Минулого року Україна вдруге взяла участь у [blink title="міжнародному порівняльному дослідженні PISA" headinfo="PISA"]У PISA досліджують математичну, читацьку та науково-природничу грамотність. Тестові завдання, укладені міжнародними експертами, не прив’язані до національних шкільних програм, адже перевіряють не знання, а здатність застосовувати їх у конкретних життєвих ситуаціях. За методологією PISA можна порахувати відставання не лише в балах, а й у роках. Згідно з правилами, участь у ньому беруть лише 15-річні підлітки.[/blink], організованому Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОСЕР). На підставі анкетування керівників навчальних закладів, проведеного в рамках дослідження, вдалося проаналізувати, які пов’язані з учителями чинники впливають на успішність українських учнів, пише Оксана Онищенко у статті «Новий «PISA-шок» чи надія? Про що розповіло свіже дослідження PISA».
«В нашій країні найгостріше порівняно з [blink title="референтними країнами" headinfo="Референтні країни"]Референтні країни, це ті, які подібні з нашою за рівнем соціально-економічного розвитку, мають схожі системи освіти, культурну чи історичну спорідненість. Українські експерти вважають, що для нас референтними є Болгарія, Грузія, Естонія, Молдова, Польща та Словацька Республіка.[/blink] стоїть проблема поганої підготовки вчителів до занять. Також у нас — один із найвищих у нашій референтній групі відсотків учнів, які навчаються в школах, де вчителі не зважають на індивідуальні потреби окремих учнів та занадто суворі з ними. Це були дані анкет керівників шкіл», – пише авторка.
Водночас за її словами, анкетування учнів дає дещо оптимістичнішу картину. Зокрема, 89% українських підлітків погодилися або повністю погодилися з тим, що вчителі в їхніх закладах освіти ставляться до них доброзичливо. Ще 78% погоджуються з тим, що вчителі ставляться до них із повагою. З тим, що вчителі цікавляться їхнім добробутом, погодились 81% дітей.
При цьому 42% підлітків переконані, що їхні вчителі були б занепокоєні, якби вони прийшли до школи засмучені. Водночас 7% учнів повідомили, що вчителі залякували їх, а 8% відчували, що їхні вчителі ставилися до них погано.
Нагадаємо, анкетування також виявило в Україні проблеми з якістю шкільної інфраструктури, навчальних матеріалів і цифрових ресурсів. Щоправда, на результати щодо якості інфраструктури в Україні могла вплинути війна. Крім того, стало зрозумілим, що існує проблема з педагогічними кадрами, однак з цим стикається не лише Україна.