— Зміни способу оцінювання знань і процедури виставляння оцінок за відповіді на вступних іспитах до вищих і середніх спеціальних навчальних закладів Греції міністерство освіти уже внесло на розгляд парламенту, — повідомив кореспондентові «ДТ» заступник міністра освіти Греції пан Філіппос Пецалнікос.
Законопроект передбачає створення Організації з підвищення кваліфікації викладачів і освіти на периферії двох незалежних від центру педагогічних інститутів. Зміни торкнуться і процедури проведення вступних іспитів. Завдання з кожного предмету даватимуть різної складності з відповідною різницею в оцінках. Абітурієнти матимуть можливість вибрати одне важке завдання чи два легші. Оцінюватимуть роботи два незалежні перевіряючі, вони не зможуть дізнатися, який бал виставив напарник. А в разі великої розбіжності в оцінках роботи проаналізує третій перевіряючий.
Утім, кожен абітурієнт, який одержав позитивні оцінки на вступних іспитах, може стати студентом грецького вузу. За словами міністра освіти пана Петроса Єфтіміу, усі цьогорічні випускники ліцею (аналог середньої школи в Україні. — В.О.) одержать місце у вищих або середніх спеціальних навчальних закладах країни, позаяк кількість випускників і місць у вузах практично однакова. Потенційних абітурієнтів нараховується 63200 чоловік, а місць в університетах і технічних інститутах, не беручи до уваги інших навчальних закладів, — 63155.
У цілому кількість вакансій досягає 79790 (38640 у вузах і 41150 у середніх спеціальних навчальних закладах). Сюди варто додати місця в університеті Кіпру, на військових і поліцейських факультетах, а також у Пожежній академії. В результаті, за словами міністра, загальна кількість перевищує 83000 і очікується, що досягне 84000.
Крім цього, випускники денних і вечірніх ліцеїв, які через погане здоров’я або економічні труднощі не зможуть взяти участі у вступній кампанії, все одно здобудуть вищу освіту, якщо за підсумками випускних червневих іспитів наберуть бал, який дорівнюватиме найнижчому прохідному на вибраний факультет. Вони нікому «дороги не перейдуть», бо набиратимуться понад квоту.
Не можна не сказати про протест ректорів грецьких університетів проти законопроекту про підвищення статусу технічних інститутів, внесеного міністерством освіти на розгляд у парламент. Пояснюється це передусім скороченням кількості місць в університетах на 4,7%, тоді як у технічних інститутах — лише на 2,9%. До того ж ректори резонно побоюються, що погіршиться правове становище університетів, «знеціняться» дипломи й буде урізано професійні права випускників.
Протистояння зайшло так далеко, що протягом трьох днів наприкінці квітня не працювали всі університети країни. Ректори попередили: якщо їхніх вимог не задовольнять, акції протесту буде розширено, і не виключено, що навчальний процес в університетах припиниться на невизначений термін.
Попри тиск, міністр залишається непохитним. Пан Єфтіміу підкреслив, що всі країни Євросоюзу вже провели такі перетворення. Наприкінці розмови він повідомив: до 2005 року всі вищі й середні спеціальні навчальні заклади пройдуть атестацію, за результатами якої деякі напрями одержать державну підтримку, а деякі буде ліквідовано. Зокрема, значно збільшиться кількість місць на факультетах інформатики (нинішнього року на 15,8% — в університетах і академіях, на 12,3% — у технічних інститутах).
Проте, відповідно до річного звіту «Суспільне становище в Європейському союзі 2000 року», Греція за шістьма негативними показниками стоїть на першому місці, зокрема має найвищий показник безробіття серед молоді і найнижчий за видатками на освіту — лише 3% річного ВНП. Водночас середній показник по ЄС становить 5%. Нарешті, лише один відсоток греків відвідує різноманітні освітні програми.