Українські законодавці регулярно порушують законодавство, вносячи зміни в норми про податки і збори з порушенням встановлених Податковим кодексом строків. Про це в статті для DT.UA пише lоктор юридичних наук Данило Гетманцев.
Так, згідно з п. 4.1.9 Податкового кодексу України, зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Ставки податків та зборів, при цьому, не можуть бути змінені протягом податкового року.
Як зазначає Гетманцев, порушення цих приписів набуло в Україні регулярного характеру. Рік від року порушення стають все грубіше, позбавляючи платників податків можливості планувати свої податкові витрати.
Ця ситуація, за словами автора, пов'язана з тим, що Податковий кодекс встановлює правило, не передбачаючи яких-небудь санкцій за його порушення. Дана практика вступає в конфлікт із сучасною світовою юридичною практикою. Розглядом таких справ вже займається Європейський суд з прав людини, до якого звертаються підприємці, постраждалі від спровокованої державою нестабільності оподаткування.
"Законодавець встановив обов'язкову для себе норму, що породжує обґрунтовані "законні сподівання" у платників податків щодо майна (податку), який вони мають (або не мають) будуть заплатити в наступному податковому періоді, зберігши або витративши своє майно. З цього випливає, що хоча платник податку не має права на позов про скасування закону, прийнятого з порушенням п. 4.1.9 ПК, однак він має право на відшкодування збитків, принесених йому встановленням податкової норми в порушення п. 4.1.9, якщо доведе, що додаткові витрати виникли у нього внаслідок порушення його законних очікувань", - зазначає автор.
За його словами, якщо держава затвердила певну концепцію (в даному випадку – стабільність податкового законодавства), то воно діє протиправно, якщо відступає від неї. Введення правової концепції у сфері оподаткування, на думку експерта, породжує обґрунтовані очікування майнового характеру.
Гетманцев стверджує, що в подібних випадках держава зобов'язана відшкодовувати збитки платників податків.
"Вітчизняні платники податків вже зараз мають достатньо підстав для захисту своїх прав, порушених у зв'язку з недотриманням державою п. 4.1.9 ПК, безпосередньо в адмінсудах шляхом стягнення збитків з держави. Подібна судова практика у нас поки що відсутня через пасивність платників податків та нерішучість адмінсудів, що з побоюванням відносяться до застосування норм рішень ЄСПЛ у власній практиці", - резюмує він.
Нагадаємо, з 1 січня поточного року набули чинності серйозні правки в Податковий кодекс України. Закон "Про внесення змін в Податковий кодекс і деякі законодавчі акти України про забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році", зокрема, встановлює з 2016 року єдину ставку єдиного соціального внеску (ЄСВ) у 22% та скасовує 3,6% ЄСВ, що утримується із зарплати працівників.
У той же час, 2 червня Верховна Рада внесла зміни до Податкового кодексу в частині оподаткування пенсій. Урядовий законопроект №4542 у другому читанні і в цілому підтримали 274 народних депутата.
Детальніше про проблеми зі стабільністю і гнучкістю української системи оподаткування читайте у статті Данила Гетманцева "Ретроподаткотворчість" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".