UA / RU
Підтримати ZN.ua

В Україні систематично порушують строки внесення поправок у податкове законодавство – юрист

Вітчизняні платники податків вже зараз мають достатньо підстав для захисту своїх прав, порушених у зв'язку з недотриманням державою Податкового кодексу, стверджує експерт.

Держава має відшкодовувати платникам податків збитки, спровоковані нестабільністю законодавства

Держава має відшкодовувати платникам податків збитки, спровоковані нестабільністю законодавства

Українські законодавці регулярно порушують законодавство, вносячи зміни в норми про податки і збори з порушенням встановлених Податковим кодексом строків. Про це в статті для DT.UA пише lоктор юридичних наук Данило Гетманцев.

Так, згідно з п. 4.1.9 Податкового кодексу України, зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Ставки податків та зборів, при цьому, не можуть бути змінені протягом податкового року.

Як зазначає Гетманцев, порушення цих приписів набуло в Україні регулярного характеру. Рік від року порушення стають все грубіше, позбавляючи платників податків можливості планувати свої податкові витрати.

Ця ситуація, за словами автора, пов'язана з тим, що Податковий кодекс встановлює правило, не передбачаючи яких-небудь санкцій за його порушення. Дана практика вступає в конфлікт із сучасною світовою юридичною практикою. Розглядом таких справ вже займається Європейський суд з прав людини, до якого звертаються підприємці, постраждалі від спровокованої державою нестабільності оподаткування.

"Законодавець встановив обов'язкову для себе норму, що породжує обґрунтовані "законні сподівання" у платників податків щодо майна (податку), який вони мають (або не мають) будуть заплатити в наступному податковому періоді, зберігши або витративши своє майно. З цього випливає, що хоча платник податку не має права на позов про скасування закону, прийнятого з порушенням п. 4.1.9 ПК, однак він має право на відшкодування збитків, принесених йому встановленням податкової норми в порушення п. 4.1.9, якщо доведе, що додаткові витрати виникли у нього внаслідок порушення його законних очікувань", - зазначає автор.

За його словами, якщо держава затвердила певну концепцію (в даному випадку – стабільність податкового законодавства), то воно діє протиправно, якщо відступає від неї. Введення правової концепції у сфері оподаткування, на думку експерта, породжує обґрунтовані очікування майнового характеру.

Гетманцев стверджує, що в подібних випадках держава зобов'язана відшкодовувати збитки платників податків.

"Вітчизняні платники податків вже зараз мають достатньо підстав для захисту своїх прав, порушених у зв'язку з недотриманням державою п. 4.1.9 ПК, безпосередньо в адмінсудах шляхом стягнення збитків з держави. Подібна судова практика у нас поки що відсутня через пасивність платників податків та нерішучість адмінсудів, що з побоюванням відносяться до застосування норм рішень ЄСПЛ у власній практиці", - резюмує він.

Нагадаємо, з 1 січня поточного року набули чинності серйозні правки в Податковий кодекс України. Закон "Про внесення змін в Податковий кодекс і деякі законодавчі акти України про забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році", зокрема, встановлює з 2016 року єдину ставку єдиного соціального внеску (ЄСВ) у 22% та скасовує 3,6% ЄСВ, що утримується із зарплати працівників.

Читайте також: Меркель виступила за перспективу створення єдиного економічного простору між ЄС та РФ

У той же час, 2 червня Верховна Рада внесла зміни до Податкового кодексу в частині оподаткування пенсій. Урядовий законопроект №4542 у другому читанні і в цілому підтримали 274 народних депутата.

Детальніше про проблеми зі стабільністю і гнучкістю української системи оподаткування читайте у статті Данила Гетманцева "Ретроподаткотворчість" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".