В Україні є документ, який може стати відправною точкою ефективної економічної та бюджетної політики, Бюджетна резолюція. Але недбалість чиновників перетворила його на відписку.
Про це в статті для DT.UA пишуть економічний оглядач Юлія Самаєва і асистент президента Київської школи економіки Павло Яворський.
Як пишуть автори, "Про основні напрями бюджетної політики", зареєстрована днями у парламенті, як і всі її попередні варіанти, не виконує жодних функцій, покладених на документи такого типу, що лише підтверджує невисокий статус цього документа в Україні і такий же рівень його виконання. Запровадження ефективної та дієвої бюджетної резолюції дійсно може стати кроком від ручного управління до якісного прозорого бюджетного процесу.
"Бюджетний процес 2014 р. нічим суттєво не відрізнявся від дійства попередніх років. Так, змінилися обличчя, але принципи роботи системи залишилися непорушними. Верстка бюджету-2015 була непрозорою, подано до парламенту його було в останній момент, що позбавило депутатів можливості вивчити документ, прийнятий під тиском на авральному засіданні. Для України це не вперше - рік у рік повторюється та сама процедура "першої бюджетної ночі": за одну добу робиться все те, що треба було робити протягом року", - йдеться в статті.
На думку авторів, бюджетна резолюція,що відповідала б найкращим світовим практикам, повинна позбавити український бюджетний процес цих та інших проблем. Вона допомагає окреслити реальні економічні можливості держави, визначити пріоритети економічної та бюджетної політики на наступний чи кілька наступних років і прив'язати їх до інструментів, завдяки яким цих пріоритетів може бути досягнуто урядом. Але в сучасному вигляді документ, що має бути фундаментом коротко- та середньострокової бюджетної політики, є незмістовною запискою на кількох сторінках, яка не несе жодного функціонального навантаження, впевнені автори статті.
Якщо принципово не змінити підходів до складання бюджетної резолюції, поточна ситуація в бюджетній політиці не зміниться. Кожен наступний бюджет повторюватиме помилки попереднього, не орієнтуватиметься на реальну економічну ситуацію та шляхи її розвитку, і в результаті не буде виконаний. Складання бюджетної резолюції за зразком розвинених країн дасть можливість Україні планувати бюджетний процес, враховувати безліч факторів, як внутрішніх, так і зовнішніх, що впливають на бюджетні ресурси, йдеться в статті.
Детальніше про те, якою має бути Бюджетна резолюція, якою вона є у розвинутих країнах світу, читайте в статті Юлії Самаєвої і Павла Яворського Резолюція недовіри у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".