UA / RU
Підтримати ZN.ua

МЕЛОДІЯ ПРИБУТКУ, ГАРМОНІЯ СОБІВАРТОСТІ

За статистикою, в Україні готується більше ста тисяч економістів на рік. Здавалося б, чимало, однак, судячи зі стану нашої економіки, економістів багато, але добрих фахівців серед них — одиниці...

Автор: Валентина Гаташ

За статистикою, в Україні готується більше ста тисяч економістів на рік. Здавалося б, чимало, однак, судячи зі стану нашої економіки, економістів багато, але добрих фахівців серед них — одиниці. Де і як шукати юні таланти з економічним мисленням, для яких слова «собівартість», «прибуток» чи «трансакційні витрати» звучали б як музика?..

Відповідь на це запитання знайшли спеціалісти Харківського державного економічного університету (ХДЕУ). Тут завершилася міжнародна учнівська олімпіада «Економіст-2004», організована за підтримки Національного фонду «Україна — дітям», Міністерства освіти і науки України та Головного обласного управління освіти і науки. Проект націлений на добір талановитої, інтелектуально розвиненої молоді, її моральну та матеріальну підтримку.

В олімпіаді взяли участь майже 200 випускників із усіх областей України та прикордонних областей Росії, котрі пройшли попередній відбір у своїх регіонах. У Харкові вони виборювали найцінніший для них приз — право вступити без іспитів в обраний вуз на бюджетну форму навчання.

Чотирнадцять переможців одержали з рук ректора ХДЕУ Володимира Пономаренка заповітні студентські квитки. Серед них є випускники з усіх куточків України — Чернігова, Білої Церкви, Одеси, Луганська, Сум, Полтави, Дніпропетровська, а також харків’янин Олексій Катунін. Абсолютним переможцем олімпіади став Михайло Головатюк, випускник львівської школи-ліцею «Оріяна». Серед іноземних учасників найкращим був Володимир Кожин зі Старого Оскола Білгородської області.

— Володимире Єгоровичу, університет висунув девіз «Економіка — це знання плюс креативність». З цього погляду ви оцінювали і роботи учасників олімпіади? — запитую проректора ХДЕУ В.Єрмаченка.

— Так, конкурсні завдання складалися таким чином, щоб можна було перевірити не лише знання хлопчиків і дівчаток з математики та економіки, а й оцінити рівень їхньої креативності та рівень інтелекту. Нехай висловлені в їхніх роботах пропозиції грунтовно ще не опрацьовані, але серед них є й досить цікаві. Без схильності до творчого мислення, навіть здобувши добру базову освіту, менеджер не зможе стати управлінцем високого рівня. Він повинен уміти нестандартно мислити, знаходити нові цікаві варіанти розвитку того суб’єкта господарської діяльності, де він працює.

— Свого часу Харків славився серйозними економічними школами...

— Так, тут працювали Ліберман, Колегаєв, Кузьмін, Ямпольський. Потім традиції було втрачено. Досить тривалий час мало хто зі школярів мріяв стати економістом. Престиж професії почав знову набирати обертів у міру переходу до нових ринкових відносин.

— А як можуть учити ринкової економіки викладачі, котрі як спеціалісти формувалися в радянську неринкову епоху?

— В Україні є чимало прикладів, коли провідними спеціалістами підприємств, успішними бізнесменами ставали люди і зовсім без економічної освіти. Не можна сказати, що спеціаліст, який має базову економічну освіту часів СРСР, не може бути спеціалістом у нових умовах. Поняття прибутку, продуктивності праці, собівартості тощо — було, є і буде. Зараз зникло політичне підгрунтя. Перехід до нових економічних відносин вимагає не тільки і не стільки нових знань, скільки їх нового осмислення.

Втім, кілька останніх років університет жертвує такими формальними якісними показниками як питома вага викладачів зі ступенями задля реальних якісних показників — ми пішли на омолодження кадрів. Прийшла молодь, яка вивчала нові предмети, стажувалася за кордоном, має практичний досвід, володіє сучасними методиками, комп’ютерною технікою тощо.

— Як ви можете охарактеризувати переможців нинішньої олімпіади?

— Обдаровані й розумні діти є скрізь — і в обласних центрах, і в маленьких містечках та селищах. Наприклад, серед новоспечених студентів є випускники з Курахового Донецької області і Решетилівки Полтавської. Характерно, що практично всі переможці навчаються в ліцеях, гімназіях, колегіумах — очевидно, саме в таких навчальних закладах предмету «економіка» приділяють більшу увагу. Гадаю, не випадково абсолютним переможцем олімпіади став Мишко Головатюк зі Львова. До речі, львівська делегація зі школи-ліцею «Оріяна» уже втретє показує дуже високі результати. Ми ж, у свою чергу, дуже раді новому талановитому поповненню студентів.