Якщо законодавство терміново не змінять, з 5 березня 2022 року всі суб’єкти господарювання, які застосовують електронні підписи, мають перейти на токени. Про це повідомляє видання "Дебіт-кредит".
"До недавнього часу застосування токенів для бізнесу було не обов’язковим. Проте таке "потурання" мало тимчасовий характер. З 5 березня для е-підпису треба використовувати тільки токени", - йдеться в повідомленні.
Наслідки, яке потягне за собою це нововведення - Державна податкова служба не прийматиме електронні документи без токенів з 5 березня.
Відхиляти е-документи буде не лише ДПС, а й інші державні органи, з якими у суб’єктів господарювання укладено договори про е-документообіг.
"Платники податків згідно з постановою КМУ від 3.03.2020 р. №193 мали можливість використання удосконалених електронних підписів чи печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів. Але таке право зберігається до 5 березня 2022 року. Тому, якщо строк дії Постанови №193 не подовжать або не внесуть змін до відповідного закону (на що залишилося приблизно два тижні), на всіх платників, які реєструють податкові накладні, здають звітність в електронній формі, чекає перехід на токени", - попереджає видання.
Нагадаємо, перехід на токени передбачався з 1 січня 2022 року. Проте потім цей строк перенесли на 5 березня 2022 року. Регулює дію такого експерименту постанова КМУ від 3.03.2020 р. № 193.
Мінцифри намагалося скасувати саму вимогу щодо застосування токенів в законі, в Податкововому кодексі та Митному кодексі, і навіть створили з цього приводу законопроєкти, підтримані Урядом, але до голосування в Раді так і не дійшло.
Що таке кваліфікований електронний підпис чи печатка?
Якщо виходити зі ст. 18 Закону "Про електронні довірчі послуги", то кваліфікований електронний підпис чи печатка вважається таким, що пройшов перевірку та отримав підтвердження, якщо, серед іншого, під час перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу чи створювачу електронної печатки:
- зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки;
- під час перевірки підтверджено цілісність електронних даних в електронній формі, з якими пов'язаний цей кваліфікований електронний підпис чи печатка.
Сертифікат відкритого ключа, сформований для удосконаленого електронного підпису чи печатки, не містить відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки. Під час перевірки удосконаленого електронного підпису чи печатки за допомогою кваліфікованого сертифіката відкритого ключа надається підтвердження того, що особистий ключ не зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки
З цього випливає і відмінність кваліфікованого електронного підпису чи печатки від удосконаленого – особистий ключ кваліфікованого електронного підпису може зберігатися виключно в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки (те, що ми називаємо "токен") та повинен бути пов'язаним з кваліфікованим сертифікатом електронного підпису.
ZN.UA писала, що електронні документи, підписані цифровим підписом, були легалізовані в Україні ще 2003 року Законом "Про електронний цифровий підпис". Але в листопаді 2017-го він утратив чинність, бо йому на зміну прийшов Закон "Про електронні довірчі послуги".
Після набрання чинності останнім законом було встановлено перехідний період, і ще два роки діяли електронні цифрові підписи, отримані за Законом "Про електронний цифровий підпис", який втратив чинність. Одночасно видавалися КЕП за Законом "Про електронні довірчі послуги".
У квітні 2019 року тим, хто подавав звітність до податкової й підписував її ЕЦП або КЕП на так званому незахищеному носії, несподівано стали надходити повідомлення "Використовується підпис на незахищеному носії". Інформаційно-довідковий департамент ДФС України на своєму сайті опублікував застереження, що з певної дати КЕП видаватимуть тільки на захищеному носії.
Читайте про це в матеріалі Олексій Симончука - "Електронні підписи у хмарах".