UA / RU
Підтримати ZN.ua

Дорожня карта вступника 2019 року

Як подавати заяви на вступ до вишів у цьому році. Детальна інструкція.

Автор: Оксана Бєлік

Наближається наймасовіший етап вступної кампанії 2019 року - реєстрація електронних кабінетів і подання заяв для абітурієнтів, які в основному вступають після 11 класів. Зазвичай це напружений період життя для вступників і їхніх батьків, тому пропонуємо розібрати наріжні етапи вступної кампанії-2019. Прочитавши статтю, ви отримаєте корисну інформацію і практичні поради, більш конкретно і всеосяжно зрозумієте основні принципи електронного і паперового подання документів. Ми намагались звернути особливу увагу на типові помилки вступників минулих років, пояснити, як діяти під час зарахування, як за допомогою існуючих електронних сервісів у сфері освіти обрати виш, не виходячи з дому.

Тож, що допоможе обрати заклад освіти? Для початку варто ознайомитись з Реєстром суб'єктів освітньої діяльності (https://info.edbo.gov.ua/), а саме: переглянути інформацію щодо закладів вищої освіти. Тут можна довідатися: яка форма власності закладу освіти; хто керує конкретним закладом освіти; способи зв'язку з вишем; фактичну і юридичну адреси, правила прийому до навчального закладу. Крім цього, там вказано ідентифікаційний код закладу освіти, за яким можна отримати більш детальну інформацію з інших джерел відкритих даних. Зокрема, можна дізнатися про можливі судові позови до закладу освіти. Ця інформація допоможе розібратися, чи варто йти вчитися в той чи інший ЗВО, і, можливо, платити цьому закладу гроші за навчання.

Крім того, на сайті доступний окремий розділ "Відкриті дані", який дозволяє отримати у форматі Excel перелік закладів освіти за типом закладу і регіоном розташування, інформацію про заклад освіти, в тому числі: перелік структурних підрозділів і факультетів, ліцензовані спеціальності, кількість здобувачів вищої освіти в розрізі освітніх ступенів, спеціальностей і форм навчання.

Зрозумівши, який виш вам найбільше підходить, необхідно засвоїти базові вимоги до подання заяв. А саме: у яких випадках подають електронні заяви, а у яких паперові; з чого складається конкурсний бал; що таке першочергове зарахування. Для початку ми рекомендуємо вступникам і батькам ознайомитися з Умовами прийому 2019 року, затвердженими МОН, а також Правилами прийому, які затвердив обраний вами виш.

Вступники на основі повної загальної середньої освіти, тобто після 11 класів, подають електронні заяви через сайт https://ez.osvitavsim.org.ua/ (більш детально зупинимось на цій процедурі трохи нижче).

У паперовій формі подають заяви вступники у таких випадках:

Цього року вступник може подати: для вступу на бюджет на бакалавра і магістра на основі документа про освіту – 7 заяв на 4 спеціальності (магістра медичного і фармацевтичного спрямування), на контракт заяви, як і минулого року, подаються без обмежень. Вступ на молодшого спеціаліста регламентується правилами прийому конкретного закладу освіти, тому ще раз рекомендуємо звернути на них увагу.

Під час подання заяви в паперовій формі вступник особисто пред'являє оригінали: документа, що посвідчує особу; документа про освіту, на основі якого вступає і додаток до нього; військово-облікового документа(для військовозобов'язаних); а також документа, що підтверджує спеціальні умови вступу (за співбесідою, іспитами або квотами) .

В той же час, разом із заявою, вступник подає копії наступних документів:

Звертайте увагу на те, що в Правилах прийому до конкретного закладу освіти можуть бути вказані також інші документи, які необхідно подати. Зазвичай це може бути обумовлено специфікою конкретної спеціальності.

Після подання заяв формується рейтинговий список вступників на основі конкурсного балу. З чого він складається? Оцінки ЗНО або вступних іспитів, творчий конкурс, середній бал документа про освіту, бали за успішне закінчення підготовчих курсів закладу освіти (діє для окремих спеціальностей). Усі ці показники будуть помножені на коефіцієнти, граничні показники яких визначені Умовами прийому, проте кожен окремий заклад освіти може самостійно встановлювати коефіцієнти у визначених законодавством межах.

Вступникам варто пам'ятати про першочергове зарахування, воно розповсюджується на осіб, які будуть навчатись у закладах медичної і педагогічної освіти та уклали угоду про відпрацювання не менше трьох років у сільській місцевості або селищі міського типу.

Електронне подання заяв на вступ

Реєстрація кабінетів стартує 1 липня на сайті https://ez.osvitavsim.org.ua/. Цього року подавати через них заяви можна буде з 10 липня.

У свою чергу, нагадуємо, що перший і останній дні реєстрації та подачі заяв зазвичай є найбільш проблемними – система перевантажується через велику кількість одночасних звернень. Що загалом є однією з особливостей роботи інтернет-ресурсів, на яких обробляється велика кількість даних та які відвідує одночасно велика кількість користувачів. Тож, будь ласка, не поспішайте все зробити в перший день та не відкладайте на останній. Часу подати заяву вистачить усім охочим!

Перш за все, радимо уважно прочитати текстову /або подивитись відео/ інструкцію. Це допоможе позбутись типових помилок, які робили вступники минулих років. Для більшого розуміння процесу подання документів ми детальніше розберемо ці помилки.

1. Вступники намагаються реєструвати електронний кабінет на неіснуючу або заборонену в Україні адресу електронної пошти. Також через неуважність вступники можуть плутати літери або цифри в адресі своєї скриньки. Використовуйте для реєстрації пошту, точно дозволену в Україні, наприклад: ukr.net, i.ua, gmail.com.

2. Вступник кілька разів зазначає неправильний пароль під час входу в кабінет і система блокує його на три години. У такому разі не потрібно вгадувати пароль, а скористатися сервісом "Забули пароль?" для його швидкого відновлення.

3. У документі про освіту та сертифікаті ЗНО не співпадають дані вступника: ПІБ та/або дата народження тощо. Якщо в документах є такі розбіжності, то створити електронний кабінет неможливо. Алгоритм дій під час такої ситуації ми розібрали вище.

4. Завантаження довідки про реєстрацію у сільській місцевості (для отримання сільського коефіцієнта), що не відповідає визначеному зразку. На сьогодні в ЄДЕБО відсутня можливість видалення/редагування такої довідки. Тобто перед завантаженням довідки вступнику треба переконатися, що вона відповідає встановленому зразку (Додаток №13 до Постанови КМУ від 2 березня 2016 р. № 207 "Про затвердження Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру" https://zakon.rada.gov.ua/laws/file/text/44/f454477n307.doc). Також наголошую, що після подання першої заяви інформацію в кабінеті змінити неможливо, тому переконайтеся в її коректності до подання заяви.

5. Встановлення невірного пріоритету (для вступу на бюджет). Потрібно заздалегідь спланувати куди і з яким пріоритетом вступник хоче подати заяву. Адже, як було зазначено у попередньому пункті, після подання першої заяви нічого змінити вже неможливо. Пам'ятайте, що на бюджет можливо подати не більше 7 заяв максимум на 4 спеціальності. Кількість заяв, які можна подати на навчання за контрактом, не обмежується.

6. Неякісні фото. Використовують не фото документів, а особисті фотографії ("селфі"). У системі електронного вступу існують вимоги до формату та розміру фото і сканкопій документів, які завантажують вступники. Будь ласка, перед завантаженням переконайтеся, що документи збережені в форматах JPG (JPEG, PNG), а максимальний розмір кожного файлу – до 1 Мб.

7. Некоректниий підрахунок середнього бала документа про освіту. Для розрахунку середнього бала радимо скористатись спеціально розробленим калькулятором, який доступний за адресою https://ez.osvitavsim.org.ua/files/CalcAverageBal.xlsx.

8. Вступник не звертає уваги на обов'язковість підтвердження, що особу ідентифіковано як переможця міжнародної олімпіади, призера Всеукраїнської учнівської олімпіади, члена збірної України тощо, для використання пільги при вступі. Це треба зробити до моменту подачі першої заяви. Тож, будьте уважними!

9. Вступник хоче подати заяву на спеціальність, на яку в нього відсутній результат ЗНО з відповідного предмету. Необхідно ознайомитись з Додатком 4 до Умов прийому та переконатися, що такий предмет на спеціальність присутній в переліку.

Якщо у вас все ж виникають проблеми з реєстрацією електронного кабінету вступника, радимо звернутись до сервіса підтримки, написавши листа на електронну адресу ez@inforesurs.gov.ua, зателефонувавши на номер +38 044 290 1813 або написавши на сторінку в facebook @inforesurs.

Кожна подана електронна заява на вступ матиме відповідний статус, який буде змінюватися внаслідок обробки заяви приймальними комісіями закладів вищої освіти. Ці зміни будуть відображатись в електронному кабінеті вступника. У разі помилкового подання заяви вступник матиме можливість скасувати подану заяву без втрати спроби, якщо її ще не оброблено закладом освіти (тобто до отримання заявою статусу "Зареєстровано у закладі вищої освіти"). "Втрата спроби" актуальна лише для заяв з пріоритетом. Якщо заяву вже оброблено закладом освіти і вступник прийняв рішення її скасувати, пріоритет втрачається.

Статус електронної заяви може набувати таких значень:

Зверніть особливу увагу на мінімальний рівень балів у заяві:

  1. На спеціальності: 221 "Стоматологія", 222 "Медицина", 228 "Педіатрія" можливо подавати заяву тільки у випадку, якщо з другого та третього конкурсного предметів (у тому числі у сертифікаті ЗНО) мінімальна кількость балів – 150.
  2. На спеціальності: 226 "Фармація, промислова фармація", 081 "Право", 281 "Публічне управління та адміністрування", 291 "Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії", 292 "Міжнародні економічні відносини", 293 "Міжнародне право" конкурсний бал мінімум 130 балів.

У разі, коли заява буде подана та зареєстрована, але результати не відповідатимуть вимогам Умов прийому, заклад вищої освіти встановить такій заяві статус "Відмова".

Шановні вступники! Просимо відповідально поставитися до процесу подання заяв. Перевіряйте, чи усі документи завантажені до електронного кабінету: фотографія, додаток до атестату, довідка про реєстрацію місця проживання. Обирати конкурсні пропозиції та встановлювати пріоритетність заявам потрібно особливо уважно.

Якщо заява допущена приймальною комісією до участі у конкурсному відборі, вступник матиме можливість до 18-00 26 липня отримати рекомендацію до зарахування на бюджет (в електронному кабінеті вступника з'явився відповідний статус заяви).

У строк до 18-00 31 липня вступник має надати до приймальної комісії наступні документи:

Після виконання всіх вимог, у строк до 12-00 1 серпня, статус електронної заяви має змінитись на "Включено до наказу": у виші видається наказ про зарахування.

Якщо вступник не виконає встановлені вимоги (наприклад, не надасть оригінали документів), його рекомендація анулюється і заява набуває статусу "Виключено із списку рекомендованих".

У тих вступників, хто не отримає 26 липня рекомендацію на бюджет, навпроти всіх заяв залишиться статус "Допущено до конкурсу". Заяви таких вступників автоматично беруть участь у конкурсі на контракт.

Рекомендації до зарахування на навчання за кошти фізичних і юридичних осіб, вступники отримають не раніше 12-00 1 серпня, відповідний статус з'явиться у електронному кабінеті. Строк на виконання вимог приймальних комісій встановлює сам заклад освіти, він не є жорстким. Пакет документів, який необхідно подати до вишу, є ідентичним пакету для зарахування на бюджет.

Як бачимо, процес вступу до закладу освіти є складним лише на перший погляд. При більш детальному розгляді, після ознайомлення з інструкціями і вивчення типових помилок вступників минулих років, подати документи зовсім не складно. Будьте уважні до деталей, не повторюйте чужих помилок, використовуйте електронну пошту, яка 100-відсотково дозволена в Україні, та запам'ятайте пароль від електронного кабінету вступника. Обов'язково контактуйте з приймальними комісіями і не підходьте до виконання вимог вишу формально. Чітко визначте власні пріоритети під час вступу і подавайте заяви лише на ті спеціальності, які бажаєте отримати. Не поспішайте все зробити першого дня і не відкладайте на останній.

Якщо у вас все ж таки виникли труднощі, звертайтеся на нашу гарячу лінію. Хай вам щастить під час вступної кампанії-2019!