Нещодавно аналітикам ринку стало зрозуміло, що сплеск попиту на дизель йде на користь нафті ESPO із Сибіру. А після несподіваної заборони експорту з боку Росії, в п'ятницю зросли ціни на дизельне паливо в Азії. Хоча багато аналітику ринку передбачали, що обмеження не триватимуть дуже довго, пише Bloomberg.
Заборона, яка набула чинності в четвер з деякими короткостроковими винятками, схоже, посилить існуючу скутість на світових ринках палива, оскільки в зимові місяці попит зростатиме, адже багато світових нафтопереробників не мають можливостей для подальшого збільшення виробництва. Що стосується Азії, то тут додаткова складність полягає в тому, що відновлення китайської авіації також набирає темпів, цим самим підвищуючи споживання авіаційного палива — продукту з властивостями, подібними до дизельного.
Обмеження експорту, введене Москвою, є останнім поштовхом, який зазнали енергетичні ринки після того, як вторгнення Росії в Україну в 2022 році перевернуло світові потоки сирої продукції та її похідних. Дизель є основним продуктом для світової економіки який приводить у рух вантажівки, кораблі та поїзди, і цього року Росія була найбільшим у світі морським вантажовідправником, згідно з даними Vortexa Ltd.
«Багато чого залежатиме від того, як довго Росія зберігатиме заборону на експорт палива», — сказав аналітик Банку Співдружності Австралії Вівек Дхар, зазначивши винятки. «Безпосередній вплив буде пом’якшено тим, що Росія дозволить експортувати паливні вантажі, якщо вони вже прийняті до відправлення Російськими залізницями або мають навантажувальні документи для морського транспортування».
Індія та Китай отримують рекордні обсяги нафти з РФ та Ірану
Переробні підприємства в Китаї та Індії експортують більше дизельного палива міжнародним покупцям, оскільки два нафтопереробні гіганти отримують рекордні обсяги російської та іранської нафти. Крім того, Азія також не входить до числа основних покупців російського дизеля та бензину, і тому заборона не постраждає найбільше.
У п’ятницю ціни на дизельне паливо порівняно з дубайською сирою нафтою в Сінгапурі — показник прибутку нафтопереробних заводів від виробництва палива — зросли на 2,7% і торгувалися на рівні 30 доларів за барель. Це залишається значно нижчим за серпневий пік 34 доларів за барель, що є найбільшим показником із січня.
Рішення Москви щодо експорту: чи надовго заборона
Незважаючи на те, що Росія не повідомила про часові рамки, протягом яких буде діяти заборона на експорт дизельного палива, а також додаткова заборона на поставки бензину, є поширені очікування, що ця заборона буде короткою.
«Як тільки внутрішні поставки будуть поповнені, Росії доведеться відновити експорт через брак вільних сховищ», — сказав галузевий консультант FGE у записці. Очікується, що експорт російського дизельного палива відновиться не пізніше ніж через два тижні, можливо, раніше, повідомили в компанії.
Подібний прогноз висловив і JP Morgan Chase & Co. Заборона Росії триватиме лише «кілька тижнів, до завершення збору врожаю в жовтні», – пишуть аналітики, зокрема Наташа Канева та Пратік Кедіа.
Правда, російське дизельне паливо було перенаправлено на такі ринки, як Туреччина, Латинська Америка і навіть Близький Схід після того, як набула чинності попередня заборона Великої семи на російське паливо. Хоча втрата російських потоків не відразу відчується в Азії, оскільки в цьому регіоні розташована значна нафтопереробна промисловість, це може сприяти посиленню і без того нестабільного світового ринку дизельного палива.
У той же час існує також занепокоєння щодо здатності Китаю експортувати набагато більше, ніж поточні рівні, які вже є вищими за норму. Китайські нафтопереробні заводи збільшили переробку в останні місяці завдяки високим прибуткам від виробництва палива, а також від експорту, хоча відтік палива з країни в кінцевому підсумку контролюється урядовими квотами, а не силами вільного ринку.
Нагадаємо, нещодавно Росія вперше дозволила неукріпленим нафтовим танкерам рухатися через Арктику: чому це загрожує екологічною катастрофою.