Міністерство енергетики та вугільної промисловості підготувало законопроект про обов'язковий вміст у бензині 5% біоетанолу (паливо з етилового спирту - ред.), починаючи 1 січня 2013 року, і 7% - з 2014 року, заявив голова Міненергетики Юрій Бойко 6 квітня в ефірі "Першого національного телеканалу".
"Ми вносимо законопроект, сподіваюся, його буде прийнято на засіданні уряду, - повідомив Бойко. - Це дозволить, з одного боку, знизити закупівлі нафти, а з іншого - завантажити сільгоспвиробників". За його словами, даний законопроект вже узгоджено з усіма учасниками ринку.
Як розповіло газеті "Коммерсантъ-Украина" високопоставлене джерело у Міністерстві аграрної політики і продовольства, відомство пропонує, щоб весь біоетанол вироблявся на спиртзаводах України. "Замість готового бензину в Україну може постачатися напівфабрикат - Eurobob, який стане бензином після того, як у нього додадуть біоетанол, вироблений на спиртзаводах України", - підкреслив співрозмовник. Раніше міністр аграрної політики і продовольства Микола Присяжнюк оцінив можливості виробництва біопалива майже у 5 млн т на рік, що, на його думку, дозволить на 30% замістити імпорт світлих нафтопродуктів.
Автозаправкам заборонили продавати брендовий бензин
Наявність у бензині 5% біоетанолу або 15% простих ефірів відповідає стандарту якості "Євро-4", який мав почати діяти в Україні з 1 січня 2010 року, пояснює заступник директора дослідницького центру "Психея" Геннадій Рябцев. "Однак через те, що тільки три з шести існуючих в Україні нафтопереробних заводів України - Лисичанський, Кременчуцький і Одеський - можуть виробляти паливо за стандартами "Євро-4", рішення постійно переносилося", - говорить він.
Директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич відзначає, що не останню роль в цьому питанні зіграла НАК "Нафтогаз України", яка досі не провела обіцяної модернізації підконтрольного їй Шебелинського газопереробного заводу.
Обов'язковий вміст біоетанолу у бензині дозволить уряду підвищити інвестиційну привабливість заводів "Укрспирту", що готуються до приватизації, вважає Рябцев. Нагадаємо, Мінагрополітики вже готує до приватизації 20 заводів з виробництва спирту, що входять у держпідприємство "Укрспирт". При цьому мова йде про підприємства, які по суті, простоюють. Після продажу приватному інвестору вони повинні будуть зайнятися випуском біоетанолу. "За нашими оцінками, якщо Мінагрополітики вдасться ввести запропоновану норму, це дозволить забезпечити спиртзаводи щорічним ринком збуту у $280 млн", - підрахував Геннадій Рябцев.
В Україні бензин будуть видобувати з цукрового буряка
Проти ініціативи Мінагрополітики традиційно виступають нафтовики. "Не можна порівнювати виробництво і вміст біопалива, наприклад, у Бразилії при середньорічній температурі близько 24°С, і в Україні, де вона набагато нижча. Через зміну температур існує небезпека розшарування палива", - застерігає голова правління "Укртатнафти" (Кременчуцький НПЗ ) Павло Овчаренко.
"Додавання спирту у бензин призводить до підвищення октанового числа. Відповідно, внаслідок розшарування палива відбудеться падіння октанового числа, що призведе до перегріву двигуна і його поганої роботи", - говорить провідний науковий співробітник Інституту біоорганічної хімії та нафтохімії НАН України Владислав Кисельов. У той же час, за його словами, небезпека розшарування палива існує лише при порушенні технологічного процесу. "Просто нинішні власники українських НПЗ не зацікавлені в інвестуванні у нове виробництво", - вважає пан Кисельов. Слід зазначити, що Одеський і Лисичанський НПЗ сьогодні простоюють через те, що переробка нафти в Україні збиткова, а нафтотрейдерам вигідніше ввозити нафтопродукти, бо їхній імпорт не обкладається митом.
Зазначимо, що за оцінками експертів, найдешевший біоетанол - з патоки, що одержується при переробці цукрових буряків. З зібраних з одного гектара цукрових буряків можна виготовити 4 тис. літрів біоетанолу. !zn
Читайте також:
Біодизель в Україні чи з України?
Частина АЗС «не помітила» подорожчання бензину
Ціни на паливо змусили українців у 2011 році істотно знизити його споживання
Нова ініціатива Бойка щодо пільг на нафту обернеться втратою 1,3 млрд грн