Професор Хенрік Стерничук, президент Міжнародного
інституту бізнесу |
16 червня в Міжнародному інституті бізнесу відбувся «круглий стіл» «Стандарти бізнес-освіти в Україні та системи акредитації програм і навчальних закладів бізнес-освіти в Україні і за кордоном», організований Консорціумом з удосконалення бізнес-освіти в Україні (CEUME) у рамках підготовки до третьої щорічної конференції «Розвиток менеджмент-освіти в Україні».
У Міжнародному інституті бізнесу зібралися представники таких відомих у нашій країні навчальних закладів, як Київський національний економічний університет, Міжнародний інститут менеджменту, Київський інститут інвестиційного менеджменту, Український інститут підприємництва, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», Київський національний торгово-економічний університет, Києво-Могилянська бізнес-школа та інші. Учасники «круглого столу» розглянули й обговорили питання підготовки рекомендацій для формування національних стандартів бізнес-освіти, ідентифікації й оцінки різноманітних акредитаційних процесів, методи самооцінки вищих навчальних закладів, створення асоціації бізнес-освіти й інших форм співпраці вищих навчальних закладів.
Що таке бізнес-освіта взагалі і в Україні зокрема? Багато хто, в тому числі батьки, педагоги й самі учні, помилково вважають, що освіта існує лише для тих, хто хоче скінчити навчальний заклад і згодом зробити кар’єру в бізнесі. Однак сьогодні всі мають розуміти, як функціонує економіка вільного ринку. Тому необхідно змінити уявлення про роль бізнесу в економічному розвитку і, відповідно, про значення і завдання бізнес-освіти.
Менеджмент-освіта створює базу для успіху всіх, хто навчається, незалежно від того, які цілі в житті стоять перед ними. Студентам, які планують у майбутньому стати підприємцями, насамперед варто розібратися в принципах ведення бізнесу. Молоді люди, чиє майбутнє буде пов’язане з такими сферами, як медицина, юриспруденція, наука, також мають розуміти: без знання принципів ведення бізнесу їхня діяльність навряд чи буде успішною. Адже такі функціональні підрозділи бізнесу, як маркетинг, менеджмент, бухгалтерський облік, виробництво та фінанси, мусять працювати разом. Крім того, необхідно оволодіти основними прийомами комунікацій, розрахунків і розв’язання різноманітних проблем. Величезна увага приділяється вмінню приймати правильні рішення, набуттю ефективних навичок мислення в процесі аналізу, синтезу й оцінювання інформації.
Міжнародний інститут бізнесу (МІБ), відомий раніше як Міжнародний центр приватизації, інвестицій і менеджменту, добре відомий українським підприємцям. Він створений Центрально-Європейською університетською фундацією (Нью-Йорк, США) та Інститутом державного управління при Кабінеті міністрів України 1993 року. Метою його діяльності стала підготовка керівників-лідерів для ефективного управління бізнесом, формування професійних стандартів для українських менеджерів з маркетингу, фінансів, інформаційних технологій, а також адаптація та трансформування зарубіжного досвіду й кращої світової практики для поліпшення економічної ситуації в Україні. За вісім років існування центр став одним із лідерів бізнес-освіти, реалізуючи цілий спектр програм з питань приватизації, інвестиційної діяльності, менеджменту, маркетингу, фінансів та обліку. Сьогодні, маючи третій рівень акредитації, надає другу вищу бізнес-освіту за фахами маркетинг і фінанси. Водночас центр реалізовує проект «Директор третього тисячоліття», спрямований на підготовку директорів і менеджерів українських підприємств, які мають монопольне і стратегічне значення, та організацій, що володіють частинами державних корпоративних прав.
Нинішнього року відбулася зміна назви та зміна статусу центру. З чим це було пов’язано і як позначилося на запропонованих інститутом програмах? З цими запитаннями ми звернулися до пана Хенріка Стерничука, президента МІБ, професора університету Нью-Брунсвіка (Канада).
— Якщо подивитися на нашу початкову назву — Міжнародний центр приватизації, інвестицій і менеджменту, — то в ній було відбито суть економічної реформи в країні, коли приватизація була основним механізмом зміни структури власності, — каже пан Стерничук. — Як на мене, наша діяльність у формі залучення зарубіжного досвіду у сфери приватизації, інвестицій, менеджменту, ринку цінних паперів, реструктуризації підприємств була цілком виправдана. Нова назва залишає слово «міжнародний» і додає нове слово «бізнес», що ніби синтезує всі поняття, згадані мною раніше. Додалося також слово «інститут», адже ми об’єднали більш зрілі організації, що займаються наукою й освітою. Сьогодні необхідна глибша програма бізнес-навчання, і тому зміна назви, яка вказує на наш перехід до нового типу діяльності, досить символічна.
— Чи є, на ваш погляд, істотна різниця між бізнес-освітою в усьому світі і в Україні?
— Є різні національні традиції, проте незаперечний той факт, що сучасний світовий бізнес і бізнес-освіта багато в чому базуються на американській моделі. Це не дивно, адже США — найбільш розвинена й динамічна країна, її економіка домінує в усьому світі. Однак попри повсюдну американізацію бізнес-освіти, національна культура відіграє дуже важливу роль. Я точно можу сказати, що американська система дуже добре працює в Америці. Але це не означає, що скрізь структура навчання однакова й стереотипна. Якщо поглянути на колишні соціалістичні країни, і зокрема Україну, то тут навіть слово «бізнес» не вживалося. Ми вносимо свою лепту у формування української моделі бізнес-освіти, поєднуючи кращий світовий досвід і наші практичні напрацювання у процесі щоденної роботи з українським бізнесом.
— Які плани на майбутнє у Міжнародного інституту бізнесу?
— Як я вже казав, наша місія з самого початку полягала в тому, щоб приносити в Україну новітні знання. Нам щиро хочеться, щоб люди бачили в нас справжніх українських патріотів, які розуміють: дороги сучасної України йдуть через Європу. Ми прагнемо, аби випускники нашого інституту виходили від нас із гордо піднятою головою. Саме тому ми працюємо з нашими канадськими партнерами, пропонуючи в Україні північно-американський диплом, а також із The Chartered Institute of Marketing (CIM) (Великобританія), оскільки кваліфікаційні іспити СIM — визнаний у всьому світі стандарт підготовки професійних маркетологів — єдині для всіх студентів, незалежно від того, де проходить навчання. Таке ж значення має програма MBA (Master of Business Adminisration) — програма підготовки конкурентоспроможних на світовому ринку лідерів українського бізнесу. Сьогодні ми пропонуємо програму МВА, що відповідає міжнародним стандартам якості, але з використанням унікального практичного досвіду бізнес-освіти, нагромадженого МІБом за вісім років роботи з українськими підприємствами. Другий напрям бізнес-освіти — короткострокові семінари та тренінги, присвячені реструктуризації фінансів, управління та маркетингу. І, нарешті, третя частина — проведення консалтингу й навчання безпосередньо на підприємстві, що допоможе спеціалістам цих структур самим реструктурувати власне виробництво і застосувати на практиці отримані знання.
Попри складний стан економіки і досить хитке політичне становище, люди в Україні все ж прагнуть здобути якісну бізнес-освіту. А це своєрідний знак того, що в суспільстві і країні в цілому почалися позитивні необоротні процеси розвитку. Шлях може виявитися довгим, але впевнений, наш Міжнародний інститут бізнесу сприяє прискоренню позитивних змін в Україні, адже будь-які зміни роблять професійно підготовлені люди.