UA / RU
Підтримати ZN.ua

ОСВІТІ — КОСМІЧНІ МОЖЛИВОСТІ!

Сьогодні в усьому світі відбуваються процеси переходу до інформаційного суспільства. Україна не стала винятком...

Автор: Борис Непомящий
Борис Непомящий

Сьогодні в усьому світі відбуваються процеси переходу до інформаційного суспільства. Україна не стала винятком. А вступ нашої держави до трансконтинентальної системи комп’ютерної інформації вже давно є необхідністю.

Створення телекомунікаційної інфраструктури, забезпечення закладів освіти комп’ютерною технікою, впровадження масових програм навчання є невід’ємною частиною реалізації загальнонаціональної програми інформатизації навчального процесу. Незважаючи на те, що в Україні досить високий рівень освіти, ми не можемо конкурувати з розвиненими країнами тоді, коли багато хто з випускників закладів освіти навіть не бачив комп’ютера.

Можливість використання інформаційних технологій, а саме можливостей мережі Інтернет, повинна бути доступна якнайширшим верствам населення в Україні, особливо підростаючому поколінню. І якщо наша держава зорієнтована на побудову відкритого суспільства, на інтеграцію в світове співтовариство, то стимулом у розвитку інформаційних технологій може бути їх впровадження саме у галузь науки і освіти.

Доступ до глобальної мережі в освіті — це нові можливості як для вчителів, так і для учнів. Інтернет у навчальних закладах може бути використаний не лише для отримання інформації з авторитетних світових джерел, а й для організації дистанційного навчання, проведення Інтернет-олімпіад, конференцій та семінарів. Інтернет сприяє налагодженню контактів між людьми і організаціями, хоч би де вони знаходилися.

Безмежні інформаційні можливості, досягнуті людством, можуть стати доступними для кожного користувача Мережі. Мультимедійні технології в навчальному процесі інститутів, шкіл, інших закладів освіти, створення освітніх і навчальних програм для різних категорій користувачів нададуть можливість перейти на якісно новий рівень подачі та засвоєння матеріалу.

Інформатизація сфери освіти є складовою запровадження новітніх технологій у суспільстві. Перш за все важливо запроваджувати їх саме в цю галузь, реформування якої обумовлює навчання на прогресивній, оперативній і менш затратній основі. Звичайно, вирішення проблем інформатизації освіти багато в чому залежить від позиції органів державної влади на місцях. Саме сьогодні учні шкіл, ліцеїв, гімназій будуть розвивати інформаційні мережі ХХІ століття та «завойовувати» веб-простір. Як і яким шляхом відбуватиметься розвиток Інтернет в Україні, залежить сьогодні від того, наскільки швидко буде надана можливість доступу до мережі широкому колу закладів освіти, у тому числі і в сільській місцевості.

У великих містах є всі можливості для формування освітянських мереж та підключення шкіл до мережі Інтернет. Цілий ряд компаній виступив з благодійною ініціативою надання послуг Інтернету загальноосвітнім закладам України.

Компанія «УкрСат» — лідер на ринку інформаційних і телекомунікаційних технологій в Україні — з березня 1999 року, в рамках благодійної програми «Молоде покоління — у ХХІ століття», безкоштовно надає обладнання і доступ до мережі Інтернет українським закладам освіти. На сьогодні частина шкіл Обухівського, Броварського, Фастівського районів Київської області, Дніпропетровської, Запорізької, Закарпатської, Харківської областей, міста Києва та Автономної Республіки Крим (всього понад 400) уже підключені до мережі Інтернет через Центр управління системами супутникового зв’язку компанії «УкрСат».

З вересня минулого року компанія розпочала програму безкоштовного надання доступу до Мережі сільським школам. Для викладачів та учнів компанія розробила спеціальний освітній сайт.

Водночас підключення шкіл до Мережі в регіонах все ще є незвичною подією. Перш за все це пояснюється технічними проблемами організації зв’язку з провайдерами послуг Інтернет чи їх відсутністю взагалі. І наявність великої кількості старих нецифрових АТС, відсутність у школах вільних телефонних номерів та комп’ютерної техніки впливає на цей процес.

Порівняно з великими містами, кількість проблем, пов’язаних з інформатизацією, в районних центрах, а тим більше в селах, збільшується в геометричній прогресії. Водночас у сільських школах існує потреба забезпечення підручниками, методичними матеріалами, навчальними посібниками, художньою та загальноосвітньою літературою. Місцеві та шкільні бібліотеки в селах переважно не в змозі навіть передплатити в потрібних обсягах періодику, не кажучи вже про інші види видань. Через це доступ до фундаментальних праць та свіжої інформації в регіонах значно обмежений. За допомогою інформаційних можливостей Інтернет може вирішити ці проблеми. Так, мабуть, у недалекому майбутньому і підручники учні зможуть отримувати саме через Мережу.

Широкі можливості для отримання вищої освіти відкриває дистанційне навчання. Такі системи вже давно діють у багатьох країнах світу. Незалежно від місця проживання, без використання додаткових площ, рівні можливості навчання, величезна аудиторія слухачів — це ті безсумнівні плюси, які має дистанційне навчання. Таке навчання впроваджується в деяких вузах. Воно буде використовуватися як доповнення до традиційного методу навчання. В найближчих планах компанії «УкрСат» — всеукраїнський проект, який забезпечує впровадження системи дистанційного навчання для школярів і студентів.

Першим кроком на шляху до цього було створення компанією «УкрСат» загальноосвітнього сайту (//edu.ukrsat.com) як об’єднуючої ланки між закладами освіти. На цьому сайті відбуваються форуми, Інтернет-конференції. Також проводяться інтерактивні зустрічі з працівниками Міністерства науки і освіти України, спеціалістами відділів освіти тощо. Але крім цих необхідних компонентів існує не менш важливий аспект впровадження технологічних рішень, що полягає в забезпеченні доступу аудиторії до ресурсів мережі Інтернет, навчальних матеріалів, рекомендованих Міністерством науки і освіти.

Інформатизація регіонів — це комплексний процес розробки, впровадження і розвитку інформаційних інфраструктур у сукупності з новими технологіями збирання, обробки і надання інформації. Отже, основною потребою сьогодення є надання якісних послуг Інтернет у будь-який віддалений регіон України.

В областях, де якість і ціни наземного дротового зв’язку досі викликають нарікання з боку користувачів, де більшість регіонів знаходяться за межами телекомунікаційної інфраструктури, яка дає змогу організовувати магістральні канали та лінії доступу, супутникові технології у більшості випадків можуть стати панацеєю. Такий зв’язок може бути реалізований для них за допомогою різних рішень.

Компанія «УкрСат» пропонує комплексне вирішення забезпечення доступу до мережі Інтернет закладів освіти регіонів України, що базується на використанні новітніх супутникових технологій. Власна технологічна база (побудований суперсучасний Центр управління системами супутникового зв’язку) та розгалужена регіональна інфраструктура організації дають змогу миттєво виконати інформаційно-телекомунікаційний проект будь-якої складності. Розроблено нові пропозиції для регіональних організацій і провайдерів, мета яких — створити сприятливі умови для придбання обладнання супутникового зв’язку. Їх суть полягає у встановленні пільгових тарифів на телекомунікаційне супутникове обладнання, що надається, та на абонентську плату, за умови безкоштовного підключення до мережі Інтернет регіональних шкіл.

Отже, одержуючи на пільгових умовах сучасні засоби високошвидкісного доступу в Інтернет, регіональні компанії залучаються до реалізації благодійної програми компанії «УкрСат» «Молоде покоління — у XXI століття» і беруть участь у всеукраїнському проекті «Інтернет — школам України».

У технічній частині реалізації запропонованого АТ «УкрСат» проекту розглядається комплексне рішення, яке забезпечує високошвидкісний доступ до мережі Інтернет всіх користувачів — від районної адміністрації до закладу освіти. Інформаційні потоки доставляються у будь-яку точку України зі швидкістю 2 Мбіт за секунду, що забезпечує високонадійний зв’язок усіх видів: передача даних, мови, факс-повідомлень, радіо, телебачення, відео тощо.

Приймально-передавальні станції супутникового зв’язку встановлюються на будинках районних державних адміністрацій (виконуються укази Президента України «Про вдосконалення інформаційно-аналітичного забезпечення Президента України та органів державної влади» від 14 липня 2000 року № 887/2000 та «Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні» від 31 липня 2000 року № 928/2000). Це дає можливість підключення до Мережі всіх адміністративних органів, що забезпечить максимальне використання внутрішніх ресурсів та оперативність управління.

У всіх школах району встановлюється радіомодемне обладнання та створюється високошвидкісна мережа передачі даних з центром у райдержадміністрації. З моменту підключення обладнання учень має можливість отримати як доступ до всесвітньої інформаційної мережі Інтернет, так і спілкуватися з лектором, який знаходиться в будь-якій точці світу і пояснює матеріал із застосуванням механізмів дистанційного навчання.

Така схема дає можливість створити телекомунікаційну основу району з урахуванням подальшого розвитку для комерційного використання всього комплексу в цілому.

Паритетне співробітництво державних органів влади з Міністерством освіти і науки та комерційними організаціями сприятиме розвитку освітянських мереж, створенню єдиного освітянського інформаційного простору. Інформатизація закладів освіти є стратегічним завданням сьогодення. Вирішення цього питання загальнонаціональної ваги є запорукою інтелектуального розвитку України.