полтавський з-поміж усіх медсестринських факультетів (а таких в академіях і університетах України дев’ять) посідає перше місце.