Термін "інформаційно-психологічна війна" вже досить міцно ввійшов у мовний вжиток політиків, соціологів, журналістів, психологів, у свідомість звичайних людей. Попри велике розмаїття даних про інформаційні війни, їх види, особливості, моделі, досі бракує глибшого аналізу механізмів впливу деструктивної інформації, яка щомиті бомбардує нашу психіку, та її пролонгованих наслідків для людини.
Чому буває так, що одна інформація, потрапляючи в наше психічне поле, назавжди зникає у надрах пам'яті, друга викликає ту чи іншу миттєву реакцію, а третя взагалі тихенько чекає на свій час, а коли той настає - вибухає зсередини мозку і руйнівною лавиною накриває все наше єство? І тоді ми занедужуємо: відчуваємо агресію, розпач, депресію, страх, безсоння, панічні атаки, інші психосоматичні розлади, які складно піддаються лікуванню. А хворобу спричинює саме той психічний (або інформаційний) вірус, що його моделюють, відтворюють і розповсюджують технологи інформаційних війн. На жаль, це так.
Спробуймо детально розглянути невидимого ворога й розкрити психологічні механізми дії інформаційних вірусів на психіку людини. Означену проблематику психологи нашої організації "Вихід є! Психологічна допомога" (м. Харків) вже кілька років вивчають на авторських семінарах для різних категорій слухачів (студентів, вимушених переселенців, держслужбовців, пересічних громадян) і на індивідуальних консультаціях.
Щоб розкрити сутність будь-якої категоріальної одиниці, використовують аналітичні методи, які найбільш повно описують предмет розгляду. Одним з таких підходів є квадра-матричний, описаний О.Асауляк. Він відображає внутрішню картину зв'язків у структурі явища, тому з його допомогою можна розглядати як позитивні, так і негативні моделі.
1. Мотивом інформаційно-психологічної війни є підкорення і керування людськими масами.
2. Методи інформаційного впливу. До них належать усі види психотехнологій: психофізична зброя (психотропні засоби, психостимулятори, генопродукти, сугестивні методи тощо), психотронна зброя (генератори спецвипромінювання), інформаційна зброя (різні моделі маніпуляцій людськими масами).
3. Сила, з якою діють методи інформаційної війни, - енергія ненависті, брехні, залякування, руйнування, пригнічення, підкорення, уся негативна енергія, що підсилює і живить заборонені методи маніпулювання людьми.
4. Важливою точкою квадра-матриці є час: адже будь-які інформаційні атаки мають знайти свого адресата своєчасно, у чітко запланований період. Тоді інформаційний негатив матиме найбільший ефект.
Результатом роботи всіх чотирьох точок матриці буде повна втрата людиною сенсу життя, розрив її свідомості, зв'язків між ієрархічними планами психіки. Відтак - головної мети інформаційно-психологічної війни досягнуто: повна влада над людиною, її свідомістю, увагою, світоглядом і, нарешті, життєвою енергією. Загалом можна стверджувати, що метою будь-якого інформаційного вірусу є впровадження у свідомість індивіда ідеї пустоти й безглуздості людського існування.
Як працюють психічні віруси? Чому деякі думки одразу ж сприймаються багатьма людьми, а деякі, навпаки, довго "дозрівають" і тільки після "інкубаційного періоду" діють як "вибухівка" для суспільства?
Загальна модель зараження інформаційним вірусом подібна до розповсюдження інфекційних захворювань.
1. Спочатку вірус атакує кордони психіки людини. Саме цей період дуже важливий: вірус або знайде мішень, або спрацює "імунна система" нашої психіки.
2. Якщо атака здійснена успішно, вірус проникає у психічні структури та енергополе людини.
3. Після вторгнення вірус проходить свій "інкубаційний" період - коротко- або довготривалий, залежно від поставленої мети, і чекає на свій час.
4. Інкубаційний період дає можливість вірусу набрати сили і завдати удару, який дається взнаки змінами поведінки інфікованої людини або людей.
5. Масштаби ураження проявляються на різних рівнях, залежно від сили вірусу і мети, на яку його запрограмовано: людина, сім'я, окрема спільнота людей, ціле суспільство, держава, людство.
Не менш важливими є характеристики, що їх мають психічні віруси (за С.Расторгуєвим). По-перше, психічні віруси повинні бути представлені у самостійних смислових утвореннях особи у вигляді будь-якої ідеї, яка й використовується як "остання крапля" під час активації вірусу і зараження індивіда. Такими смисловими настановами є різноманітні стереотипи свідомості індивіда, які майже не підлягають психоцензурі. За класифікацією стереотипи можна поділити на особистісні, родинні, національні, загальнолюдські.
По-друге, важливою характеристикою психічних вірусів є рівень агресії вірусоносія у ставленні до інших індивідів. Він має бути трохи вищим за пороговий показник. Зазвичай колективну думку створюють люди з певним рівнем агресії, харизми, енергопотенціалу. Тоді навіть невеличка група людей здатна психічно "заразити натовп" і втягнути інших людей у своє коло. До речі, такі методи часто використовують релігійні тоталітарні секти для поповнення лав адептів своєї віри. Так будуються авторитарні держави. За такою схемою розвиваються й деспотичні стосунки в родині.
Як тільки процес передачі вірусів набере достатньої потужності, відбувається вибухове розповсюдження психічного вірусу. За подібним принципом реалізується відома соціологічна модель Е.Ноель-Нойман "Спіраль мовчання".
Нарешті, по-третє, зараження психічним вірусом має миттєво знижувати ефективність функціонування психіки людини, на яку й спрямована атака. Інфікована людина повинна втратити контроль над власною свідомістю і повністю "включитися", тобто почати діяти за програмою вірусу, яку він у собі несе. Різні методи зомбування людей працюють за схожим планом.
За нашими спостереженнями, наймасштабнішими вірусоносіями є соціальні мережі, в яких інформація майже не підлягає цензурі і може безперешкодно передаватися від людини до людини, викликаючи різну симптоматику, запрограмовану психічним вірусом.
Є певна кількість моделей, що спрямовані на зміну громадської думки про ту чи іншу проблему. Так, наприклад, модель "Вікна Овертона" Дж.П.Овертона описує механізм легалізації і з часом законодавчого закріплення будь-якої (хоч із "помийної ями суспільства") ідеї. І такі ідеї знаходять свого споживача саме в соціальних мережах. А психометрична модель М.Козинського взагалі побудована на даних, що їх залишають споживачі у Фейсбуці.
Розглянемо кілька методів запобігання вірусній агресії, використовуючи закон аналогій. Проте наголосимо, що попри все головним бар'єром для розповсюдження інформаційних вірусів є власна думка людини, яка може свідомо протистояти принципам натовпу або поширеній громадській думці, не піддаватися пліткам, чуткам тощо.
Однією з ефективних авторських методик є вправа "Психологічний інтерферон". Під час інфікування вірусом грипу наш організм миттєво розпочинає синтез спеціального білка інтерферону, який діє в трьох напрямках: вірус, що проник у клітину, відключається від енергопостачання; унеможливлюється його приєднання до генних структур клітини для розмноження; вірус вже не може вийти з клітини, оскільки його не випускає клітинна мембрана.
Як може діяти людина, яку намагається інфікувати психічний вірус? По-перше, деструктивна інформація, яку ви почули, не повинна відразу ж підхоплюватися вашими емоціями і думками. Спробуйте відреагувати на будь-яку інформацію зважено, спокійно, об'єктивно, не підживлюйте її своєю енергією.
По-друге, якщо отримана інформація зачепила вас "за живе" (ваші ціннісні переконання, ваші пріоритети тощо), не дайте їй стати вашою особистою думкою. Ця інформація не ваша, вона навіяна і не повинна множитися в вашій свідомості.
По-третє, не поспішайте відразу ж передати деструктивну інформацію іншим, особливо, якщо вона може викликати у близьких паніку. Намагайтеся спочатку її перевірити, знайти різні точки зору на одну й ту саму проблему. Нарешті, спробуйте сформувати саме вашу думку щодо почутого. Відтак інформаційний вірус буде перекодований.
Вище було зазначено, що на будь-яких ланцюгах впливу вірусу людина може свідомо використовувати "випрямлячі сигналів". Що це таке? Це вибір таких дій, які вібраційно нівелюють (гасять) негативну програму інформаційного вірусу. Випрямлячі сигналів мають свою ієрархічну структуру, різні рівні та ефективність впливу.
Найпростіші з них - сигнали першого рівня або фізичного плану. До них можна віднести фізичні вправи, контрастний душ, масаж, прогулянки на свіжому повітрі, танці, тобто будь-які фізичні дії, які допоможуть людині "прийти до тями", перемкнути свою увагу на інші дії, розслабитися і позбутися, бодай частково, наслідків втручання інформаційних вірусів. Але така допомога короткотермінова і не стійка у своєму ефекті. Краще її використовувати відразу, щойно відчуєте перші симптоми вторгнення вірусу.
Випрямлячі другого рівня діють на ваш емоційний стан. Якщо вірус порушив вашу емоційну рівновагу і ви відчуваєте підвищений рівень агресії, роздратованості, збудження або безпричинної тривоги, можна використати різні види афірмацій. Це засоби самоперепрограмування і налаштування емоцій, почуттів на позитивний діапазон. Афірмації є найпростішим методом самонавіювання і, відповідно, найпростішим способом впливу на підсвідомість. Вони ефективні й їх легко використовувати.
Суть цієї психотехніки в тому, що ви будуєте речення, в якому стверджуєте, що досягли певного емоційного стану. Наприклад: "мої емоції під моїм контролем", "я відчуваю спокій, радість, умиротворення" тощо. Завдяки афірмаціям позитивні емоції почнуть замінювати негативні. Вдячність - це різновид афірмацій, але найбільш сильний. Інформаційні віруси не витримують енергії подяки.
Третій рівень випрямлячів сигналів спрацьовує на рівні наших думок або ментального плану. "Вмикаються" такі функції як критичність мислення, аналіз, синтез тощо. Він дозволяє людині піднятися над своїми емоціями, переживаннями, страхами і проаналізувати свій стан. Ставте собі запитання і працюйте з олівцем. Яка інформація викликала зміни моєї поведінки? Що в ній було руйнівного? На які мої слабкі місця (точки впливу) подіяв вірус? Ретельний аналіз свого стану дасть змогу не тільки знизити, а й припинити вплив вірусу на вашу свідомість. Дуже важливе позитивне мислення у складних ситуаціях.
Також для розвантаження психіки рекомендуємо корисну щоденну вправу - "Зняття інформаційної черги", про яку вже йшлося у попередній публікації (DT.UA, №28, 2016 р.).
Четвертий рівень випрямлячів сигналів містить вібраційні ключі, що миттєво спалюють інформаційні віруси. Робота ведеться на вищих рівнях свідомості людини. Це - різноманітні молитовні практики. Вчені давно довели позитивний вплив текстів молитви на стан клітин, роботу систем організму, геном людини. Адже текст молитви - це інформація, в якій сингульовані енергії високого рівня. При накладанні вібрацій духовних енергій на вібрації нашої психіки відбувається випрямлення викривленого сигналу, тобто його оздоровлення, вирівнювання. Молитва "спалює" віруси, і їхня дія припиняється.
Нарешті найвищий, п'ятий рівень випрямлячів сигналів - це принцип каяття: за свої вчинки, рідних і загалом людства. Адже інформаційна зброя - це плід діяльності людини, за який розплачуватимуться нащадки: наші діти й онуки.
Насамкінець зазначимо, що сама людина - це також інформація (від гена до вищих проявів свідомості), моделі життя якої передаються майбутнім поколінням. Нині крізь усе наше життя проходить невидимий вододіл: або залишитися сірою біомасою, якою легко керувати з позиції "хліба й видовищ!", або плекати в собі людину з великої літери, яка здатна ухвалювати власні рішення, нести за них особисту відповідальність, бути свідомою кожну мить свого життя. Це і є єдиний захист від будь-яких ворожих втручань у наше життя і долю. Такий народ непереможний!