У рамках програми британського уряду «Міжнародна професійна підготовка викладачів» у Харкові кілька місяців працював учитель із міста Нью-Касл (Великобританія) Поль Хілдітч. Він викладає в коледжі Walker Technology, який торік увійшов у дев’ятку найкращих шкіл Британії. За рекомендацією Британської ради — спонсора урядової програми, — Поль Хілдітч був гостем авторської школи Бойко з поглибленим вивчанням англійської мови.
— Полю, чим є ваш коледж?
— Це звичайна районна школа. Наш район вважається одним із найбідніших у всій Великобританії. Раніше тут було розвинене суднобудування, важке машинобудування, працювали вугільні шахти. Нині ці галузі занепадають, а шахти взагалі закриті. Великий відсоток населення району — безробітні, відповідно, у нас навчаються їхні діти, діти тих, хто працює неповний робочий день, на короткочасній роботі тощо. До речі, і я, і директор коледжу родом із такого ж приблизно району, тому чудово розуміємо проблеми наших учнів.
— У чому полягають їхні проблеми?
— Мабуть, основна — втрата сенсу здобуття освіти. Навіщо старатися вчитися, думають і кажуть діти, якщо в результаті освіта нічого мені для життя не дасть? У деяких родинах скрутне матеріальне становище. Багато батьків не підтримують дітей у прагненні здобути освіту, хоча серед наших учнів є чимало обдарованих.
Однак минулого навчального року наш коледж увійшов у дев’ятку найкращих шкіл Британії за таким показником, як значне поліпшення роботи. Порівняно з попередніми роками, школа зробила колосальний прорив і отримала добрі результати на державних іспитах.
— Що стало причиною цього прориву? Педагогічний колектив вжив якихось спеціальних заходів?
— Так. Передусім — це додаткові заняття для відстаючих у навчальні дні. Друге — заняття в суботу для тих, хто цікавиться тим чи іншим предметом. І третє — адаптація програмного матеріалу й самих програм до інтересів та можливостей дітей.
— Звичайна районна школа має можливість змінювати державні освітні програми під конкретний контингент учнів?
— Так, але змінюються не самі програми, а лише підходи до викладання предметів, які входять до них. У всіх державних школах рівень і обсяг навчального матеріалу для учнів, котрим виповнилося 16 років, визначають особливі екзаменаційні комісії. Університетські викладачі, які туди входять, мають право варіювати шкільну програму залежно від особливостей вихованців певної конкретної школи. Приміром, при вивченні предмета «Англійська література» вони можуть рекомендувати для вивчення різні твори.
Стосовно мого предмета «Використання комп’ютерних програм в організації виробничих процесів», який є обов’язковим, то екзаменаційна комісія дійшла висновку, що тут є сенс подрібнити складні об’ємні теми на малі конкретні питання, значно легші для розуміння і засвоєння учнями.
На жаль, такий предмет, як «Використання комп’ютерних програм в організації виробничих процесів», у школах України не викладається. У ваших програмах коло студійованих предметів вужче, ніж в Англії.
— Чи є в Англії авторські школи?
— Такого статусу в нас не існує. Переважна більшість шкіл в Англії — понад 90% — державні. У нас є державні програми з просування і стимулювання хороших учителів.
Недержавні школи — менше 10% від загальної кількості — також є. Вони в основному невеликі й існують саме завдяки індивідуальним методикам або ж дуже високому рівню викладання. Але ціна за навчання в таких школах просто позахмарна. На мою думку, освіта у приватних школах Великобританії інша, але вона не краща, ніж у найкращих державних школах. Результати практично такі самі.
— У нас неофіційним показником успішності школи є кількість випускників, котрі вступили до вузу. А що входить у поняття «хороша школа» в Англії?
— Рівень школи визначається результатами випускних державних іспитів плюс культурний чинник. Приміром, у сусідньому районі є школа, в якої результати екзаменів кращі, ніж у нас, і район у них благополучніший, але вона учням нічого, крім шкільної програми, не дає.
— Можуть батьки вибрати чи поміняти школу для своєї дитини?
— Так, якщо їм не подобається районна школа, вони можуть подати заяву до будь-якої іншої. Єдиною причиною відмови в такому разі може бути відсутність вільних місць. Відповідно до стандартів державних шкіл, співвідношення кількості персоналу до кількості дітей має бути 1:14. Зазвичай у класі налічується близько 25 учнів.
— У вас є якісь плани на подальшу співпрацю?
— Співробітництво між Нью-Каслом і Харковом триватиме. Щодо мене особисто, я хотів би й надалі робити посильний внесок у програму викладання англійської мови в школі Бойко та сприяти розширенню контактів і обмінних процесів між британськими й українськими школярами.