Урядовий законопроєкт №11416, яким пропонується підвищити податки, щоб збільшити надходження до бюджету для фінансування оборони України, створює умови для непропорційного тиску на добросовісний бізнес і працівників. Так вважає Рада бізнес-омбудсмена, аргументуючи свою позицію висновками низки аналітичних центрів.
Зокрема конструктивну критику висловили: Американська торговельна палата в Україні, Центр економічної стратегії, інші аналітичні центри.
Зазначається, що левову частку надходжень пропонується отримати з двох джерел:
- 1% військового збору від доходів юридичних осіб на загальній системі (по суті це податок з обороту в додаток до існуючого податку з прибутку),
- підвищений з 1.5% до 5% військовий збір із доходів громадян.
При цьому новий вид податку з обороту передбачатиме ускладнення і так непростого адміністрування податків і зборів, створюючи нові корупційні ризики.
Рада закликає врахувати наступні рекомендації у подальших законодавчих змінах:
1) Аналіз та прогнозування. Перед прийняттям будь-яких змін (у власному розслідуванні щодо СМКОР йшлося про порядки реєстрації ПН/РК, але це правило можна вважати універсальним) необхідно проводити ґрунтовний аналіз та прогнозування впливу запропонованих змін, особливо – можливих негативних наслідків для бізнесу, спираючись на фактичні дані. При цьому важливо проводити не тільки математичні обрахунки, а і моделювання потенційної реакції як добросовісного, так і недобросовісного бізнесу, складність адміністрування, тощо.
2) Впровадження принципу «спершу консультування», основною метою якого у власному розслідуванні щодо податкових перевірок є своєчасна та постійна комунікація із платниками податків. Як показала реакція бізнесу і експертного середовища, грубих прорахунків можна б було уникнути, якби спершу провели обговорення із залученням наших експертів, яким довіряє як Міністерство фінансів, так і профільний комітет Верховної Ради.
Задекларована в Національній стратегії доходів відбудова довіри до фіскальних органів має осягатися відкритістю та зрозумілістю рішень.
«У цьому ключі красномовною є офіційна відповідь Міністерства фінансів Раді бізнес-омбудсмена про неможливість залучення наших спеціалістів, як і будь-яких інших зовнішніх експертів, до роботи з аудиту системи СМКОР (ініційованої рішенням Ради національної безпеки і оборони України (РНБО) лише на підставі відсутності статусу центрального органу виконавчої влади у Ради. Консенсус розбудовується відкритістю», - додали в Раді бізнес-омбудсмена.
Повідомлялось, що найбільше коштів завдяки зміні ставок податків держава має намір зібрати за допомогою зростання військового збору з 1,5% до 5% та податку з обороту. Аналіз пропозицій уряду щодо зміни оподаткування опублікував перший заступник голови комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк.