Сезонне загострення законотворчої лихоманки навколо проблеми комерційного клонування в США, схоже, уже витискає інші, більш звичні новорічні атрибути. Котрий уже рік підряд наприкінці грудня співробітники американської адміністрації з контролю за продуктами харчування й лікарських препаратів (FDA) починають нову спробу «легалізувати» м’ясо-молочні продукти, отримані від клонованих тварин. Проти нової атаки клонів настільки ж звично вишиковуються «під ялинкою» журналісти, вчені, представники громадських організацій. Цього разу випереджаючого удару встигли завдати американські конгресмени, які розробили 2007 року спеціальні рекомендації, що передбачають проведення додаткових досліджень всіх аспектів широкого комерційного використання клонованих тварин. Ще більш жорсткі формулювання запропонували сенатори, які, проте, спіткнулися об проблему їх подальшого узгодження. Чим і хочуть скористатися лобісти немаркованого клонованого м’яса й молока.
Примітно, що представники фірм, які займаються цим бізнесом, до лобістів не належать. Більш того, ще 2001 року вони оголосили добровільний мораторій на комерційне використання такої продукції. Тоді цей жест мав суто декларативний характер, тому що практично всіх клонів на Землі знали в обличчя й на ім’я, а вартість їхнього молока (чи тим більше м’яса) досягала астрономічних показників, що служило найнадійнішим маркером для споживача. Нині в США налічується вже понад 600 клонів сільськогосподарських тварин, а собівартість одержуваної з їхньою допомогою м’ясо-молочної продукції падає не щодня, а щогодини. При цьому самі виробники не тільки не пручаються пропозиціям маркірувати цю продукцію, але й розробили спеціальні клейма, які вживлюють у вухо клона і які випромінюють спеціальний радіосигнал.
Про те, що продукти харчування, одержані від клонованих тварин, безпечні, FDA твердить уже не перший рік. Спочатку було продемонстровано, що хімічний склад «клонованого» м’яса й молока ідентичний натуральним. Потім було обнародувано результати вигодовування клонованою продукцією піддослідних пацюків. І, нарешті, протягом року адміністрація збирала всі відгуки на свою торішню доповідь (678 сторінок), яка свідчить про безпеку такої продукції. Всього отримано понад 30 тисяч відгуків і коментарів, зокрема і з обвинуваченнями в тому, що доповідь містить занадто багато припущень і допущень і занадто мало переконливих фактів. Проте FDA залишилася при своїй думці. Втім, так само, як і американські споживачі, 60 відсотків котрих уперто відчувають дискомфорт, коли припускають «клонованість» запропонованих їм продуктів харчування. І тому, як стверджують виробники, з підозрою ставляться до будь-якої м’ясо-молочної продукції.
Джозеф Мендельсон, директор юридичної програми американського Центру харчової безпеки, вважає, що такі баталії становлять інтерес уже тільки для фахівців із піару, але аж ніяк не для законодавців, виробників і споживачів. Тим більше що про маркірування продукції, одержуваної від нащадків клонованих тварин, ніхто й не заїкається. А саме: така продукція, мабуть, з’явиться на американських прилавках у найближчому майбутньому.