UA / RU
Підтримати ZN.ua

Зміни у структурі місцевих бюджетів 2024 року: чим загрожує така політика та що робити

Зокрема, механізм горизонтального вирівнювання бюджетів потрібно коригувати.

Через повномасштабну війну збільшилися диспропорції в розвитку громад. Водночас міські громади збільшили бюджетні надходження. Система міжбюджетних трансфертів не вирішує проблеми повною мірою. Механізм горизонтального вирівнювання бюджетів потребує реформування. Зокрема важливо вдосконалити механізм зарахування ПДФО, переглянути види дотацій і стимулювати громади збільшувати частку власних доходів у бюджеті. Про це пише Катерина Березюк, аналітикиня Руху ЧЕСНО, в статті «Бюджети розвитку чи війни: як змінилася фінансова спроможність громад».

Вона нагадала, що в 2024 року парламент ухвалив зміни до Бюджетного кодексу України. Найбільш дискусійним рішенням стало вилучення у громад «військового» ПДФО. Натомість із місцевих бюджетів не вилучається реверсна дотація та передбачено додаткові дотації із центрального бюджету.

Борис Філатов, мер Дніпра, звертає увагу на те, що рішення не вилучати реверсної дотації є тимчасовим, а механізм горизонтального вирівнювання бюджетів потрібно коригувати: «2024 року реверс «тимчасово заморозили» як компенсацію втрати ОМСами військового ПДФО. Але, як то кажуть, є одне «але». Його заморозили з формулюванням «тимчасово на 2024 рік». Тому якщо до 2025 року механізм «реверс/базова» не буде скориговано або замінено на щось інше, на ОМСи чекає колапс».

Голова підкомітету ВРУ з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін у коментарі наголосив, що такий підхід призведе до ще більшого розбалансування місцевих бюджетів. «Простою мовою: уражені й бідні стануть іще біднішими, а заможні — ще багатшими. Найкритичнішим прикладом є ситуація в окремих обласних центрах. Харків втратив військового ПДФО на суму 1,7 мільярда, а реверсу в нього залишається тільки 485 мільйонів. Водночас у Дніпра реверсу — 2,66 мільярда, а у Львова — 1,4 мільярда», — зазначає Безгін.

На думку директора ГО «Інститут розвитку територій» Юрія Ганущака, оскільки ПДФО — державний податок, який закріплюється за місцевими бюджетами для фінансування саме делегованих повноважень, дотацію вирівнювання слід модернізувати в дотацію солідарності. Тобто коли кошти на дотації бідним громадам беруться за рахунок вилучень із багатих, де держава виступає лише регулятором таких відносин. Такою є практика європейських країн, що відповідає політиці згуртованості ЄС. Однак це вимагає чіткого розмежування повноважень і обрахунку вартості делегованих повноважень. Також потрібно включити Київ до системи вирівнювання, щоб усунути політичні маніпуляції.

Найбільші обсяги базових дотацій поточного року передбачено для окупованих і прифронтових громад.

З іншими матеріалами авторки можна ознайомитися за посиланням.