UA / RU
Підтримати ZN.ua

Науковиці БДПУ провели дослідження щодо вигорання українських викладачів під час війни: результати опитування

Дослідники розповіли про три основні прояви вигорання у викладачів ЗВО.

Дослідники Бердянського державного педагогічного університету — Яна Сичікова, Наталя Цибуляк, Анастасія Попова, Ганна Лопатіна провели всеукраїнське дослідження "Міграційний статус і вигорання українських викладачів під час війни", у якому взяли участь 836 викладачів зі 164 закладів вищої освіти. 37% опитаних стали вимушеними переселенцями:  24% викладачів — всередині країни та 13% — за межами України. Доктор технічних наук, проректор з наукової роботи Бердянського державного педагогічного університету Яна Сичікова та кандидат психологічних наук і доцент кафедри прикладної психології та логопедії Наталя Цибуляк у статті "На межі: міграція та вигорання викладачів українських університетів під час війни" порівняли відповіді щодо вигорання викладачів, які залишилися в країні та, які виїхали за межі України.

Автори статті зазначають, що вигорання відчували майже всі опитані. Однак його інтенсивність відрізнялася залежно від міграційного статусу під час війни. 

Читайте також: Психолог розповіла, що робити вчителям, щоб уникнути вигорання

Науковиці під час свого дослідження звернули увагу на такі три основні прояви вигорання згідно з визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я:

У викладачів, які вимушено виїхали за кордон, було виявлено найвищий рівень емоційного виснаження  — 64%. Цей показник серед внутрішніх мігрантів становив 55%, а серед тих, хто залишився на своїх місцях, — 45%. Для всіх груп опитаних основними проблемами були відсутність належної підтримки, нестабільність ситуації в країні та тривога за родину;

Дослідники наголошують, що найвираженішою деперсоналізація була серед викладачів, які виїхали за межі України. 

Читайте також: Професійне вигорання та високий рівень тривожності - що показало опитування соцпрацівників

"48% із них втратили емоційний зв’язок зі студентами та колегами через поступову втрату відчуття приналежності до академічної спільноти. Серед внутрішніх мігрантів цей показник становив 35%, тоді як серед тих, хто залишився на своїх місцях, — 28%", - вказують автори;

 Значне зниження своїх професійних досягнень відчули близько 50% опитаних викладачів, які виїхали за кордон.

 "Тоді як серед внутрішніх мігрантів таких було 40%. Серед викладачів, які залишилися на своїх місцях, 30% також відчували знецінення своїх професійних успіхів, але на нижчому рівні", - додають науковиці.