UA / RU
Підтримати ZN.ua

Не самостійні, зате самовпевнені

Співробітники Інституту соціології НАНУ та Інституту педагогіки НАПНУ провели загальнонаціо­нальне дослідження світогляду випускників середньої школи 2012 року.

Автор: Ірина Кириченко

Співробітники Інституту соціології НАНУ та Інституту педагогіки НАПНУ провели загальнонаціо­нальне дослідження світогляду випускників середньої школи 2012 року. Усього було опитано 1134 одинадцятикласники та 1066 учителів старших класів. Вибірка репрезентативна, розроблена на основі статистичних даних Держ­ком­стату України, погрішність вибірки - в межах 3,2%. Керівники проекту - доктор педагогічних наук Наталія Лавриченко і доктор соціологічних наук Олена Злобіна.

Нинішні випускники шкіл дивляться в майбутнє з цікавістю - про це заявляють 65% опитаних. Оптимізм властивий 56,8% випускників (і 27,5% дорослих), а за впевненістю в собі випускники перевершують дорослих у рази (39,3% проти 10,4%). Радість від повноти життя відчувають 38,9% випускників і 4,5% дорослих, задоволення -27,5 і 2,5% відповідно.

Серед одинадцятикласників чимало тих, хто пишається своєю країною («дуже пишаються» 27,3% і «швидше пишаються» - 32,4%).

Основні життєві плани нашої «молодої порослі» у міру традиційні (58,9% планують створити сім’ю, 43,8% - мати цікаву роботу, займатися улюбленою справою, 39,9% - здобути хорошу освіту) і в міру прогресивні (зробити успішну кар’єру в суспільно-політичній чи бізнесовій сфері планують 31,2%, а от досягти високого рівня матеріального забезпечення - набагато менше, 21,2% респондентів). Створити власний бізнес планують 18,9%. Тобто бажання зробити кар’єру превалює над бажанням заробляти великі гроші. Виїхати жити і працювати за кордон «планують» 11,9%. А от приносити користь людям налаш­товані тільки 8,3% учнів. І тільки за плани якнайповніше реалізувати свої здібності й таланти висловилися всього 7,4%.

Сучасні можливості, якими може скористатися молодь, вступаючи в самостійне життя, визнали достатніми 35,9% випуск­ників і 10,5% учителів, тоді як обмеженими -59,8 і 85% відповідно.

Цікаво, що професійними спортсменами вирішили стати (2,9% респондентів) більше випускників, ніж тих (разом узятих), хто хоче стати робітниками (0,3%), аграріями (0,6%) чи працівниками сфери обслуговування (1,7%). Проте спад інтересу випускників спостерігається і до професій «юристів-економістів». Узяли курс на природничі, точні науки 24,6% опитаних одинадцятикласників. Соціально-політич­ний напрям (економіка, соціологія, право, соціальна психологія, історія) обрали 16,3%. 14% респондентів визнали себе чистими гуманітаріями. Бізнес, менеджмент обрали 11,2%, а творчі професії - 10,2%. Майбутніх «технарів» та інженерів серед випуск­ників 6,8%. А військових - 4,4%.

Дослідники ставили запитання, як одинадцятикласники скористалися б великими грішми, якби такі раптово в них з’явилися. Виявилося, що 64% вклали б їх у якусь солідну справу чи заснували б власний бізнес, 58% задовольнили б свої споживчі уподобання, купивши будинок, автомобіль, дорогі речі для себе та близьких. Вклали б гроші в хорошу освіту у престижних навчальних закладах в Україні чи за кордоном 40,8% опитаних. 27% учнів довірили б гроші банку.

Головними факторами, які сприяють досягненню людиною високого соціального стану в нашій країні, одинадцятикласники вважають впливових родичів (44%), високий інтелект, здібності (42%), вміння іноді йти в обхід закону (36%), хорошу освіту (35%), багатих батьків (35%), хороше здоров’я (33%), готовність іти на ризик (30%). Водночас, на думку випускників, для досягнення успіху в розвинених країнах Заходу позитивні моральні риси набагато більш затребувані, ніж для успіху в Україні. Так, для досягнення успіху на Заході наші випускники покладалися б на високий інтелект (61%) і хорошу освіту (59%). Третина опитаних назвала як рушійну силу чесність і принциповість! І що казати про плем’я молоде і явно напівзнайоме, якщо навіть його вчителі серед пріоритетів успішного життя хорошій освіті віддають лише сьоме місце (30,9% респондентів). До того ж 59% опитаних учителів не хочуть, щоб їхні власні діти ставали вчителями!

Дослідники ставили випуск­никам запитання: «Якою мірою ви готові до того, щоб зробити своє життя таким, яким ви його собі уявляєте?». 44,6% із них відповіли, що повністю готові і вважають себе здатними самостійно будувати своє життя, а 40,3% - що не зовсім готові й не до кінця в собі впевнені. Не вважають себе готовими самостійно будувати своє життя 15,1% респондентів.

Серед найбільш пріоритетних для себе цінностей випуск­ники називають хороше здо­ров’я, міцну родину, благополуччя майбутніх дітей. Потім - цікаву роботу, достаток, визнання в суспільстві, підвищення свого ос­вітнього рівня. Державну незалежність України визнають цінністю вже набагато менше респондентів (4,18 бала за п’яти­бальною шкалою). Утім, можливість підприємницької ініціативи ви­пуск­ники цінують іще менше (4,05 бала). А на демократичний розвиток країни припало всього 3,84 бала.

Інтернетом користуються вдома 82% випускників і 72% вчителів. Характерно, що третина опитаних не тільки досхочу блукає Мережею, а й намагається знаходити в ній розв’язання своїх реальних проблем. Хоча головним чином вони шукають інформацію для навчання та підвищення кваліфікації (72%), спілкуються в чатах і соціальних мережах (74%), знаходять і скачують музику, фільми (66%), шукають інформацію на теми, що їх цікавлять (61%), знайомляться з новинами (55%). Цікаво, що 12% одинадцятикласників відвідують сайти державних і громадських структур.

Давно стало зрозуміло, що школа повинна давати не тільки знання, а й уміння, - недарма більшість учителів виступають за профільну підготовку вже семи­класників. Але цього поки що немає, і не дивно, що випускники найбільше задоволені своєю підготовкою з таких предметів, як фізкультура, праця, зарубіжна література, медико-санітарна підготовка, українська мова, ук­раїнська література та географія. Найгірше в них ідуть фізика, хімія та іноземні мови. А якби одинадцятикласникам запропонували на вибір додаткові предмети для вивчення, то 54% обрали б основи психології, 36% - автосправу і 32% - правознавство.

Що ж, озброївшись знаннями про себе та свої права, все одно далеко від себе не поїдеш… А самостійності сучасним одинадцятикласникам явно бракує.