UA / RU
Підтримати ZN.ua

«ІНТЕЛЕКТ» ТРИМАЄ УДАР

Цього року у столичному ліцеї «Інтелект» відбувся дванадцятий випуск учнів. Дехто з них, як і їхні ...

Автор: Ольга Гергель

Цього року у столичному ліцеї «Інтелект» відбувся дванадцятий випуск учнів. Дехто з них, як і їхні попередники, вступлять на місця держзамовлення у найпрестижніші вищі навчальні заклади України, а більшість поповнить ряди студентів НТУ «КПІ», на базі якого і створений ліцей.

В «Інтелекті» 12 предметів викладають англійською мовою. Це — історія Великобританії, США, граматика і лексика сучасної англійської мови, фізика, англійська і американська література, світові релігії. З 1995 року випускники ліцею беруть участь у національних і міжнародних конкурсах на отримання грантів на безкоштовне навчання у розвинених країнах світу. Уже понад сорок учнів вибороли собі право навчатися за кордоном. Вони підтверджували свій високий інтелект, загальноосвітній і культурний рівень у США і Великобританії, Франції і Бельгії, Ірландії і Канаді... Гарвард, Оксфорд, Сорбонна — там «інтелектуальні» студенти навчаються за рахунок урядів названих країн. Погодьтеся, це багато про що говорить.

— Ми даємо хороші знання, — впевнений директор «Інтелекту» Сергій Романовський. — Але головне — вчимо «тримати удар». Це означає: якщо життя тебе збило з ніг — зумій сам підвестися. Можна обдурити одне одного, але життя ще нікому не вдалося перехитрувати. Відтак, в ліцеї існують неписані три правила. Перше — нерозумних запитань не буває, друге — всі ми вчимося на помилках (і викладачі так само), третє — не аудиторія для викладача, а викладач — для аудиторії. Тобто, студенти самі вибирають, хто їм читатиме лекції.

В основу проведення, скажімо, семінару покладено правило «мозкового штурму». Я ще на початку 80-х видав кілька підручників з математики, фізики, де завдання семінарського навчання зводилось до намагання аудиторії того, хто стоїть біля дошки, «загнати в куток». А він у свою чергу повинен був «відбити» атаку аудиторії. Мета — вироблення справжнього бійцівського характеру, вміння розраховувати тільки на себе. Зрозумів чи не зрозумів ти викладений матеріал, читав щось чи ні, але маєш з допомогою власного інтелекту вийти з дискомфортного становища, зі складної ситуації. Все передбачити неможливо. А ось уміння думати і за короткий проміжок часу знайти вихід, сильне рішення — необхідне. Людина за кожну свою дію, вчинок має відповідати сама, реально жити і реально оцінювати власні можливості.

Ліцей, на переконання пана Романовського, тут дає три точки опори. Перша — сучасне подання гуманітарного циклу дисциплін. Мета — формування культури мислення, діалогу і, звичайно ж, уміння ставити запитання і уміння дати відповідь. Друга — новітнє освоєння фізико-математичного циклу. Мета — формування аналітичного сприйняття зовнішньої інформації, тобто, якісного його засвоєння. І третє — знання англійської мови, оскільки світова спільнота послуговується переважно нею. Підкреслю: англійська мова — не спеціальність (звісно, це не стосується лінгвістів), а засіб спілкування.

В «Інтелекті» педагог не виконавець, а творець. Усі ці підручники, програми до них створені викладачами ліцею. Був, звісно, період, коли послуговувалися зарубіжними. Але потім стало зрозуміло, що вони геть не враховують, та й не можуть враховувати, наших потреб, вимог української школи. Нині «Інтелект» може запропонувати власні підручники для використання в Україні. І вони мають широкий попит у спеціалізованих школах. Приміром, англійсько-український підручник з фізики, який вийшов у 2001 році, компакт-диск зі світової культури в російсько-англійському варіанті...

…Вийшовши за ковані ворота «Інтелекту», озирнулася: зовні ліцей практично не відрізняється від інших навчальних закладів. Що ж, подумалось, може, так і треба. Адже зустрічають, як-то кажуть, за одежею, а проводжають, без сумніву, за інтелектом.